Traktorer och processorer

Ventilpaket 2+4 -spak mekaniskt?

3 inlägg 4179 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ventilpaket 2+4 -spak mekaniskt?

rokon  
#369958 Önskar lite synpunkter då Wirekran har varit det som gällt för mig blir kanske framöver en huggarvagn med hydraulisk kran.
Jag funderar på ventilpaket 2+4 -spak det är ju rätt tunga grejor men annars så tycker jag det verkar attrahera mig, då det är mindre komplicerat inte el on off eller så, eller en massa bokstavskombinationer som jag ej vet innebörden av.
Jag tänker på alla historier om de som köpt gamla skördare och skotare verkar som de får en massa strul med ärgande knappar reläer och allt vad det kan vara. Då man är rätt inne i ödemarkena med avstånd till de som kan sådana grejor så är enkelhet och driftsäkerhet ett plus som väger tungt tycker jag.
Kan förstå att med elektronik så kan man styra en hel del, men nog frånsett vikten då så lär väl dessa mekaniska spakar ge en tillfredsställande bra känsla?
Min tanke är en traktor för huggarvagn och den befintliga med en processor i trepunktslyften, då behöver man ju ej flytta grejorna så ofta.
Om man ej har utskjut på kranen så passar ju det med 2+3 -spak när jag kollar på Farmas grejor så väger ju dessa mycket mindre
Ventilpaket, 2 + 4 -spak*Vikt 24,5kg

Ventilpaketen ser likadana ut vid första anblicken men skiljer sig väsentligt åt i vikt då de båda reglagen är tillverkade på olika sätt. 2+3 -spak är helgjutet och därmed betydligt lättare än 2+4-spak som är ihopsatt av olika komponenter. De skiljer mer än 10 kg i vikt. Vid 2+3-spak styrs stödben och grip av de tre mittre spakarna. På 2+4-spak tillkommer även hantering av utskjut och därmed blir det 4 spakar i mitten.



Ventilpaket, 2 + 3 spak

Art.no: 00803


Ventilpaket, 2 + 3 spak

Vikt 13,7kg

Ventilpaketen ser likadana ut vid första anblicken men skiljer sig väsentligt åt i vikt då de båda reglagen är tillverkade på olika sätt. 2+3 -spak är helgjutet och därmed betydligt lättare än 2+4-spak som är ihopsatt av olika komponenter. De skiljer mer än 10 kg i vikt. Vid 2+3-spak styrs stödben och grip av de tre mittre spakarna. På 2+4-spak tillkommer även hantering av utskjut och därmed blir det 4 spakar i mitten.
Text från Farmas hemsida, via länkningen då på deras reklam här.



Ett annat alternativ vore kanske hydraul-servo?
Vad säger ni med erfarenhet



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket 2+4 -spak mekaniskt?

Rasken  
#369968 Jag tycker att det är ett bök med ventilpaketen. Stora och klumpiga och så alla slangar som skall fram. Jag har ett sådant ventilpaket 2+4 spak mekanisk från kranman. Tyckte att det såg litet och smidigt ut men jag fick alldrig någon bra placering på detta. Nu har jagbkonverterst detta till vajerstyrning med två lastar joysticks med en elventil för 3 fynktion för gripen.

Är dock inte helt nöjd med detta heller, det blev sämre känsla och svårt att smyga funktionerna. Tittade på el on off men de är ändå förstora ochbklumpiga för att få till en bra placering. Det är viktigt med placeringen, jag monterade det lite högt tidigare. Det gjorde att jag helt plötligt fick en väldig värk i axlarna, fattade inte varför först. Har fortfarande ont 3 månader efteråt. Så se till att få det bra placerat.

Kolla tråden " villman klapp o kråka" här på skogsforum. Han har fått tag på spakar som man kan montera på var sida om stolen som joysticks. Alltså två ventil paket som är ihop kopplade och så en extra funktion till gripen. Tycke det så fiffigt ut. Kan liknas med hydralservo men mycket billigare.

Ett annat alternativ är ju radiostyrning, dock väldigt dyrt, men som någon annan här på forumet gjorde när han skulle köpa nytt. Då fick han dra bort kostaden för det ventilpaket som följe med vagnen och lägga till till radiostyrning. Då blev det ju inte så dyrt om man tänker på totalkostnaden för hela ekepaget.

Hoppas du fick några ider av detta!

Rasken.

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket 2+4 -spak mekaniskt?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369971 Oroa dig inte så mycket för vikten på ett ventilpaket. Har ett tvåspak med ''renhorn'' visst är det tungt men jag lyfter det heller aldrig.
Har en avtagbar bom monterad på kärran som är inställbar i längd och höjd så när har backar intill och lyfter med hitchen så krokar jag i ventilpaketet och sänker igen så jag kan ta bort bommen sedan är det bara att lyfta och låsa hitchen så är det klart.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).