Traktorer och processorer

Körväg för traktor och huggarvagn

24 inlägg 9883 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Körväg för traktor och huggarvagn

husqvarna_med_sthil  
#401049 Håller på att röja lövet på ett 20 år gammalt hygge. Hygget är delat av ett myrdrag som är runt 30 meter brett på smalaste stället. På hygget står ännu frötallar som ska tas. Nu tänkte jag att när jag ändå är på plats och röjer att ta upp för körväg med traktorn till vintern.
Vad anser ni andra, är det möjligt att få en väg över myrdraget. Kanske kan jag eventuellt ta mig över hos grannen men jag vill helst hålla mig på mitt eget. Det är dessa två ting jag har att spela med. Från andra hållet är det inte möjligt att åka traktor när det är för brant.

Hur gör man detta utan att köra ner sig, när vet man att det håller att köra på och hur tar man sig därifrån på bästa sätt om man fastnar ?

Skotaren som körde ut avverkningen under vintern har tagit precis den vägen över men man kan knappt ana sig till spåren längre.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

T Landström  
#401052 En utväg är väl att trampa väg när kylan kommer...

Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

husqvarna_med_sthil  
#401055 Jag ser det som enda möjligheten att just trampa väg på vintern om jag ska köra där men jag undrar om det blir tillräckligt hållbart och när man vet att så är... ska dit nu i afton och röja så ska jag passa på att titta hur och var det ser bäst ut för en överfart. Hela surdraget kommer från sidan in men om jag tittar på kartan så är det utmärkt med blått längst i söder och i andra änden är det bara linjer som indikerar sumpskog. Jag ska gå och titta ordentligt på plats var det inte bara är smalast utan också minst blött. Tanken på en helt egen körväg på mitt eget är lockande så jag hoppas det går !

   TS
Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

husqvarna_med_sthil  
#401056 ... Jag måste tillägga att jag aldrig gjort något liknande förr så jag är lite osäker på vad som är möjligt osv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

saekb  
#401058 Måste du över? :???: Är det för långt att vinscha?

Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401059 I din del av Sverige finns de en vinter att lita på, här nere är det nog bara massor av ris att ta till....vintern kan va slut innan man är klar i södra småland

Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

husqvarna_med_sthil  
#401060
saekb skrev:Måste du över? :???: Är det för långt att vinscha?


Jo det är för långt 170-200 meter till frötallarna längst bort.

Jag siktar på att hitta en överfart som är så lite blöt som bara möjligt, sedan trampar jag och hoppas det går. Metoderna för trampning som jag förstår är att först trampa för hand och sedan tyngre och tyngre... fungerar det med snöskoter ?... har ingen atv.

Hur gör man med eventuell snö ? Ska man trampa ihop den som bärlager eller skotta bort den för ökad frysning ?

edit: kanske kan man öka bärkraften i ett sista steg genom att risa eller lägga stammar av bortröjd björk för att fördela ut tyngden ytterligare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

Vardon  
#401061 Trampa väg varefter det fryser. Kör lite försiktigt och se att det inte bär igenom.

Ta inga stora lass, ta dig tiden att ändra boggien så det passar längden du hugger. Själv har jag normalt huggit 3 meters ved, sen blev det 4,5 och jag flyttade inte boggien, det tar energi.

Om du måste hugga väg, hugg ur den ordentligt så du alltid kan följa i dina frusna spår. För utanför spåren kan det fortfarande vara mjukt.

Sen är det väl inget som hindrar om du vill risa ändå. Det kanske är bra att risa efter du fått frusna spår för att försöka hålla kylan bättre. I dalarna har ialla fall vintrarna en förmåga att gå från kall till plusgrader till kall igen.

Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

haltegarden  
#401063 Låg i lumpen som ingenjörssoldat, vi byggde kavelvägar över myrar.
Packade ihop ris i hårda knippen och lade i botten, grus uppe på detta, vill minnas att det bar väldigt bra

Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

husqvarna_med_sthil  
#401064
Vardon skrev:Trampa väg varefter det fryser. Kör lite försiktigt och se att det inte bär igenom.

Ta inga stora lass, ta dig tiden att ändra boggien så det passar längden du hugger. Själv har jag normalt huggit 3 meters ved, sen blev det 4,5 och jag flyttade inte boggien, det tar energi.

Om du måste hugga väg, hugg ur den ordentligt så du alltid kan följa i dina frusna spår. För utanför spåren kan det fortfarande vara mjukt.

