Traktorer och processorer

JD 4WD med stegmatare

10 inlägg 5439 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

JD 4WD med stegmatare

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367489
1453390946_bild1.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: JD 4WD med stegmatare

josip  
#367509 Här är en litet nyare på samma koncept.

http://www.nettikone.com/john-deere/6420/1475077

Avatar Fallback

Re: JD 4WD med stegmatare

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367510 Det var ett svar jag hopades på när jag lade ut bilden. Att det kunde dyka upp fler bilder.
Ni får ursäkta, tråden med tvågreppare på vagnen. Tror mer på den modellen om man ska bygga något själv.
Sedan kan det vara så att man gör en tvågreppare, för att man kan.
Till första och andra gallringar borde det funka med frontmonterad kran.
Det behövs ingen ombyggd hytt heller.

   TS
Avatar Fallback

Re: JD 4WD med stegmatare

josip  
#367512 Skall nog vara en rätt stabil traktor för att framaxeln skall hålla i längden. Och pendellåsning krävs garanterat. Sen kan man förstås inte använda kranen för att lasta med. Den där 6420 som jag länkade till nämns det i texten att den kan användas till att slå vägrenar med typ kedjeröjare osv. Tror inte att det ingick något aggregat för detta dock. Annars säkert en bra lösning för sånt.

Användarvisningsbild

Re: JD 4WD med stegmatare

Tomas Andersson  
#529595 Heja
Om detta är den traktor jag tror så sålde och byggde jag denna på Nylunds Maskiner i Östersund.
Den såldes till Mattmar till en Åke Andersson om jag kommer ihåg rätt?

//Tomas

Avatar Fallback

Re: JD 4WD med stegmatare

Hanses_Enånger  
#529639
Famag skrev:
1453390946_bild1.jpg
Vi ägde den traktorn 1997-2001. Hade även ett sjömab buskagggregat till den. Jd 2450 var en1990a som byggdes ny till skördare. hade en mowikran 5,5m placerad på en stos som var hopbyggd med ty trima lastarfäste. Kran satt där jd har en frontbränsletank så den här hade bara den lilla dueseltanken under hytten. Det gick stabcylindrar ner till framaxeln som man kunde låsa med en knapp. Aggregatet hette Finntrac 300gs och bar en föregångare till arbrstroke och bjm. Det satt längdmätning med display och några förval inne i hytten och ett rejält elskåp. Bak i 3p hade den en kraftuttagsdriven skaplig casappapump och en hyfsad hydr tank. Själva traktorn var egentligen inte just nå ändrad det var koppling och handbromsen som gällde. Ganska bekväm faktiskt men dålig sikt uppåt. Kul att se den igen. Var är den nu?

Avatar Fallback

Re: JD 4WD med stegmatare

Hanses_Enånger  
#529641
Famag skrev:
1453390946_bild1.jpg
Här tyvärr inga egna bilder på'n. Det stämmer att nylunds byggde den.

Användarvisningsbild

Re: JD 4WD med stegmatare

Tomas Andersson  
#529656 Va skoj, det är absolut den traktorn.
Var en tung start för den affären kunden fick ultimatum av sin sambo, om du köper traktorn så flyttar jag!
Som ni förstår så blev det affär, och hon flyttade.
Han var först inne på Fords midjestyrda modell som fanns då, men det blev denna i stället efter en del klurande på upplägget.
Grovsmidet gjordes i Rossön (tror han hette Sören Andersson) resten på Nylunds.
John Deere lämnade till och med garantier på traktorn, trots att det inte var den med förhöjd lyftkraft som har starkare chassi.
Tror jag har köpekontraktet kvar på den.
Hur höll och fungerade bygget, sikten uppåt var en klar brist i gallring men tror den gick på en del småposter med slutavverkning.
Och sen vägröjning på sommaren.
Vet att vi diskuterade att plocka bort lamellerna på ena sida snabbväxeln och försöka få ut det oljetrycket till bromsen. Tanken var då att man skulle kunna köra drift och stopp bara med snabbväxeln.

Avatar Fallback

Re: JD 4WD med stegmatare

Hanses_Enånger  
#529657
Tomas Andersson skrev:Va skoj, det är absolut den traktorn.
Var en tung start för den affären kunden fick ultimatum av sin sambo, om du köper traktorn så flyttar jag!
Som ni förstår så blev det affär, och hon flyttade.
Han var först inne på Fords midjestyrda modell som fanns då, men det blev denna i stället efter en del klurande på upplägget.
Grovsmidet gjordes i Rossön (tror han hette Sören Andersson) resten på Nylunds.
John Deere lämnade till och med garantier på traktorn, trots att det inte var den med förhöjd lyftkraft som har starkare chassi.
Tror jag har köpekontraktet kvar på den.
Hur höll och fungerade bygget, sikten uppåt var en klar brist i gallring men tror den gick på en del småposter med slutavverkning.
Och sen vägröjning på sommaren.
Vet att vi diskuterade att plocka bort lamellerna på ena sida snabbväxeln och försöka få ut det oljetrycket till bromsen. Tanken var då att man skulle kunna köra drift och stopp bara med snabbväxeln.
Ja stämmer Sören hade jag kontakt med ett antal tillfällen han var mkt hjälpsam. Måste blivit en dyrt bygge. Maskin var bra tycker jag vi hade den i egen skog tog bara några småuppdrag då och då och den funkade. Bytte krankabel och ett amtal av danfossventilerna med magnetstyrning fick bjag byta. Hade även loss aggregatet och körde i jordbruket med den trots den begränsade sikten pga kran. Nu så här 20år senare har jag mer gallring än då på den tiden så nu saknar jag den. Lösningen med snabbväxeln var smart, hade uppskattats. Ford versalite hade hydrostaten redan i sig och hade nog varit ett bättre ämne egentligen.

Användarvisningsbild

Re: JD 4WD med stegmatare

Tomas Andersson  
#529666 Var ett inbyte på maskinen men strax under 600 000 kr gick traktorn på komplett men utan buskröjarn.
Tror nog det var mindre än Forden, borde inte fått affären annars.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).