Sida 2 av 5
Re: Deutz-Fahr i skogen?
Postat: ons 15 feb 2017, 16:27
av stegmaster
Kul att du er nöjd med din Deutz.
Hadde vore trevligt med lite bilder på ekvipasjen, både traktor och vagn.
Re: Deutz-Fahr i skogen?
Postat: ons 15 feb 2017, 19:45
av gnisten83
Då måste jag ställa en motfråga, har du kört en traktor med möjlighet att köra bakvändt?
För egen del sitter jag baklänges nästan hela tiden om inte terrängen är för brutal.
Hade nog inte trott att de var så användbart innan jag köpte en.
Re: Deutz-Fahr i skogen?
Postat: ons 15 feb 2017, 20:59
av 80-90
gnisten83 skrev:Då måste jag ställa en motfråga, har du kört en traktor med möjlighet att köra bakvändt?
För egen del sitter jag baklänges nästan hela tiden om inte terrängen är för brutal.
Hade nog inte trott att de var så användbart innan jag köpte en.
Kan bara hålla med !!! Kommer inte köpa en traktor som inte går å köra omvänt nånsin mera !!
Re: Deutz-Fahr i skogen?
Postat: ons 15 feb 2017, 22:09
av JohannesG
Janne Deutz skrev:Sen till Skillnad från Valmet som många verkar lovorda så har både Lamborghini och Deutz Riktig fyrhjulsdrift när det behövs. där är Valmet / valtra för det mesta tre hjulsdrivna
Stämmer detta verkligen? Är det så illa?
Trodde bara det bara var så i fyrhjulsdriftens barndom.
Re: Deutz-Fahr i skogen?
Postat: ons 15 feb 2017, 22:19
av alias
JohannesG skrev:Janne Deutz skrev:Sen till Skillnad från Valmet som många verkar lovorda så har både Lamborghini och Deutz Riktig fyrhjulsdrift när det behövs. där är Valmet / valtra för det mesta tre hjulsdrivna
Stämmer detta verkligen? Är det så illa? Trodde bara det bara var så i fyrhjulsdriftens barndom.
Kanske minns fel, men jag har för mig att diffbroms var standard på 6000- & 8000-serien, men att riktig diff.spärr var tillval.
Säkert någon som kan rätta mig om jag har fel...
MVH
Alias
Re: Deutz-Fahr i skogen?
Postat: ons 15 feb 2017, 22:20
av gnisten83
Månde dom ha spärr även i framaxeln som standard?
Vanligast är annars diffbroms och de lämnar endel att önska...
Valtras spärr,Hi lock, kostar extra
Alias hann före
Re: Deutz-Fahr i skogen?
Postat: ons 15 feb 2017, 22:30
av JohannesG
Okej, det låter ju inte så kul. Fast det går kanske eftermontera, fast kostar kanske mer än det smakar.
Hur är det på X05 serien?
Re: Deutz-Fahr i skogen?
Postat: ons 15 feb 2017, 22:37
av gnisten83
Diffbroms o framaxeln där med.
Efter montering kräver rivning av diffklumpen eller byte av den, sen gäller de att hantera den med viss försiktighet vid sväng för bägge hjulen ska gå lika fort när den är spärrad....
Re: Deutz-Fahr i skogen?
Postat: ons 15 feb 2017, 22:45
av Hema
gnisten83 skrev:Diffbroms o framaxeln där med.
Efter montering kräver rivning av diffklumpen eller byte av den, sen gäller de att hantera den med viss försiktighet vid sväng för bägge hjulen ska gå lika fort när den är spärrad....
I lumpen var det endast i mjuk terräng som diffspärren fick användas.
Re: Deutz-Fahr i skogen?
Postat: tor 16 feb 2017, 06:09
av gnisten83
Hema skrev:gnisten83 skrev:Diffbroms o framaxeln där med.
Efter montering kräver rivning av diffklumpen eller byte av den, sen gäller de att hantera den med viss försiktighet vid sväng för bägge hjulen ska gå lika fort när den är spärrad....
I lumpen var det endast i mjuk terräng som diffspärren fick användas.
Prova o svänga på grusväg med en 11bil med båda diffarna spärrade, de går knappt vrida ratten.
Re: Deutz-Fahr i skogen?
Postat: tor 16 feb 2017, 14:35
av Janne Deutz
Nej på den frågan måste jag säga nej. Mina marker är jämna och fina men jag kör ofta i gallring och då känns det som man får bättre kontroll på stammar. stenar , stubbar om man sitter åt rätt håll
gnisten83 skrev:Då måste jag ställa en motfråga, har du kört en traktor med möjlighet att köra bakvändt?
För egen del sitter jag baklänges nästan hela tiden om inte terrängen är för brutal.
Hade nog inte trott att de var så användbart innan jag köpte en.
Re: Deutz-Fahr i skogen?
Postat: tor 16 feb 2017, 14:48
av gnisten83
Är de inte vindfällor så är de gallring jag både hugger o kör
Re: Deutz-Fahr i skogen?
Postat: tor 16 feb 2017, 21:15
av JohannesG
Då är alltså Deutz-Fahr bättre än Valtra i det avseendet, eller har nya Valtra riktig spärr?
Hur ser det ut på andra märken vad det gäller detta? MF, NH, JD, Fendt? Har dålig erfarenhet/kunskap av annat än MB trac som har riktiga spärrar som tål att brukas.
Re: Deutz-Fahr i skogen?
Postat: tor 16 feb 2017, 22:25
av stegmaster
Oj va detta var viktig.
Valmet/valtra har vel alltid haft hi-lock (spärr) fram som tillval, samma som släpvagnsbroms eller drivhjulsberoandet pto ochså finns på tillvalslistan til 6000 serien.
Vil man ha spärr fram, får man vel bara leta efter en med Hi-lock, eller kryssa av på listan när man köper ny.
Re: Deutz-Fahr i skogen?
Postat: tor 16 feb 2017, 22:36
av JohannesG
stegmaster skrev:Oj va detta var viktig.
Viktigt och viktigt, beror på ju på omständigheterna om man behöver det eller ej, men har ofta fått höra av vissa personer att flertalet traktorer inte har riktiga spärrar och ville då reda ut detta när frågan kom på tal. Och om möjligt knäcka myten som visade sig ha en del sanning i sig. Jag är ibland lite vetgirig och nyfiken av mig och man får ju inte veta något om man inte frågar.