tor 27 sep 2018, 13:20#526196
Den traktorn har varit uppe i diskussion förr. Skulle säkert gå att hänga ett sådant aggregat på den. 2017-12-21 lades den senast upp på blocket, troligen av en tidigare ägare, då fanns möjlighet att köpa med ett naarva-aggregat. Något år innan såldes den av han som byggt om traktorn. Ringde då och pratade med honom för inspiration till mitt eget bygge.
Lite tråkig information om en dock:
Traktorn i annonsen är på två vis förstörd. Dels fungerar den inte längre som traktor utan är en renodlad skogstraktor, dock en mycket bra sådan. Men främst är möjligheten att fälla hytten borta, främst på grund av hur hyttförläningen är gjord. Behöver man reparera något under hytten, exempelvis växellåda eller kraftöverföringsaxeln så blir man tvungen att LYFTA hytten, vilket det inte är tänkt. Är relativt enkelt att på en original fälla hytten bakåt och då har man fantastiskt bra med plats, bild på detta finns
här. Detta var hög prioritet för mig när jag byggde om vår att man fortfarande enkelt skulle kunna fälla hytten. Att helt ta bort den funktionen är enligt mig nästan lika dumt som att svetsa fast motorhuven så att man inte kommer in där. Inte för att kasta skit, men förra ägaren hade inte koll på att det var tänkt att man kunde fälla hytten, och han är inte ensam om det, så inte så konstigt att det blev som det blev. Så länge allt fungerar är det säkert en kanonmaskin.
Vill inte skrämma någon från att köpa, men det är saker som är värt att ha i åtanke.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II