Traktorer och processorer

Tapio 350/280

517 inlägg 174093 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377698
gnisten83 skrev:Lite nyfiken på flödet på NHn så jag får lite relation till hastigheten @seb

@JF de sitter väl chockventiler i sväng bom o stick på din kran o inte bara huvudberänsningsventil?
Eller är dom justerade för de lyfte för lite.
Vissa kranar ser väldigt klena ut mot vad dom lyfter i synnerhet mot min klump :D

Hmm, faktiskt osäker vilka funktioner det sitter chocker på.
Hur som helst, det var mest en fundering jag haft. Ibland när jag vinschar hela träd och man ser hur det rycker i kranen vid start, eller man vrider loss ett fastfällt som dunsar i backen har jag tänkt " undrar om kranen verkligen är byggd för det här".
Men det kanske de är. Det sitter väl Mowi och Moheda kranar på de minsta skördarna så de kanske håller för mer än man tror.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377704 Kul att du är nöjd Seb och extra kul att det gått fortare än beräknat med vindfällena.
Nu tror jag inte att du tog det så, men bäst att var tydlig. Min fundering om kranarna var inte för att jag tyckte att det såg klent ut, eller att du körde vårdslöst, utan mer en allmän fundering som slagit mig när det ibland känts som att jag frestat på grejerna. Sen tänker jag lika som Gnisten, att en del kranar ser betydligt klenare ut än andra. Jag själv har en Patruuna, men den är gammal och omodern jämfört med dagens kranar. Tex har den bara enkla kolvar i vridhuset. Ett vridhus med dubbla kolvar borde stå emot krafter som uppstår vid vinschning än mitt med enkla kolvar.
Nå, nu handlar ju inte den här tråden om mitt vridhus iofs:-)

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#377706 Nej jag har fullt flöde vid 1500rpm. Enl tillverkaren. Det bör väl ha o göra med att det sitter en Ls-pump. På något vis så funkar det prioriterade uttaget som ett LS utan LS-ledning. Så jag antar att pumpen vinklar ut max vid 1500 varv om du har någon förbrukare ansluten i det uttaget.
Nej jag kan inte säga att det är någon större skillnad om oljan blir varm. Men när den är kall, de första minuten eller två då segar det ju. Kanske ja kan uppleva att den har lite lättare o "spika" i hydrauliken när man har frestat hydrauliken med ett "svårt träd". Ett sånt där som allt får jobba till max på. Sen när man tagit några lätta så lugnar det ner sig igen.
Jag har nästan rotkapat allt med aggregatet. Först gör jag en markering med svärdet. Sen stegar jag upp önskad längd. Apterar första stocken & låter rotstocken sitta kvar i rotvältan. Apterar upp resten av stammen. Sen tar jag aggregatet i toppen på rotstocken och välter upp vältan o sen fäller jag vid min markering. Detta arbetssätt kom jag på idag o det funkar riktigt bra. Det blir lite lättare o hitta körvägar och plats o lägga virket på detta sätt. O framför allt så sitter man rätt bra o lyssnar på musik i hytten i stället för o utsätta sig för risker. Sen ibland måste man ju ut o kapa loss.
Det är inga problem JF. Denna tråden handlar om allt med stegmatare o göra och dina funderingar är helt befogade. Skördarkranar tar stryk. Min Mowi 900 kran på skördaren var svetsad och den var väldigt mycket kraftigare än den jag har nu......
Men till lite hobby körning borde det ju hålla. Sen är ju Kesla en förhållandevis dyr kran och jag hoppas man får lite vad man betalar för. En Kellfri kran hade jag nog inte gjort detta med :roll: Det jag har blivit rekommenderad av Tapio o göra är o byta rotator till en FR15 i stället för FR7. Den kommer o ge sig har de redan deklarerat. Annars säger både Tapio och Resenqvist maskin att kranen ska hålla måttet. Även JAKE har haft sina inlägg och de ansåg att kranen skulle räcka. Och åter igen, inte för 8h/dag alla årets dagar. Då ska man ha en ny skördare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

JensSkoog  
#377709
Seb macahan skrev:Idag har jag ändrat lite inställningar på aggregatet som gör att det flyter lite bättre. Bla lite mer fart och tryck på såglådan.


