Traktorer och processorer

Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

169 inlägg 66555 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379120 Jo, hänger ibland på Maskinisten och ja-bond har otroliga trådar.
Tack för svaret!

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379141


Enklare sortens filmklipp när jag snurrar stolen i originalhytt med hembyggd fotlåda
istf nedre bakruta, byts verktygslöst tibax till originalrutan vid behov.
New Holland T5030

Användarvisningsbild

Re: Sv: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Seb macahan  
#379179
Pe_Er_79 skrev:
Seb macahan skrev:Det är det där juckandet med stolen som jag upplevt med valtra. Jag ska försöka lägga upp film när jag snurrar runt. Sen är min hytt ombyggd. Men det är inte kapat i sidorna tvärtom tillkommer luftpaketet på sidan. Men ombyggd som ombyggd.


Vad är det för maskin du har?

Det är en New Holland t6020e med super steer framaxel.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379221
Slurfi skrev:


Enklare sortens filmklipp när jag snurrar stolen i originalhytt med hembyggd fotlåda
istf nedre bakruta, byts verktygslöst tibax till originalrutan vid behov.
New Holland T5030

Hur lång är du @Slurfi? När du sitter bakåt, har du knäna högt då, eller lurar man sig på vinkeln det är filmat i?

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379227 Jag är 184cm och man har knäna högt upp.
Vill man ha slätt golv och därmed knäna lägre ner så måste man
göra en modifikation av golvet och det är överkurs för mitt behov.
Jag kan lätt sitta de timmarna såhär.
Det finns här på forumet en med sånt golv: Fredrik N - New Holland i skogen

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

framhjul  
#379251 Jag har under de senaste fem åren hållit mig ifrån skogsforum av olika anledningar,men just trådar som denna har jag saknat.

Jag har haft fördelen att köra både Zetor- och Valtra i skogen.

Zetorn gick otroligt bra i djup snö.
Dessvärre var öststatskvalitén på traktorn påtaglig mer än ofta.
Växlar låste sig, hyttfästena gick av, så att vi var tvungna att palla upp hytten med träklabbar för att ens kunna ta oss hem.

Däremot byggde vi om kopplingen till knappkoppling, då den gick på tryckluft.
Detta underlättade oerhört.

Hytten var inte särskilt rymlig.
Det var bara till att sno på stolen halvvägs, och sitta på "trekvart" och lasta.


Efter denna traktor köpte vi en Valtra i 6000-serien.
Traktorn var faktiskt otrolig i skogen, och ett par tusen kubik körde vi fram medans den var i vår ägo.
Hytten var stor, stolen gick att snurra utan problem, om än gick den åt fel håll,när man är van att köra skotare.

Traktorn var helt plan under,och tanken var inbyggd i ramen.
Det kunde knappast bli bättre på en standardtraktor! :mrgreen:

En Valtra N122 direct hade vi hem på prov, men med tanke på hur denna traktor skiljde sig ifrån vår gamla Valtra avstod vi, och köpte en skotare istället.

Summa summarum.
Valtra alla dagar i veckan, och gärna en ifrån 6000-serien.

Bäst hytt, bäst frigång, och bäst anpassad för skog i standardutförande, med alla finesser man behöver.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

valtra a 72  
#379256
Slurfi skrev:Jag är 184cm och man har knäna högt upp.
Vill man ha slätt golv och därmed knäna lägre ner så måste man
göra en modifikation av golvet och det är överkurs för mitt behov.
Jag kan lätt sitta de timmarna såhär.
Det finns här på forumet en med sånt golv: Fredrik N - New Holland i skogen

