Traktorer och processorer

Motorn stannar när den känner för det

33 inlägg 26155 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorn stannar när den känner för det

JohannesG  
#384161 Vår MB trac 1000 har fått för sig att stanna lite när som helst. Ibland kan den gå felfritt i flera veckor för att senare stanna flera gånger samma dag.

Det låter som att den inte får bränsle. När jag lossar skruven för att lufta är det vakuum. Efter lite luftande brukar den gå igång, ibland tar det längre tid. Ibland när den börjar gå dåligt och man trampar fullgas så försvinner symtomen och den går bra igen, nästan som att slå om en strömbrytare, men inte alltid. När den stannar och inte riktigt vill starta känns inga pumpslag i handpumpen, ganska plötsligt kan jag börja känna pumpslagen och då brukar i regel motorn börja gå som den ska, men detta kanske bara har med trycket att göra? Ibland är det precis på gränsen att motorn inte stannar, om jag då pumpar allt vad jag orkar med handpumpen så går motorn upp i varv, men stannar när jag slutar.

Jag har bytt:
• Bränslefilter (förra året, problemet fanns redan då)
• Backventiler i matarpump
• Grov-filter, glas och tillhörande o-ring
• Rengjort tank

Jag testade att trycksätta tanken, men kunde inte se några läckage. Jag plockade även isär matarpumpen och blåste ur den noggrant med tryckluft samt smorde in kolven, men ingen skillnad.

Är det bara att byta matarpump (dyrt), eller finns det något mer att göra?

Nummer på matarpumpen:
1459196760_jg_154350051.jpg


Allt gott: Johannes G


Senast redigerad av JohannesG tis 05 apr 2016, 18:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Motorn stannar när den känner för det.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384165 Är det skillnad om tanken är full eller nästan tom? Kan vara så att slangen har blivit mjuk så att när pumpen börjar suga så suger den ihop slangen. En matarpump är inte särskilt dyr i vanliga fall men till MB kanske den är förgylld?

Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det.

Göt  
#384168 Några tankar bara har ingen sån traktor så jag vet inte

är inte problemet i handpumpen, vet inte hur det ser ut på den traktorn men det är väl nåt membran som det kan vara hål på

sitter det någon sil i tanken som är tät.

Har du fått alger i dieseln och det är stopp i något bränslerör

Verkar ju vara stopp någonstans om det är vacuum när du öppnar luftskruvarna brukar ju vara tvärs om när man öppnar när allt fungerar

Är det vakuumsug när du öppnar tanklocket kanske inte kommer in någon luft där så det är därför

Hoppas att nån av funderingarna kan hjälpa

Avatar Fallback

Re: Motorn stannar när den känner för det.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384172 Det sista kan vara nåt: Avluftningen till tanken? :surp:

Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det.

machonisti  
#384173 Hittade en gång en ca 2 cm lång men tunn taggig metallbit som hittat in i bränsleslangen från tank.
Räckte länge innan jag hittade den. Bytte allt och gjorde allt trodde jag. Samma tendens som du beskriver.

Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det

JohannesG  
#384217 Problemet kan uppstå även med full tank, men oftast under halv tank. Tanken sitter lägre än motorn så pumpen måste alltid suga. Hade slangen blivit mjuk tycker jag att problemet borde vara mer konstant. Under höskörden förra året körde vi tanken nästan helt tom, och då var det inga problem även om det innan slåttern varit mycket problem. Ibland kan han dricka över 600l utan att stanna, och ibland hinner han bara dricka 10. Tanken är på 130l.

2800kr kostar en ny pump om jag inte minns helt fel, finns mycket på traktorn som kostar betydligt mer, men det är fortfarande inte något jag bara vill slänga ut utan att vara helt säker.

Är nog inget speciellt med just MB trac när det gäller motorn, funkar ju som de flesta andra traktorer och lastbilar.

Min pump är inte av membrantyp, och i så fall borde väl felet vara hela tiden. Handpumpen byttes för kanske 10 år sedan. Såhär ser min pump ut:
1459231238_pump.jpg


Silen sitter på plats och är hel

Jag har som sagt rengjort tanken och blåst ur bränsleledningarna med tryckluft.

När jag pumpar med handpumpen kommer det alltid diesel, felet bör därför ligga efter handpumpen (se bild)

Tror inte på vakuum i tanken då den ibland kan dricka en hel tank utan problem.

Tycker att allt skräp borde ha åkt ut när jag blåste rent ledningarna, hade även lös silen då. har även blåst senare för att testa.