Tacka för en mycket intressant och lärorik film, Seb. Gick ju bra undan i det kaos du jobbade i :-BD

Såg filmen från start till slut och som total amatör undrade jag lite på trycket och farten på
såglådan. Såg inte ut till att vara optimalt :?:
Hade varit intressant med lite film som visar hur den funkar nu :wink:

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377710 Aha, hade missat att du kollat med Tapio, Rosenqvist och Jake. Jag tror också att Kesla har hög kvalité, liksom min Patruuna då finska grejer brukar ha högt anseende i skogen. Kul är det hur som helst, både att läsa, diskutera och dela med sig av erfarenheter och tankar.
Hur många kubik ska du köra?

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#377712 Jag kan försöka filma lite nästa helg med de nya inställningarna.
Hur många kubik ja, Jag trodde det var 30-40. Men är nog gissningsvis upp i runt 70-90 och är inte riktigt klar än. Sen ska jag hugga 30-40fub björk. Sen har jag lite körningar åt grannar. Och det brukar ju vara inte så mycket, bara några träd. Sen har man o göra en hel helg.
Sen har jag faktiskt en riktig fin-körning. Ska slutavverka ett bestånd björk ute på en ö för o skapa havsutsikt. Kanske en medeldiameter på runt 20-25 en halv hektar max.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377714 Då har du lite roligt kvar att se fram emot:-)

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378901 Hur går det för dig Seb?

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378911 Har du behövt putsa rutorna än? :D

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#378944 Tackar som frågar. Det går riktigt bra. Det har inte blivit så mycket film, mest för att där jag har varit har det krävts full fokus på att antingen välta eller köra ner sig i gyttja. Jag blev klar med vindfällena i dag. Skönt.
Gällande aggregatet blir jag mer och mer övertygad. Jag måste säga att kapaciteten är långt högre än förväntat. Jag producerar minst om inte mer än med skördaren. Det beror ju på att det kräver mer maskintimmar i den än vad jag fick för o nytja maskinen.
Nu har jag fått in lite vana på traktorkörningen i lite svårare terräng. Som sagt helnöjd

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378955 Kul att höra, alltid skönt när man blir nöjd med investeringen. Spännande med dina jämförelser med skördaren, nu kanske saknaden efter skördaren känns mindre.
Jag är som sagt nöjd med min stegmatare också, motsvarade mina förväntningar och förhoppningar. Underlättar oerhört:-)