Sen är det väl inget som hindrar om du vill risa ändå. Det kanske är bra att risa efter du fått frusna spår för att försöka hålla kylan bättre. I dalarna har ialla fall vintrarna en förmåga att gå från kall till plusgrader till kall igen.


Så får det bli, jag ska se ut lämpligaste överfart. Ska snart sticka iväg dit bara sambon kommer hem från köpcentret.
Det är bara löv och ris i vägen så jag kan ta upp vägen i samband med röjningen runt i kring. Traktorn är 2 meter i bredd så det blir inte så mycket jobb att ta upp bredden och det är ju inte så långt på längden heller.

Tack ! Det är skönt om det går att köra fram på sitt eget och inte behöver nyttja andras marker i onödan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

jannee  
#401065 Ta med dig ett spett och kontrollera hur djupt din traktor kommer att kunna sjunka = hur djupt det är till fast botten :grin:
För övrigt isolerar packad snö väldigt dåligt = du kan gärna packa snön, en fördel är om den också kan bli lite blöt, blandar den också med lite ris = ökar hållfastheten väsentligt.

Användarvisningsbild

Körväg för traktor och huggarvagn

traktorz  
#401070 Du behöver trampa en väsentligt bredare väg över myren än traktorns bredd, för att erhålla bra tjäle att köra på. Snön måste trampas, plogas eller sladdas, för att erhålla bra tjäle.

Vi har svetsat bärmattor av 4m längder av 12 mm armeringsjärn, för varje hjulspår. Lägger dessa på landgångar av kraftiga plankor.

Tar oss fram på så sätt, över riktigt besvärliga myrmarker med vår traktor med Grävaggregatet påmonterat, men det tar tid att flytta underlagen/bärmattorna.

Användarvisningsbild

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

Delsbo  
#401071 Du har ju redan fått en massa bra tips! Vi har det ultimata surhålet dvs en bäck som inte fryser vintertid... vi har ingen bro och kommer inte över med vagn och traktor... vi tvingas att ta oss över med traktor brant ner i bäcken och där vända 180 grader och backa upp på andra sidan (vajerspel bakpå) för att inte tippa baklänges vid uppkörningen.... van jag vill säga är att när vi väl är över får traktorn stå på andra sidan och vi drar fram helstam till bäcken och därefter när det är fyllt så får vi ta oss över med traktor och spel och sedan spela stammarna till andra sidan sedan lasta och köra hem... när vi korsar bäcken har vi vatten nästan in genom hytten.. man får se till att vara klar före vårfloden...
Om alla andra tips skiter sig så är det ett alternativ om inte surhålet är alltför brett .. [SMILING FACE WITH SMILING EYES] Risa och trampa får du säkert göra hur som helst ...

Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

bgl  
#401076 Är det stillastående vatten kan det vara bättre att planera vägen där det finns tillräckligt mycket vatten att trampa upp i snön.
Vintervägar för häst förr i tiden planerades så att hästarna kunde trampa upp vatten i snön, blandningen fick sen frysa. Vi har en vinterväg från minst 1600-talet där genom alla år mossan har slitits bort, vägen fungerade på sommaren som ett dike.Den har fungerat perfekt vintertid ända till någon provade med en Robur på 60-talet. Skotaren var för bred, underlaget brast i sidled och halvbandaren bärgades med hästar! Därefter har ingen kört den vägen, varken med häst eller traktor, så nu är den helt igenväxt med mossa.

Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

husqvarna_med_sthil  
#401114 Nu har jag varit och röjt samt passat på att kontrollera hur det verkligen ser ut. På norra sidan är det visserligen blött men jag kunde utan vidare gå över utan att sjunka ner själv med kängorna. Det är hyfsat att ta sig hit med traktorn men det är en smula brant i berget på andra sidan men inte alls omöjligt. Det blir små lass.
På den södra sidan är det blötare betydligt, där sjunker man ned bitvis till halva skaftet på kängorna och det klafsar och lever om :) Här har jag dock en skonsammare uppfart som inte är lika brant. Om man ändå ska trampa väg kan jag ju lika gärna göra det på södra sidan, ju mera vatten man har som går att få upp de tjockare må ju det frusna underlaget bli tänker jag. Sedan får man väl risa och eller stampa ihop risningen med snö, köra med snöskoter och sedan testa med traktorn.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).