Om man börjar kapa sönder både golv och hyttväggar så blir väl vilken traktor som helst rymlig i hytten.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Pe_Er_79  
#379258 Om man önskar BM relaterade fakta då besöker man Volvoce.com , har Valtra någon motsvarighet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Seb macahan  
#379282 Det är nog i princip bara Valtra som har vändbar stol från fabrik. Så tråden är då besvarad. Valtra har den rymligaste hytten!! :lol:
Och en reflektion till @framhjul
Jag har haft en bil, Volvo som bara strulade, så Volvo är en skitbil... Tycker nog att lite modellbetäckningar hade varit på plats innan man "sågar" märket helt. Bara för att den Zetor ni hade var trång och inte levde upp till förväntningar betyder det då att alla är lika dana?
Sen tycker jag nog att frågan i tråden är vilken traktor som har rymligast hytt? Givetvis förstår man att det handlar om skogskörning och att stolen ska kunna vändas. Men det är bara Valtra som har sin stol vändbar från fabrik. En del av bilder filmer vi sett är modifierade Valtra och ska inte heller de nämnas. Min och många andras hyttombyggnad går inte ut på o kapa i sidor eller dylikt.
Moderna traktorer i dag är så pass planerade att det inte går att bulta fast en vändplatta lite hur som i golvet. Ofta är det golvet och luftkanaler man bygger om för o klara av o montera vridplattan. Nu vet jag inte vad som är viktigast o veta, men med standardhytt utan någon modifiering så vet vi nu att det är Valtra som gäller. Kan man tänka sig o lägga nån eller några timmar på o skruva lite så blir marknaden betydligt större. Sen hade jag nog mina föraningar vad detta skulle leda till med tanke på min Valtra-kritik. Valtra är det ju en kanonfin traktor i massa andra aspekter.......Men inte bäst på allt.
Sen ibland kan man ju vara så nöjd med det man har att man vill att det ska vara bäst.
Jag saknar nog än en traktor som är riktigt rymlig där man ledigt och lätt snurrar runt likt i en skotare. Jag tror JCB-fasttrack och Claas Xerion ev. också MB track Är riktigt rymliga, men då är det också ganska stora maskiner som kanske inte lämpar sig i skogen (förutom då de mindre MB-track som finns). Även om jag är nöjd med min hytt (N6 över 100Hk) så är den långt ifrån riktigt bra för ändamålet vi diskuterar. Är man som jag 184 eller längre så är nog någon typ av ombyggnad nödvändig om det ska bli någorlunda bra och användbart, oavsett märke och modell.

Avatar Fallback

Re: Sv: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Pe_Er_79  
#379285
Seb macahan skrev:Det är nog i princip bara Valtra som har vändbar stol från fabrik. Så tråden är då besvarad. Valtra har den rymligaste hytten!! :lol:
Och en reflektion till @framhjul
Jag har haft en bil, Volvo som bara strulade, så Volvo är en skitbil... Tycker nog att lite modellbetäckningar hade varit på plats innan man "sågar" märket helt. Bara för att den Zetor ni hade var trång och inte levde upp till förväntningar betyder det då att alla är lika dana?
Sen tycker jag nog att frågan i tråden är vilken traktor som har rymligast hytt? Givetvis förstår man att det handlar om skogskörning och att stolen ska kunna vändas. Men det är bara Valtra som har sin stol vändbar från fabrik. En del av bilder filmer vi sett är modifierade Valtra och ska inte heller de nämnas. Min och många andras hyttombyggnad går inte ut på o kapa i sidor eller dylikt.
Moderna traktorer i dag är så pass planerade att det inte går att bulta fast en vändplatta lite hur som i golvet. Ofta är det golvet och luftkanaler man bygger om för o klara av o montera vridplattan. Nu vet jag inte vad som är viktigast o veta, men med standardhytt utan någon modifiering så vet vi nu att det är Valtra som gäller. Kan man tänka sig o lägga nån eller några timmar på o skruva lite så blir marknaden betydligt större. Sen hade jag nog mina föraningar vad detta skulle leda till med tanke på min Valtra-kritik. Valtra är det ju en kanonfin traktor i massa andra aspekter.......Men inte bäst på allt.
Sen ibland kan man ju vara så nöjd med det man har att man vill att det ska vara bäst.
Jag saknar nog än en traktor som är riktigt rymlig där man ledigt och lätt snurrar runt likt i en skotare. Jag tror JCB-fasttrack och Claas Xerion ev. också MB track Är riktigt rymliga, men då är det också ganska stora maskiner som kanske inte lämpar sig i skogen (förutom då de mindre MB-track som finns). Även om jag är nöjd med min hytt (N6 över 100Hk) så är den långt ifrån riktigt bra för ändamålet vi diskuterar. Är man som jag 184 eller längre så är nog någon typ av ombyggnad nödvändig om det ska bli någorlunda bra och användbart, oavsett märke och modell.


