Sida 2 av 2

Re: Här flyter 4 ton traktor

Postat: tor 22 sep 2016, 13:19
av Aqualize
Jag läste "även om dessa stora bakhjul" (ditt första inlägg) syftade på att traktorn hade väldigt stora bakhjul (vilket den också har), inte att det var en traktor av typen stora bakhjul ("konventionell traktor"). För det är ju vad vi talar om här. Någon midjestyrd eller JCB var det ju inte tal om tyckte jag.

Räknade lite mer på mitt Valmet 705-exempel (som jag tycker är ett snällt exempel som ligger nära nog vad en Axos 320 kan tänkas ha för data). Skulle tyngdpunkten vara exakt mitt i mellan axlarna (hjulbasen/2) måste ett bakdäck väga 325 kg mer än ett framdäck och det är väl inte sant (?). ( (2340-1690) / 2 ).

Kort sagt tycker jag det inte är det minsta konstigt att den håller sig plan i vattnet när maskinen är tyngre bak (även utan däck) och som det framkom har lite extra flythjälp fram. Den flythjälpen fatet och slangen ger ser ju inte ut att motsvara skillnaden mellan bak och framdäcken.

Re: Här flyter 4 ton traktor

Postat: tor 22 sep 2016, 14:46
av bgl
I standardutförande väger denna traktor

3730kg varav
1977kg på framaxeln
1753kg på bakaxeln

Re: Här flyter 4 ton traktor

Postat: tor 22 sep 2016, 20:29
av Aqualize
Sorry men jag håller fortfarande emot eftersom det där är en sanning med modifikation om vikterna och du fick ett litet fel.
Hittade broschyren online:
http://www.claas.co.nz/blueprint/servle ... ataRaw.pdf
Broschyren skriver att traktorn väger 3730 kg men viktfördelningen är 53/47 med belastningsvikt. Det du räknade på var väl följande: 3730 * 0,53 = 1976,9 och 3730 * 0,47 = 1753,1. Vad du också missade (om det var från broschyren du fick uppgifterna) är att Claas kastat om siffrorna från vad jag (vi alla?) är vana med. 53/47 är bakaxelvikt/framaxelvikt.

Max belastad från fabrik är det 4152 kg (422 kg skillnad) enligt broschyren (som procenten relaterar till). Axos 330 (snäppet högre) modellen har samma basvikt och hjuldimension men max belastning från fabrik är 200 kg mer (4352) - de ger en större belastningsvikt. Där är siffrorna 49/51 (tyngre i fronten) och räknar man ut bakaxelvikten så är den lägre än för Axos 320. Alltså avser belastningsvikt nog endast en frontvikt, som när den hänger framför framaxeln lättar lite på bakaxeln, olika mycket beroende på vikten.

Valmetexemplet jag har dragit med är uppgifter utan frontvikt. Likaså är ju traktorn i vattnet utan frontvikt så de uppgifterna om viktfördelningen är inte relevanta här.
I verkligheten med traktorn som dragare ska man ju däremot ha frontvikt så framhjulsdriften får grepp och ger tillbaka, inte bara krafsar på ytan.

Re: Här flyter 4 ton traktor

Postat: tor 22 sep 2016, 20:32
av Aqualize
Bifogar broschyren

Re: Här flyter 4 ton traktor

Postat: tor 22 sep 2016, 21:17
av bgl
Jag gick inte till jordens andra sida för att hämta broschyr utan använde den från Lantmännen maskin när jag skrev första inlägget. Det stämmer att viktfördelningsprocenten verkar omkastade i vissa broschyrer, vilka siffror är i så fall rätt?
Angiven vikt från fabrik kan nog vara en maximal transportvikt. angivna siffror för "ballast" för de olika varianterna är inte lättydda, men var framgår att det bara handlar om frontvikter?

Re: Här flyter 4 ton traktor

Postat: tor 22 sep 2016, 22:24
av Aqualize
Hittade inte broschyren på claas svenska hemsida så jag fick söka. (hittade först på tyska med google, siffrorna stämmer där). Ev. har jag norpat åt mig en pappersbroschyr men inte tillgång till den nu. Ska kolla i helgen. Typiskt sådant här som de lyckas skriver fel på.

Det framgår inte ur broschyren att det handlar om frontvikter men lite räkning så framträder det. Vi ser även att siffrorna passar in väldigt bra med varandra - de har inte mätt allt utan suttit och räknat ut det istället. Med detta så får jag att traktorn, obelastad, följer det normala att vara ungefär 2/5 vikt fram och 3/5 vikt bak som du skrev tidigare (40%, 60%). 705:an var lite extra framtung och den här tror jag är mer normala när jag räknat på andra (4-cylindriga) traktorer (37% fram och 63% bak).
Nu säger vi samma saker tycker jag.

Uträkningen:
Använder jämförande axelbelastningen (eller snarare är det vikten mot marken, hjulen räknas ju in) för den belastade Axos 320 mot 330 och procentsatserna som anges:
2219,52 - 1951,44 = 268,08 (200 kg mer belastning ger 268 kg högre belastning fram)
268,08 / 200 = 1,3404 (för varje kg så ökar belastningen med den här faktorn på framdelen)

Samma visa för bakdelen, den blir lättare (hävstångsprincipen).
2132,48 - 2200,56 = -68,08
-68,08 / 200 = -0,3404

Axos 320 belastad mot olastad skillnad var 422 kg (dess extravikt).
422 * 1,3404 = 565,6488 (frontvikten gjorde 566 kg mer belastning fram)
422 * (-0,3404) = -143,6488 (och frontvikten gjorde bakdelen 144 kg lättare)

4152 - 565,6488 + 143,6488 = 3730 (kastare om dessa värden för vad de vikterna gör om man "tar bort dem" från den belastade. Tada, exakt 3730 kg som de skrev). Hade det varit fråga om hjulvikter eller någon slags ramvikt mellan hjulaxlarna hade de här siffrorna inte passat in med varandra.

Vidare om obelastade viktfördelningen:
1385,7912 / 3730 = 0,3715257908847185 (~37%) (framdelens belastning när man tagit bort vad frontvikten tryckte ner den med, genom olastade traktorns vikt)

2344,2088 / 3730 = 0,6284742091152815 (~63%) (samma för bakdelen).


Som sagt teori. I verkligheterna har man ofta lastare på sådana här traktorer eller frontlyft (kanske med frontvikt) så tyngdpunkten flyttas framåt.