Traktorer och processorer

Hur få igång niab 5-15b

73 inlägg 33324 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496044 En uppdatering. Gjorde slag i saken i höstas o bytte olja o filter i 5-15. Ut för en provkörning av ett par granar. Upptäcker att armen med mäthjulet verkar vilja kärva. Fel på cylindern som trycker fram armen är första tanken. Men vid en noggrann titt så visar det sig att öronen som armen o cylindern ät fästa i är rejält krokiga. Nån måste ha backat in mäthjulet i en stolpe o krökt allt. Örat är 20mm tjockt så de måste ha tryckt till ordentligt. Får ta hjälp o försöka rikta detta. Sen skall ju felet med dåligt tryck i kvistknivarna hittas, har köpt en manometer för felsökningen.

Thats all for now folks

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

blandadskog  
#671148 Hur gick det med reparationen Uffe? Vad gjorde du åt felet med dåligt tryck på kvistknivarna? Tidigare i den här tråden var det funderingar om att bygga om så det skulle gå att plocka virke från båda sidor av stickvägen, någon som gjort en sådan ombyggnation? Skulle vara väldigt intressant att få se bilder i så fall!

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696378 En liten uppdatering så här några år senare. Fick ett ryck häromdagen o började felsöka med en granne som är mkt kunnig inom felsökning både mekaniskt, hydrauliskt o elektriskt. Att mäthjulet felar beror nog på skevheten i infästningen o att bussningen som det skall rotera runt vak krökt så den satt fast så mätaren har fått hänga lös o rotera på muttern. Klämbanken som detta sitter i är bortmonterad o rengjord. Nu skall den få smaka hydraulpressen o få sig en ny bussning o nya bultar. Ventilen till lågtrycket fick ström men drog inte. Upp med ventilen i skruvstädet Där den motionerades så nu funkar den. Skall fortsätta med att mäta trycket på kvistknivarna för att se vad som ligger bakom att de är orkeslösa när utskjutet dras in. Skall även lägga på den nya Wirén som köptes in för 4 år sedan då den gamla är fransig.

Fortsättning följer.......

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

blandadskog  
#696423 Jag blev med Niab 5.15 i höstas. Har gått igenom den ordentligt med oljebyte och allmän service. Nu har jag provkört några granar och björkar. Men jag tycker att vinschen är knepig, dels kräver den ganska högt varv på kraftuttaget för att fungera, dels tycker jag att den går onödigt fort. Har även stört mig på sågen, den kräver också högt varvtal på tappen för att fungera. Den är även trög när det är grövre stock då spjälkar stocken, sedan går svärdet tillbaka väldigt långsamt. Om jag trycker sågspaken framåt går svärdet tillbaks fortare men ändå lite långsamt. Det sitter en ratt på översidan av ventipaketet vid sågsidan, vad är den ratten till?

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

frågande och vetande  
#696516 En del har haft problem med att behöva ligga på högt varvtal för att vi vinschen ska fungera. De brukar bli rekommenderade att prova att ta ström direkt ifrån batteriet. Och har då kunnat sänka varvtalet.

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

frågande och vetande  
#696517 Kolla instruktionsboken om du har någon, där står svaren du hade om sågen. Annars kan du säkert få tag i den genom återförsäljare, en instruktionsbok är alltid bra att ha.

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696619
blandadskog skrev:Jag blev med Niab 5.15 i höstas. Har gått igenom den ordentligt med oljebyte och allmän service. Nu har jag provkört några granar och björkar. Men jag tycker att vinschen är knepig, dels kräver den ganska högt varv på kraftuttaget för att fungera, dels tycker jag att den går onödigt fort. Har även stört mig på sågen, den kräver också högt varvtal på tappen för att fungera. Den är även trög när det är grövre stock då spjälkar stocken, sedan går svärdet tillbaka väldigt långsamt. Om jag trycker sågspaken framåt går svärdet tillbaks fortare men ändå lite långsamt. Det sitter en ratt på översidan av ventipaketet vid sågsidan, vad är den ratten till?


Det är inte så att pumpen börjar bli sliten? Det finns ett mättutag vid ventilerna ovanför spakarna. Jag mätte där häromdagen i min felsökning av kvistknivarna o hade väl 100-130 bar på ca 150 varv på tappen.

Kanske värt att kolla?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696620
Uffe skrev:En liten uppdatering så här några år senare. Fick ett ryck häromdagen o började felsöka med en granne som är mkt kunnig inom felsökning både mekaniskt, hydrauliskt o elektriskt. Att mäthjulet felar beror nog på skevheten i infästningen o att bussningen som det skall rotera runt vak krökt så den satt fast så mätaren har fått hänga lös o rotera på muttern. Klämbanken som detta sitter i är bortmonterad o rengjord. Nu skall den få smaka hydraulpressen o få sig en ny bussning o nya bultar. Ventilen till lågtrycket fick ström men drog inte. Upp med ventilen i skruvstädet Där den motionerades så nu funkar den. Skall fortsätta med att mäta trycket på kvistknivarna för att se vad som ligger bakom att de är orkeslösa när utskjutet dras in. Skall även lägga på den nya Wirén som köptes in för 4 år sedan då den gamla är fransig.

