Traktorer och processorer

Turbinkoppling Valmet x55

4 inlägg 3997 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Turbinkoppling Valmet x55

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378948 Hur ska den funka? Ska den stå still när man släpper upp kopplingen eller börjar den slira först när det går tungt mot nåt och man släpper upp gasen?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Turbinkoppling Valmet x55

stegmaster  
#378956 Nu er jag inte säker på om det lika som på 6000serien, men det skulle man nästan tro. :???:

Kolla bilden under hur det funkar. A punkt 2 om hur man gör et stallvarvtest.
Har man i växel H1 så ska traktoren stanna/stå still med et lett tryck på bromsen vid tomgångsvarv.
Min egen erfarhet er att det inte ska luta mycket uppför före den står still vid tomgångsvarv och smyger mjukt igång när man börjar gasa.
Så ligger man över 1100-1200rpm ska det i prinsipp inte slira als(even om det i teorien er några %), under 1100rpm slirar det mer ju närmare du kommer tomgångsvarvtal.
Men vid normal körning med "tom" traktor tycker jag det er endast vid start som man märker slirningen.
Har man tyngre släp efter tar det givetvis något lengre tid före motoren kommer ikapp högre varv, så då känner man mer til att turbinen jobbar.
Notera dock att min erfarhet er mycket begränsad, då jag bare haft traktoren i drygt 1 år.

1457215881_turbin.jpg

Avatar Fallback

Re: Turbinkoppling Valmet x55

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379013 Har märkt att vid start med släp så drar det inte förrän man gasar, men en stubbe eller sten vid hjule i skogen så kommer slirningen så man får möta med gasen och smyga över. Läste om en för något år sedan, kan vara här på forumet, han drog handbromsen men hade inte fått ur växeln, efter att ha laddat vedmaskin några minuter så blev det ett stort rökmoln runt traktorn och all olja på marken, lite smådyrt med delar

Avatar Fallback

Re: Turbinkoppling Valmet x55

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379044 Ska testa å se vad som händer.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).