Traktorer och processorer

Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

169 inlägg 66324 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

valtra a 72  
#379347 Du verkar ha riktigt bra med plats i hytten zeb , mycket bättre än de Nh jag har testat som nog har varit mindre modeller.
Senast redigerad av valtra a 72 tis 08 mar 2016, 08:13, redigerad totalt 1 gång.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Seb macahan  
#379354 Nu har jag er o skylla på i en sak. Innan film o bilder så luktade det så gott i hytten barr, kåda o kedjeolja blandat med lite utspillt kaffe. Nu fick jag göra en liten snabbstädning för det inte skulle se allt för jävligt ut (ja jag vet det var inte helt rent men snabbstädning!!<5min) o nu luktar det rengöringsmedel 😈 😈
Blir till o ut o grisa ner den igen i lite vindfällen på fredag.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

stegmaster  
#379368 @Seb Macahan:
Var riktig bra med plats til fötterna i din traktor. :-BD
Såg ut som en trevlig hytt i allment.
Tror du kan upp i skostorlek typ 72 för det blir bekymmer. :wink:

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379374 Seb, den rätta doften kommer tillbaka när du gnuggar in ett par skitiga huggarbyxor i stolen igen :D
Vilket effektspann används den hytten av NH?

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Seb macahan  
#379381 Det är från T6.120e som är den minsta på 110/123hk till T6.175 som ligger på 140/175hk. Värdet efter backslash är eco-boost effekten. Min levererar alltså 110hk nominellt med vid behov ställer kam och commonrail om sig så den levererar 123hk. Snålare än min tidigare Same explorer på 70hk. Och den låg på runt 7-8L/timme. Men:
Den nya T5 ska vara inspirerad av T6án hytt och i princip likadan, den finns i spannet 73/99 till 84/114 alltså 73-84hk. Fina som snus med supersteer framaxel. (min 6tons traktor har 3,5m vändradie)
Valtras nya N4 är extremt stolta över sin nya vändradie på 4,5m :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Benny Nilsson  
#379389
Seb macahan skrev:Det är från T6.120e som är den minsta på 110/123hk till T6.175 som ligger på 140/175hk. Värdet efter backslash är eco-boost effekten. Min levererar alltså 110hk nominellt med vid behov ställer kam och commonrail om sig så den levererar 123hk. Snålare än min tidigare Same explorer på 70hk. Och den låg på runt 7-8L/timme. Men:
Den nya T5 ska vara inspirerad av T6án hytt och i princip likadan, den finns i spannet 73/99 till 84/114 alltså 73-84hk. Fina som snus med supersteer framaxel. (min 6tons traktor har 3,5m vändradie)
Valtras nya N4 är extremt stolta över sin nya vändradie på 4,5m :lol: :lol: :lol:


Supersteer . hur va den enkla förklaringen på hur den fungerar? vrider den framaxeln ?
Verkar va effektivt :-BD

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

stegmaster  
#379393
Seb macahan skrev: Fina som snus med supersteer framaxel. (min 6tons traktor har 3,5m vändradie)
Valtras nya N4 är extremt stolta över sin nya vändradie på 4,5m :lol: :lol: :lol:

Ja supersteer er säkert kanon,
Hur er det med Valtra NX då, den borde vel vara nära samma vändradie, eller??
Annars får jag dra fram min Jonsered "traktor" med 30cm vändradie. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Seb macahan  
#379445 Super steer betyder: Framaxeln är konstruerad så att hjulen svänger med en "vanlig" parallell styrning samt att framaxeln vrider sig proportionerligt i förhållande till hur mycket du vrider/svänger. Fantastiskt i både skogen och i snöröjning eller i andra entreprenader när man ska in med lastväxlaren etc.
Hittade detta på tuben. Inget vidare bra filmat och en äldre typ av super steer, de nyare vinklar mer. Kanske kan filma lite o lägga upp om intresse finns?

Men detta tillval finns till både N4, N5 och N6 osv.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

550  
#379458 Går det att svänga fullt med vagn efter utan att draget tar i (med full vagnstyrning förstås)?

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Seb macahan  
#379460 Ja en stund går det ju :wink: Men jag har aldrig provat o köra runt mig själv om du förstår. Med tanke på att vändradien är 3,5m och min vagn är 4m plus drag på ca 1,5m så i princip skulle det innebära att jag krockar med vagnens bakända(nja inte riktigt). Jag är rätt säker på att draget tar i bakdäcken med fullt rattutslag och full ramstyrning. Har för mig att jag har 35grader på Keslan.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

550  
#379461 Jo, jag tror nog med det. Ibland går det att backa till och knyta ekipaget om man inte kommer runt riktigt när man saknar supersteer på traktorn. Då vrider vagnen ganska skarpt åtminstone :D

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Seb macahan  
#379463 Det är vid de tillfällen då man kanske behöver "ställa om vagnen" eller knyta ekipaget maxilmalt för o köra fram o räta upp. Det är då det gör sig till sin fulla rätt så man behöver otroligt lite yta för o lyckas med detta. Brukar retas lite med grannen när inte hon kommer fram med sin Valtra A75 och Moheda M101. Då brukar jag erbjuda o köra ut hennes virke, första gången trodde hon jag skämtade, men hon blev ganska förvånad när jag fick "styla lite".
Ja ja nu är vi helt off topic o jag börjar tycka jag låter lite väl skrytig och stolt så nu ska jag vara tyst om detta..... :oops:

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Robertberg  
#379492 Jag brukar vara rädd för att bakhjulet ska ta i vridhuscylindrarna, men har inte kollat riktigt om det kan hända..

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Seb macahan  
#379503 I skogen känns det som allt kan hända, vill det sig bara på det viset den dagen så kan man lyckas med det omöjliga. :???:

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

valtra mega  
#379509 vridhuscylindrarna är inte så farliga men har man teleskopstödfötter på lastaren och lastaren på vagnen så river det ganska bra i däcken om det tar i

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).