Traktorer och processorer

Tapio 350/280

517 inlägg 173521 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

skogsterri  
#361399
Seb macahan skrev:
skogsterri skrev:Seb macahan - Vilken maskin ska du montera stegmataren på? Har inte alls koll på din maskinpark [emoji1]


Traktor New Holland T6020elite med skogsombyggd hytt.
Kran: Kesla 204t-elservo
Vagn då detta ska med: Kesla 12t MD 4WD Robson

Blir väl sött detta i hop :wink:




Låter inte alls fel! [emoji3]

Monterat kranen på traktor eller vagn?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#361402 Jag tänker att vid upparbetning av vindfällen kan kranen sitta kvar på vagnen. I gallring sätter jag kranen på traktorn.
Det man har inne i hytten är 2små boxar till varje joystick med olika funktioner. 1 display för visning av förval o diameter. 1tryck och 1retur ut till aggregatet och en krankabel. Alla elektronik sitter ute i aggregatet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#361505 Nu är det iallafall beställt. Det blir ett Tapio 350. Känns bra. Gott nytt på er!

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

LP576  
#361519 Grattis och Gott Nytt År!
Ser fram mot en ny spännande tråd!

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#361524 Ja givetvis blir det en tråd för de som orkar höra...

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

brassel  
#361527 Jag kommer följa/orka :)
Hoppas allt funkar bra med köpet!

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

sundelius  
#361543
Seb macahan skrev:Ja givetvis blir det en tråd för de som orkar höra...

Jag följer alltid dina intressanta trådar men denna med extra stort intresse då det är ett alternativ för hur jag själv ska kunna utveckla min produktion :-BD

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361547 Den ska väl gå smärtfritt så den tråden blir väl inte lika lång som skördartråden =))

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

stegmaster  
#361550 Tjohoi, detta ser vi fram emot. :YMPARTY:
Blir interessant och följa tråden vidare. :grin:
Gott Nytt År til dig Seb och alla ni andra med.

Just hemkommen efter en dag i skogen med et jäkla väder. Sludd, regn, vind och fandens oldemor. :smile:
Men två lass ligger åtminstone nu på vedbacken efter dagens strabaser. (ca 10fub.) 8)

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

skogsterri  
#361663 Grattis Seb! [emoji3]

Klart man vill veta hur det kommer gå med aggregatet! Kanske kan hjälpa en annan i framtida investering.

När är väntad lev?

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#361678 Jag har inget lev.datum än men runt 5veckor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361737 Hur funkar det att plocka liggande träd med dom där? Ska man gallra åt sig själv så ska man manuellfälla mellan vägarna. För att få längre vägavstånd och för att det är effektivt att upparbeta träd framför sig i stickvägen istället för att fiska efter dem på full kranarm.

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#361770 Tanken i gallring är precis som du beskriver. Det är nog samma ungefär som att plocka liggande med ett vanligt skördaraggregat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361795 Brukar vara litetjurigt att få kull träden i en gallring så jag har bara kapat ifrån vägen o låtit dom stå på lut och sen vinchat till mej dom efterhand.
Ska de bli kubb med blir apteringen knepig om man kvistar från toppen.
Att lyfta över träd som man drar till sig från fel ände tycker jag ger större skaderisk på kvarvarande stammar

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#361809 Ja du vet ju. En annan får prova sig fram. Det är nog lite tid innan man hittar ett bra sätt o lägga upp arbetet på. O andra sidan har man ju gallrat på detta sätt förr ned Skördare. Hur lång kran har du Gnisten?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).