tis 03 jan 2017, 22:39#428235
Hej, ett sent svar. Men tyvärr har jag missat ett viss PM...
Tydligen gjordes vissa ändringar på niaben vad gäller just slangdragningen i bommen, när detta gjordes vet jag ej. Men jag har en från 03 och där kan jag tyvärr inte göra som Mikael och byta slangar utan att ta ut Stickan från utskjutet.
I stora drag gjorde jag så här

.
Tog en körnare och märkte upp hydraulslangarna/adaptrar/ ingångar i kolven. Har en förmåga att alltid koppla fel annars

. Hade lite skydd till hands för att stoppa i slang och kolv så att skit inte trängde in.
Ställde bommen så att kvistknivarna hade en svag vinkel ner, tog ett spännband från "sågmotorn" till vinschen för att vinkeln skulle hållas genom arbetet.
Körde ut utskjutet tills jag såg insexs skruven på underdelen av utskjutet. Lossade båda slangarna vid kvistknivarna, lossade hydraulrören som sitter med muttrar (om jag inte minns helt fel). Tryckte in dem så de låg på insidan av utskjutet. Gängade på ett skydd på vardera hyraulrör, dels som skydd för att skräp inte skulle komma in, men också för att skydda gängorna. Öppnade plåten som sitter på framsidan av kvistknivarna.
Lossade insexen på undersidan av utskjutet, satte ett spännband från kvistknivarna upp mot bommen (för att inte utskjutet bara skulle fara rakt ut när man senare kopplade loss hydraulslangarna till kolven). Slog ut tappen som håller samman kolv och utskjut. Drog ut hela Stickan och lade på marken.
Lossade samtliga kopplingar, adaptrar och hydraulslangar från kolven uppe vid "sågmotorn". Slog ut tappen som håller kolven till bommen och drog ut hela härligheten från bommen. Nu låg rören, de två hydraulslangarna och kolven på golvet. Där gick jag igenom allt som kunde vara slitet eller dåligt, då det inte är var dag man har ute denna del
Slangarna ska vara de som Mikael nämnde, men de är inte gratis

. Detta vet du säkert redan, men slangarna måste få ligga (när de är ditmonterade) i sin naturliga böj. Tvingar man dit en slang så den vrider sig. Kommer den förr eller senare att lossna, eller skavas sönder mot insidan av utskjutet. Fetta in slangarna är ingen dum idé heller. ofta brukar detta bli rätt, det som tyvärr händer är att de som pressar slangen inte alltid kan sin sak, vilket gör att den kan brista vid kopplingen.
Ta med slangen till verkstaden då måtten är noga, samt att jag har för mig att det var något speciellt med just kopplingarna...kommer inte ihåg vad just nu.
Ska även tilläggas att jag hade ett urval av maskiner till hands, så behövde inte lyfta något för hand. Kanske att man skulle haft ett annat tillvägagångssätt då.
Hoppas detta hjälper lite, annars får du höra av dig. Ska försöka vara bättre på att kolla PM framöver