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#379716 Som säkert en och annan har förstått så är jag nöjd med investeringen. Till och med mycket nöjd. Jag trodde faktiskt inte att de skulle bli så här bra, o nej jag har inte provat o gallra med ekipaget än. Men jag har ändå en känsla för hur det kommer att funka.
Mitt största "issue" var nog hur instabil traktorn blev i lut, men vänd det som går emot dig till din fördel och nu kan jag köra över sten och annat som jag aldrig har vågat innan (jag motviktar med kranen). Jag har kört lite här och där och mycket av kran-känslan hade jag sen innan (samma kran som jag har på vagnen) tekniken med aggregatet har man mycket igen sen jag körde skördaren. Tycker nog faktiskt att jag börjar bli ganska varm i kläderna. Givetvis går det o förfina mer men ändå måste jag säga att det var relativt lätt o bli inkörd.
Nu till min fråga. Planen men skördaren var ju främst för o köra åt mig själv men kunna köra åt andra. Jag insåg ganska snabbt att jag var flaskhalsen inte maskinen och innan jag skulle få tillräcklig förarvana hade "kunder" tappat tron.
Med Tapio´n är det inte jag som är flaskhalsen :grin: . Faktum är att till den typ av körning jag kört nu tror jag inte det skiljer jättemycket mot en skördare (vindfällen i spänn, enstaka vindfällen, ströträd, etc). Jag tror så pass mycket på detta att jag vill se vad andra tycker och om de är villiga o betala för det. Jag vill påminna om till VISSA specifika objekt som t ex: Vindfällen, hugga för väg, dikesrensning av träd, göra en vändplan, vedhuggning, små gallringar eller riktigt små avverkningar.
Jag själv har dessa behov och har därför köpt aggregatet. Jag upplever att jag ofta står och har för mycket för o hugga manuellt men för lite för o ta dit en "riktig" maskin.
Jag vet vad en riktig skördare prestera /timme och det är inte så att jag på något sätt inbillar mig att det är jämförbart, men på de ovan nämnda specifika objekt tror jag att totalkostnaden blir lägre för markägaren (och markpåverkan mindre). Jag kommer aktivt o söka uppdrag för o testa vad folk tycker, hittills har jag fått mycket bra respons.
Skulle ni (utan o veta prestation) våga betala 750:-/timme för dylika uppdrag med en framkörning på 500:- inom 5-6mil ? Kan ni själva vara med och underlätta med motorsåg så ser man vad som presteras och var man som manuellhuggare gör bäst nytta?

Som ett exempel "inte 100%igt på något vis" men en fingervisning. Vindfällena jag har arbetat upp har tagit mig i effektiv tid 26timmar. De första 15timmarna var lärotid. Nu har vi tagit allt, även sånt man "bör" lämna för det tar för mycket tid o köra dit. Skulle jag göra om samma jobb nu tror jag jag klarar det på 18timmar. Skulle jag gjort detta manuellt uppskattar jag det till 5-6helger heldagar Lör-sön =88timmar. Dessa 88timmar och ett jätte arbete o skota. Nu ligger allt i prydliga högar och man når i princip överallt med en 5m kran, sortiment sorterat.
En skördare kanske hade löst detta på ungefär samma tid kanske 14timmar. Jag har sågat vindfällor för duktiga skördare i Gudrun så jag har ganska bra koll vad man hinner med, någon kommer givetvis ifråga sätta detta och visst det är inte 100% igt.
Skördare 14timmar x1200:- =16800:- plus transport 5000:- totalt: 21800:-
Mitt ekipage 18timmarx750:-=13500:- plus transport 1000:- totalt: 14500:-
Nu var det väldigt mycket köra o leta o enstaka ställen med allt från 3-4 träd till 50-60träd på sina ställen. Total yta är runt 250Ha.
Desto mindre objekt desto mer kommer det att skilja. Vad tror ni???? Är det ens nån ide och i så fall hur ska man nå ut? annonsera?
Jag är inte ute efter o konkurrera för de uppdrag jag tänker på får aldrig skördarna ändå, det står någon stressad bonde/skogsägare o sliter med detta dagarna innan grävmaskinen kommer etc...
Jag är ju givetvis färgad men det har funnits flera tillfällen då jag saknat denna tjänst och det är en av anledningarna till mitt inköp.
Åsikter o synpunkter mottages gärna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

valtra mega  
#379725 På de 26 timmarna du kört hur många m3 ungefär har du huggit ?

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

sundelius  
#379726 Intressant frågeställning Seb
Själv skulle jag nog svara nej pga att jag är såpass aktiv med sågen själv.
De lite större gallringar som jag eventuellt behöver hjälp med, där har du väl svårt att konkurrera med en beståndsgående skördare.
De flesta markägare är ju dock inte lika aktiva så därför borde det finnas ett behov där
Frågan för dom blir väl om virkesvärdet överstiger kostnaden för upparbetning och skotning :???:

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

550  
#379729 Har du tänkt att erbjuda skotning också? Det borde vara intressant (om inte kunderna vill skota själva). Man borde bli effektivare om man kör ut det man har avverkat.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).