sön 29 jun 2008, 20:25#31410
Ferguson skrev:Jag har kört med 905 en del och tycker ärligt talat att det är en klump att köra runt med!
Motorn är helt underbar och backar inte för något, men traktorn är jättelång, huven sticker upp ovanför framrutan och tar sikt,kopplingen är stenhård och ljudnivån är hög!
Har även kört 605 och tyckte mycket mer om den, det som egentligen är kass på -05 serien är att det inte finns fram-back.
jag har ju en valmet 2105 å kör runt med å tycker väl inte den är jätte klumpig direkt, har tillåme funderat på att skogsutrusta denna å köpa en kärra från nån gammal hemek 350 -600 eller en rottne blondin vagn (rulldrivet) men vi behöver i praktiken 2 traktorer å då en som man kan köra med i skogen, dra hem veden(ca 250 m3 travmätt pr år) sen eventuellt flytta 5tonsminigrävare, å även ilsboröjjare å sist men inte minst ved processoren, kan visst köra med valmet 2105 till samtliga grejjer men jag skulle tycka det blev lite smidigare med en aningen mindre traktor, den mindre vi har nu, en belarus 820 -89 tar knäcken på knäna både när det gäller koppling å broms, sen totalkass hyttkomfort...
nu ska belarusen bort å bytas mot nått nyare å då säger ju "alla" att det ska vara velmet i skogen, ja tycker att det finns fler märken osv, men kan för lite om dom mindre valmet (05) så
ja vill ha alla åsikter som finns om dessa...
det som verkar vara viktigt är att det skall vara en valmet 705 nyare än -88 inte 805 eller 905 då dessa går för fort bakåt å lite för klumpiga...
den fundering jag har är hur växellägena ligger, såg nån bild på hög/låg/back spak, hur funkar det? går traktorn lika fort bakåt oavsett om du kör på högen eller lågen? eller funkar det lite som en framback (mekanisk) låda (lika vväxlar fram som bakåt)?
Sen undrar ja om man kör med en valmet 505-605 är det väl 3 cyl motor, å det måste ju suga vid väg transport av ved, eller?
Hur fort går 6-7-8-9 05?
//fredrik
Eco-log 560B -04, Tigercat H09,Arctic cat 500 -08, valtra 6200, Nokka T10 4wd, LOGOSOL M7