Traktorer och processorer

Tapio 350/280

517 inlägg 174258 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

stegmaster  
#361262 Såg att Tapio 350 er ca 50kg lättare enn det gamla 280 aggregatet, hur har man lyckas med detta??? :surp:
Har det kortare steg, annat matrial, eller?? tycker det ser mer kompakt ut??

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

LP576  
#361277 Arbro verkar tillverkas av Metso-Metalli och en firma som heter Powerforest verkar vara distributörer (?). Jag har svårt med finskan som sagt...

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

brassel  
#361300 Blir det för rörigt om man passar på och fråga om Trådskaparens mm tankar om BJMs aggregat relaterat till tråden...
http://bjmmaskin.se/?page_id=30

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

stegmaster  
#361304 Ja där er nåt mysko, för det er inte lenge sedan hemsidan http://www.arbro.fi funkadet, med båda stegmataren och dom fina rullmataggregaten til grävmaskiner, men denna hemsida finns inte numera. :???:


Sen verkar jag ha hitta svar på min egen fråga ovan här.
Nya Tapio 350 verkar steget vara kortat til 80cm mot 100cm tidligare på 280 modellen.
Senast redigerad av stegmaster ons 30 dec 2015, 21:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

stegmaster  
#361306
brassel skrev:Blir det för rörigt om man passar på och fråga om Trådskaparens mm tankar om BJMs aggregat relaterat till tråden...
http://bjmmaskin.se/?page_id=30

He, he, det har jag redan forsökt tidligare i denna tråd, men han gilladet inte deras support om jag fattadet rett. :smile:

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

LP576  
#361325 Ikväll kom det ut en schysst Arbro 350 på blocket för 120'+m. Kanske kan vara något? Jibb m s50-fäste mm medföljer även. Suttit på en Åkerman H3.

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#361327 Utan att skriva ner någon. Men:
Jag ringde på två annonser innan jag köpte skördaren, frågade om de var nöjda med aggregatet? Svaret jag fick var Nej. Dels pga väldigt ojämn funktion men framförallt dålig kvistning, samt att båda var mycket missnöjda med hjälpen från BJM. När dom väl levererat aggregatet var dom mer eller mindre omöjliga att få tag på.
Sen har jag pratat med diverse hydraulfolk i två olika sammanhang där jag fått reda på diverse konstruktionsmissar i deras hydraul-kretsar som gör att det är mer eller mindre omöjligt att trimma in rätt inställning. Nu kan ju detta vara gammal info och BJM kanske har ryckt upp sig, men när man som säljare av en begagnad produkt på blocket är så ärlig så blir man ju inte direkt imponerad. Det säger bara en sak: Att skogsägare är ärliga människor, de flesta :wink:
Därför passar jag nog mig lite för just BJM.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361328 Kom ut en liten Tapio också inklusive kran och pump för ungefär samma peng.

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#361336 Ni är engagerade!!
Detta lilla Tapio aggregatet är för mig för litet och har inte varken förval eller längdmätning. Men som ett rent 1:a gallringsaggregat är det nog kanon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361339 Lite trådkap men: Om man sätter ett sånt aggregat på en grävare som haft rototilt, kan man klara sig på grävarens extrafunktioner då och skippa elventilerna och "datorn"?

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#361341 Ja. Det finns ingen "dator" till detta aggregat utan du kör det med kranfunktioner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

skogsterri  
#361363 Seb macahan - Vilken maskin ska du montera stegmataren på? Har inte alls koll på din maskinpark [emoji1]

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

brassel  
#361371 Goda svar för min del ang bjm mm.

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#361388
skogsterri skrev:Seb macahan - Vilken maskin ska du montera stegmataren på? Har inte alls koll på din maskinpark [emoji1]


Traktor New Holland T6020elite med skogsombyggd hytt.
Kran: Kesla 204t-elservo
Vagn då detta ska med: Kesla 12t MD 4WD Robson

Blir väl sött detta i hop :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

stegmaster  
#361390
Seb macahan skrev:Ni är engagerade!!
Detta lilla Tapio aggregatet är för mig för litet och har inte varken förval eller längdmätning.

Klart vi er angagerade, då sånt som dette er hur roligt som helst. :grin:
Btw, så er vel det Tapio som Skogola talar om et 250/280, altså stort sett samma som 350 (förutom lite mer vikt, och 1m steg, mot 80cm). :???:

Som sagt så hadde jag själv et Tapio 250 15år tilbaka, och dette hadde et jäkla stort skåp man fick dra inn i hytten.
Ingen orginal längdmätning( fanns nåt hemmapulad som inte funkadet), men et antal relear som kunne ställas manuelt, som t.eks svärdtryck, kaphastighet och en hel del annat. Finns det inget sånt på dagens aggregat då, sen det inte finns nån dator, eller?????

Bjuder på en bild av stegmaster i början på 2000 talet med Zetor 7745, Farma51 kran, och Tapio 250 som drivs av et 85l/min Igland hydraulikaggregat.
(kolla skåpet i bakrutan på traktoren.)

1451512517_p1010006.jpg


En til bild i transportläge. (even här syns skåpet i hytten, vore det inte för Zetor`s stora hytt, hadde det knappt fått plats.)

1451513124_pic00004.jpg

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).