Fortsättning följer.......


Bussningarna för armen som mäthjulet sitter i samt även stålbussningen är nu urplockade. Fick skära bort öronen på klämbanken IOM att det var omöjligt att lägga upp den i pressen o få tag. Skall riktas o svetsas tillbaka. Skall kolla dimensioner på kopplingarna till knivarna i morgon o handla t-stycken på Swedol så vi kan mäta knivtrycket vid de olika momenten. Det går sakta framåt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

blandadskog  
#696637
frågande och vetande skrev:En del har haft problem med att behöva ligga på högt varvtal för att vi vinschen ska fungera. De brukar bli rekommenderade att prova att ta ström direkt ifrån batteriet. Och har då kunnat sänka varvtalet.

Spänningsfall i för klena ledningar? Då skulle det innebära att det tar längre tid för elventilerna att ställa om? Det låter troligt, men varför är sågen så seg? Den lilla ratten som sitter på ovansidan av ventilpaketet på sågsidan, vad är den till, kedjesmörjningen, eller? 🌲 🚜 🌳

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

blandadskog  
#696638
frågande och vetande skrev:Kolla instruktionsboken om du har någon, där står svaren du hade om sågen. Annars kan du säkert få tag i den genom återförsäljare, en instruktionsbok är alltid bra att ha.

Jag har ingen instruktionsbok där det står om sågen, endast en kopia från nätet där är mest sprängskisser och reservdelsförteckning. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Hur få igång niab 5-15b

Vardon  
#696639
blandadskog skrev:
frågande och vetande skrev:En del har haft problem med att behöva ligga på högt varvtal för att vi vinschen ska fungera. De brukar bli rekommenderade att prova att ta ström direkt ifrån batteriet. Och har då kunnat sänka varvtalet.

Spänningsfall i för klena ledningar? Då skulle det innebära att det tar längre tid för elventilerna att ställa om? Det låter troligt, men varför är sågen så seg? Den lilla ratten som sitter på ovansidan av ventilpaketet på sågsidan, vad är den till, kedjesmörjningen, eller? 🌲 🚜 🌳


Behöver inte vara tid den tappar ju i kraft med. Tex om du halverar spänningen så utvecklas bara en 1/4 av effekten (iofs extremt exempel) så är du inte säker att det funkar hade jag prövat främst för att det är enkelt.

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Amatörhuggare 62  
#696682 Staget byglen (den vajern går igenom) Mycket känslig på justering.
Kan röra sig om mm, att vinschen går perfekt till kass.

Och som ovan Spänningsfall

Och en varning !! Se upp med dom gamla, som kan vända.
Å vinscha in.

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696736 Nu är nya 50 m wiren på plats med en ny ögla och en sådan låsning med en bygel med ett hjul o en låspinne. Ena cylindern till knivarna lossad så vi kan koppla in oss o mäta på både plus o minus sidan samtidigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

blandadskog  
#696809 Uffe, det känns som att jag gör intrång i din tråd. Är det ok för dig? Det handlar ju också om att få ordning på en 5-15.
Jag har fått lite mer körvana nu, har förstått att sågen går tillbaks efter kapning när jag rör på valfri spak, då far den upp med fart! Tänker även byta kedja då den ser lite halvdan ut. Den lilla ratten på ovansidan ventilpaketet är för att reglera kedjesmörjningen. Har kört borrgranar i dag, både gova och smala, det går riktigt bra, men 50 cm som det står i manualen är allt i mesta laget.

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696811
blandadskog skrev:Uffe, det känns som att jag gör intrång i din tråd. Är det ok för dig? Det handlar ju också om att få ordning på en 5-15.
Jag har fått lite mer körvana nu, har förstått att sågen går tillbaks efter kapning när jag rör på valfri spak, då far den upp med fart! Tänker även byta kedja då den ser lite halvdan ut. Den lilla ratten på ovansidan ventilpaketet är för att reglera kedjesmörjningen. Har kört borrgranar i dag, både gova och smala, det går riktigt bra, men 50 cm som det står i manualen är allt i mesta laget.


Tycker det är kul med en niabbroder. Fortsätt gärna i tråden så kan vi byta erfarenheter.

Är inte insexan uppepå ventilhuset till för manuell nedfällning av svärdet vid kedjebyte? Vilken är det du skruvar på för att justera smörjningen? Kan du kanske göra en skärmdump från manualen? Där finns ju reservdelsskisser där blocket syns tydligt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).