Normalt brukar sådana här skitdagar bero på att man är dåligt förberedd och är stressad.
Med detta i bakhuvudet så hade jag liksom gjort min förberedelse extremt noga. Allt var i toppskick och humöret på topp (vilket ändrade sig ganska snabbt). Visst söndagens incident kan ju bero på att lagning av örat inte blev helt 100% det räcker med aldrig så lite fel centrering av ett öra för att skevbelastningar uppstår. Om jag relaterar till förra årets upparbetning av vindfällen då både kran och aggregat fick bekänna färg. Visst nu fällde jag ganska grova björkar men ändå.
Bara för att någon annan inte ska känna sig värdelös lyckades jag under söndagen: 1* knäcka kolven, 2* på vägen ut ur skogen böja den andra gängstången till lyftarmarna (den första gängstången knäckte jag i sommras och hade precis fått en aviggänga M33 svarvad till mig). Under lagningen av gängorna till lyftarmarna lyckade jag 3* bryta av ett 1" krafthandtag, när jag borrade ett nytt hål för en rörsprint 4*stank borret (in under gängan, jätte lätt o få bort 😡 ). Efter detta skulle nytt borr sättas i chucken, då jag 5* tappade chucknycklen vilket jag aldrig gjort innan ner in i ett hål i stativet till pelarborren. Hålet så pass litet att jag fick anstränga mig för o lyckas få ner den igen bara för o få bekräftat hur osannolikt det var att den åkte ner i detta lilla hål, hur som lossa bultarna i golvet till pelarborren o fiska fram nyckeln. Under monteringen av dylika delar trampade jag sönder 6* glasögonen som jag tappat på marken. När detta var klart bestämde jag mig för o inte skruva traktor nått mer Tänkte jag monterar snöbladet o sandspridaren så det är klart inför vintern. Efter o ha letat delar (kulor, sprintar, axlar och kraftstång i säkert 1timme så var humöret lagom balanserat.......
Så för o byta fordon bestämmer jag mig för o sätta på vinterdäcken på frugans bil. Hittar allt mutterdragare, låshylsan etc etc. På verktygsbänken samlar jag ihop allt o lägger in i bilen. Hissar upp o ska lossa framhjulet, ja givetvis är låshylsan borta (ni vet den som ska skydda från o stjäla dessa oerhört stöldbegärliga VW original fälgar). Efter o ha letat under bagage golvet, mellan säten på verktygsbänken så slår tanken mig att jag kanske råkat sparka till den så den ramlat ner i hålet för saxlyften (typ smörjgrop). Backar undan bilden utan resultat, känner i fickor 50/11 gånger.
Letar i nästan en timme. Ett sista försök vid verktygsbänken o till slut blir jag så förbannad att jag drar igen locket på stället för krafthylsorna, då klånkar det till på golvet. I handtaget på väskan för krafthylsorna har låshylsan spjärnat sig fast av den lilla kraft som blev då jag släppte plastlocket o öppnade väskan. Där hade den suttit till mitt vrede tog över.
Nu har jag kommit över denna helg och skrattar helst åt det men jag var ingen munter person vid söndagsmiddagen.....
Hoppas nästa helg blir bättre..