Jag är inte ett dugg främmande för att modifiera saker, tvärtom! Men grundmaterialet jag söker ska ändå vara så bra som möjligt. Jag är inte ute efter en traktor där allt behöver göras om från grunden. Men lite Modifieringar inom rimliga gränsen är helt ok.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379287 Någon nämnde Belarus tidigt i tråden. Jag hade en 562(?) ett år. Den var nog kanske rymligare än min Valmet 705, dock hade Belarusen inte plant golv. Det gick att sitta vänd 180 grader med då får man knäna högt och är man 2 meter så kanske det blir obekvämt, själv är jag 1,74. Jag tror att det krävs en liten ombyggnation då det tydligen är orginal med batterierna bakom stolen. På min satt batterierna under trappstegen på båda sidor hytten. Om man får tag på ett bra exemplar är det mycket traktor för pengarna med hög markfrigång tack vare portalaxel fram. Två nackdelar minns jag dock. Dels gick den onödigt fort på backen, vilket jag iofs tycker att Valmet 705 också gör för att vara optimalt i skogen, och dels sitter hydraulreglagen dåligt till. Spakarna var placerade vid framrutan vilket skapade extremt dålig ställning för mig när jag skulle backa och samtidigt använda ranstyrningen. Kanske ett mindre problem om man är 2 meter lång. Jag föredrar min 705 framför Belarusen alla dagar i veckan. Belarus har väl inte världens bästa rykte och min hade nåt elfel som jag inte kom till rätta med trots att jag lämnade in den på verkstad. I övrigt minns jag inte att det var några större fel på deb

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379328
valtra a 72 skrev:Har tagit bilder på min Valmet 755 och min Valtra 6250 i bakvänt läge.Har twintrac på båda med bra plats för fötterna..

Lite off topic, men jag blir lite nyfiken på denna laguppställning. Skördar du med den ena och skotar med den andra? Kör du på entreprenad? Används twintracen i nåt annat sammanhang än skogen också?

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

stegmaster  
#379330
framhjul skrev:,men just trådar som denna har jag saknat.


Håller med dig til 100%.
Kul att folk kommer med bilder och even video. :-BD
Och att man dessutan lyckas hålla tråden från pajkasting, utan på en seriös nivå er riktig bra tycker jag.
(kan ju lett blir lite ömt detta när man börja disskutera traktormärken)
Visst måsta man kunna sköja lite med et glimt i ögat, men endå respektera olika användaras val.
Hoppas det forsetter så, för så langt har detta vore trevligt och interessant.

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Seb macahan  
#379344 Jag har varit ute o tagit lite bilder och film. Hyttvägg till hyttvägg har jag 85cm, instruktörssätet sticker ut ca 2cm så effektiv bredd för stolen o snurra på är 83cm. Nu har jag inte det "smala" luftpaketet (pelaren men luftfjädring till stol) vill man ha detta så blir det ännu mer plats till fötter. De små söta "fossingarna" ni ser på filmen och bilder är storlek 47. Skulle nog kunna gå upp till 50-51 utan problem :grin:
Det var lite svårt o förmedla via film, men det jag gör med pedalen är o trycker till den åt sidan o vrider runt. likadant när man ska tillbaka.


Den svarta klumpen på höger sida är luftpaketet som flyttas från golvet och upp till sidan. Jag är då mycket nöjd med denna hytten. Men det är ju en traktor över 100hk.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

valtra a 72  
#379345
JF skrev:
valtra a 72 skrev:Har tagit bilder på min Valmet 755 och min Valtra 6250 i bakvänt läge.Har twintrac på båda med bra plats för fötterna..

Lite off topic, men jag blir lite nyfiken på denna laguppställning. Skördar du med den ena och skotar med den andra? Kör du på entreprenad? Används twintracen i nåt annat sammanhang än skogen också?

755-an använder jag mest som gallringsskördare i egen skog, den är utrustad med en Pika 36 processor som sitter i trepunkten, kranen en
fmv 360 med dubbelutskjut sitter takmonterad. Fäller och matar processorn med ett Pika 37 fällhuvud, har även en grip som jag kan sätta dit som används mest till vedhantering.Valtran har jag en skogsvagn till och även ett trepunktsmonterat grävaggregat och där är det bra med twintracen, den har frontlastare som sitter på för jämnan och som används till det mesta.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).