Traktorer och processorer

Valmet 405 88

10 inlägg 7206 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 405 88

Micke 60  
#396110 Hej har ett lustigt problem med min valmet. När man ska starta så "knackar " det bara. Har bytt startmotor, startrelä, strömbrytare och batteri. Den gick bra att starta vid två olika tillfällen, men nu vill den inte igen. Någon som haft liknande problem. Har endast gått 3500 timmar. Tacksam för svar.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 405 88

Fredrik N  
#396111 Hej. kolla batteri spänningen. det bör inte vara under 12v.
känns som om det är något som ligger och drar ur batteriet.
MVH Fredrik

Avatar Fallback

Re: Valmet 405 88

Botvig  
#396114 Kolla också kablarna särskilt jordflätan från batteriet till gods, är den dålig eller dålig kontakt tappar du mycket där.
Även jordningen motor - chassi brukar vara problem.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Valmet 405 88

lerbo  
#396116 Kolla även anslutingen mellan strömkabel å polskon vid batteriet

Avatar Fallback

Re: Valmet 405 88

rikard_e  
#396120 Kan bara säga att samtliga tre talare har kunskap som du bör prova på.

Fungerar inget av det. Lägg en mejsel mellan + på startmotor och signal på solenoiden.
Det är inget ovanligt att solenoiden går på mindre traktorer.

VAR RIKTIGT NOGA MED ATT DU HAR VÄXEL I NEUTRAL


Startar motorn alltid när du gör så bör du felsöka bak i systemet.
Som tidigare sagts, kontrollera batterispänning, både normalt och vid startförsök. Även fast du kanske har 12 volt vid start så kan du sjunka för lågt vid belastning. Oftast en cell som är gången.
Är batteriet ok, kontrollera anslutningar och kablar till batteri och jordpunkter. Kontrollera kablar till solenoid och till tändningslås. Är allt ok, lägg ihop matarkabel och solenoidkabel vid tädningslås, startar den då, byt tändingslås.


Det jag brukar kolla först är solenoiden och batteriet.

Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Valmet 405 88

ned  
#396141 Har du huvudströmbrytare så kan den spöka prova att koppla förbi den.

Avatar Fallback

Re: Valmet 405 88

ned  
#396142 Har du huvudströmbrytare så kan den spöka prova att koppla förbi den.

Avatar Fallback

Re: Valmet 405 88

Blivande snickare  
#396145 Med knackar så menar du metalliskt?
Tänker bara om startkransen på svänghjulet är dålig och bara i vissa lägen greppar tillräckligt för att veva igång.

Avatar Fallback

Re: Valmet 405 88

Micke 60  
#396194 Tack för alla svar, är inte hemma förrän fredag. Går igenom alla kablar och kontakter igen efter Sverige matchen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 405 88

hlb  
#396206 Köp hem kopparpasta. Kolla kontakten också mellan kabelkardeler och kabelsko. (Hade just det felet på bilen.)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).