När jag trycksatte tanken så kom det bränsle, så jag tror inte att slangen är tät.

Det märkliga är ju att det ibland funkar och ibland inte. Tycker inte det borde vara något som gör att pumpen fastnar, jag tyckte den gick ganska lätt, och fjädern var kraftig.

MVH: Johannes G
Senast redigerad av JohannesG tis 05 apr 2016, 18:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorn stannar när den känner för det.

ÅsaNisse  
#384222 Hur har du rengjort tanken? Öppnat bottenplugg och spolat?
Vi hade ett liknande problem på en hjullastare för många år sedan och gjorde som du beskrivit. Det behövdes även att öppna tanken vid armaturen och plocka upp en tygtrasa som någon vänlig själ stoppat ned i påfyllningen. Den låg och skvalpade runt i tanken och när den hamnade vid sugsilen var det kört. Kunde man sedan få igång maskinen och den flyttade på sig så gick det en timme eller en månad till nästa stopp.

Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det

JohannesG  
#384226
ÅsaNisse skrev:Hur har du rengjort tanken? Öppnat bottenplugg och spolat?
Vi hade ett liknande problem på en hjullastare för många år sedan och gjorde som du beskrivit. Det behövdes även att öppna tanken vid armaturen och plocka upp en tygtrasa som någon vänlig själ stoppat ned i påfyllningen. Den låg och skvalpade runt i tanken och när den hamnade vid sugsilen var det kört. Kunde man sedan få igång maskinen och den flyttade på sig så gick det en timme eller en månad till nästa stopp.

Vi tog loss hela tanken från traktorn och tvättade ur den grundligt med varm-vatten, sedan fick den stå och torka ordentligt med en värmefläkt som blåste in i den, så att den säkert blev helt torr. Vi spolade och tittade i alla hål som finns, påfyllnadshålet, hålet för tankarmaturen samt bottenpluggen. Tanken har skvalp-skott vilket gjorde det lite jobbigare, men rent blev det i alla fall. Så det kan inte finnas någon trasa eller liknande där. Det fanns lite slemmiga varelser i botten, men de är borta nu.

MVH: Johannes G
Senast redigerad av JohannesG tis 05 apr 2016, 18:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorn stannar när den känner för det.

Einar.S  
#384232 Sett inn en el pump, det løste mitt problem iallefall ! lufting er også en enkel sak med den.

Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det

JohannesG  
#384234 Det sitter en T-koppling mellan retur från spridarna och sugledningen, kan detta skapa problem? Varför går inte returen direkt till tanken? Från insprutningspumpen går en returledning till tanken.

Finns det någon nackdel med att byta till elektrisk matarpump?

Allt gott: Johannes G
Senast redigerad av JohannesG tis 05 apr 2016, 18:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorn stannar när den känner för det.

Einar.S  
#384237 Det tror eg ikke er noe problem, var ca samme det med min kobelco gravemaskin.Satt bare inn el pumpen etter den mekaniske pumpen ,så har det vert i 5 år nå uten problem.Den orginale pumpen står også der, men tror ikkje den pumper så mye mer :smile:

Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det

JohannesG  
#384247 Är det inte bättre att helt plocka bort original matarpump och sätta dit ett lock i stället? Att seriekoppla två pumpar tycker jag låter onödigt.

MVH: Johannes G
Senast redigerad av JohannesG tis 05 apr 2016, 18:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorn stannar när den känner för det.

Einar.S  
#384254 Jo , klart det ! Det bara blev sånn i farten , siden har det funkat :wink:

Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det.

Skogstomte  
#384256 Hade problem med en liknande matarpump på en Valmet en gång. Då var det beläggningar på backventilernas tallrikar (nr 5 och nr 9 på bilden). Tog ut dem och gjorde försiktigt rent dem, sedan har den gått bra (många år sedan nu). Kolla så att även sätena ser fina ut.

Elpump är nog andrahandsvalet om du inte lyckas hitta något och då hade jag gjort som du tänker och rivit bort den mekaniska helt.

Användarvisningsbild

Re: Motorn stannar när den känner för det

JohannesG  
#384257 Jag har bytt backventilerna mot nya, samt blåst ur hela pumpen noggrant med tryckluft, men kanske inte beläggningen släppt av det. Kanske värt att kolla igen. Vad rekommenderar du att göra rent med? Tops eller trasa? Något som inte repar eller luddar.

MVH: Johannes G
Senast redigerad av JohannesG tis 05 apr 2016, 18:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).