Traktorer och processorer

Tapio 350/280

517 inlägg 174209 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#376614 Nope, men lyftarmarna är ungefär lika grova som ramen till front på ett Jake-fäste.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

alias  
#376620
Seb macahan skrev:Kom lite snö så idag åkte kranen av. Bilder var lovat:


Aha, nu tror jag att jag är lite klokare på hur avlastningen mot hitchen är konstruerad.

Tackar!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#376635 Imorgon bär det av till skogs på riktigt. Nytankat, nytt svärd o ny kedja.
Jag gjorde lite ändringar i hydrauliken nu när jag monterade av kranen. PÅ min traktor har jag ett prioriterat uttag. Innan hade jag inte kran o aggregatet inkopplat på detta. Provade o koppla det där o herre gud vilken skillnad. På 1200 varv går det varken o köra kranen eller aggregatet. Det bara hackar. Vid 1100 går det men ryckigt. Runt 1000varv funkar bäst och då matar stegmataren på bra kan jag lova :grin:
Det var en rolig upptäckt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

branndal  
#376637 Vad händer om du kör kranen på ett vanligt uttag och aggregatet på det prioriterade?

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#376640 Vet ej, men förmodligen likadant som innan. Det var samma ventil fast andra sidan av den. I instruktionerna står det att den ska användas till höga flöden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

550  
#376661 Vad händer om du råkar ändra höjden på lyftarmarna när det är kopplat mot hitchen? Antar att det håller för det?

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#376696 Det gör det nog, men i armstödet under ett lock sitter en begränsare där jag kan spärra max lyfthöjd på armarna. Den är inställd där jag vill ha kranen. Vrider jag på detta vredet måste jag bekräfta min ändring så det ska rätt mycket till för o komma åt denna oavsiktligt. Och om, så tror jag inte jag drar söder grejorna ändå. Men visst, jag har 5,6ton lyftkraft i armarna så det frestar nog om man nu mot all förmodan skulle komma åt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

550  
#376701 Det var vettigt på din traktor, jag är bara van vid en manuell spak för att ställa höjden :lol: Lär väl hamna på ung 5 ton för varje sida, lite dumt att testa i onödan :wink:

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376798
Seb macahan skrev:Nope, men lyftarmarna är ungefär lika grova som ramen till front på ett Jake-fäste.

Tänkte nog lite fel tror jag. Summan av lasten är väl densamma på armarna.? Eller tänker jag fel nu igen? Är ingen ingenjör som ni märker :lol:

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

550  
#376865
roten skrev:
Seb macahan skrev:Nope, men lyftarmarna är ungefär lika grova som ramen till front på ett Jake-fäste.

Tänkte nog lite fel tror jag. Summan av lasten är väl densamma på armarna.? Eller tänker jag fel nu igen? Är ingen ingenjör som ni märker :lol:


Frontramen i ett Jake-fäste vilar man väl bara kranen på (och dessutom inte hela kranen)? Fullt utlägg åt sidan och lyft så får den ena lyftarmen rätt stor last. Men grejor håller ju tills dem går sönder om inte annat :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#376887 Det jag jämförde med är ramen på ett JAKE fäste som går från bakaxel och fram, under traktorn. Vi får se om det håller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376894 De ser ut som du haft en trevlig dag i skogen även om de är vindfällor du provat på :-BD

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

550  
#376898 Jaha, ok. Håller med gnisten, fina bilder :grin:

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376902 Fina bilder, kul att du är igång! Funkade allt till belåtenhet nu?

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#376985 Jodå det har funkat mycket bra. Det jag har hunnit i dag uppskattade jag till ca 3dagars jobb, med aggregatet. Två till 3 helger manuellt. Aggregatet har bra kapacitet och lever än så länge upp till förväntningarna med råge. Givetvis ville man haft både längre och starkare kran men då hade man väl valt ett större aggregat och varit i samma läge. Jag klarar o hantera vindfällen i 35cm klassen på fullt utlägg men det är ju inte där den är optimal. Ungefär samma styrka och räckvidd som i skördaren. Det tog lite tid o vänja sig vid att man måste motvikta med kranen när man ska över stora sten på ena sidan eller där marken lutar. Imorgon blir det roligare körning. Idag har jag varit på de mest brötiga o steniga jag har. 70% rotröta i vindfällena. Höglänta grusbackar med sten. :???:

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).