Traktorer och processorer

Hypro 500 ls

151 inlägg 76296 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

loppan  
#373804 Det visade sig vara en 450 av äldre modell med 4 meters kran.
Pulsgivare till mäthjul samt fjäderbelastningen var sönder samt batteri till fjärrkontroll winch ev. radiostyrning.
Sen var funktionen hos det optiska ögat vid svärdet osäker samt gasfjäder för retur av svärd.
En gds maskin med andra ord.
Pris har jag ännu ej fått men det bör vara relativt lågt som den står

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Blondin 750  
#373835 Pulsgivare 2700:-, fotocell 1100:- och gasfjädern kostar 1200-1500:- om jag inte minns helt fel. Visst kostar det några kronor att fixa men har du förmånen att ha "första tjing" på något så eftertraktat på marknaden så tycker jag att du ska bortse från dessa fel och bara fokusera på att få ett ägarbyte till stånd, fortast möjligt, det kommer vara en god affär hur som helst.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

loppan  
#373837 Frågan är bara vad den skulle kunna vara värd som den står?
Säljaren hade gett 120.000 för 12-13 år sedan ,då som begagnad.
Gasaccumelatorer till knivar och drivhjul var i osäkert skick.
Kan gasen läcka ur och går de att ladda?

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Blondin 750  
#373841 Svårt att svara på då jag inte vet hur pass "väl använd" den är, men om skicket för övrigt är bra så är det nog så att han som säljer får tillbaka ungefär samma som han gav, och det tror jag är ett ok marknadsvärde. En liten reservation kanske när det gäller vinschen, ta med nya batterier och förvissa dig om att den funkar, den är nog ganska dyr att ersätta med en radiostyrning av GOD kvalité. Köp inte nåt skit till den här funktionen, det blir lätt otäckt då om den inte är blixtsnabb!

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

hlb  
#373846 Gamla gasaccar får sprickor i bälgen enligt en erfaren reparatör av truckar, så det är bäst att byta. Batteri till radiostyrningen kan ersättas med standard laddningsbara, som nu kan fås med bättre kapacitet och lågt pris. Hypros radiostyrning har nödfunktion, så jag hade nog inte bytt mot något hemmapul.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

loppan  
#373847 Maskinen är välandvänd och under normalskicket,den har nog stått oanvänd i ett antal år.
Årsmod 1991.

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Blondin 750  
#373852 Har du inte någon bild? Självklart inte någon bild som röjer vems maskinen är, bara så man kan få en hint om skicket, att de saker som du räknat upp inte är lagade kanske säger en del om vilken service och underhållsnivå som ägaren har/har haft. Gasaccar är kanske en smula oroande men lite solblekt färg är inget att haka upp sig på, den kommer säkert klara många dagsverken till.
Och som hlb skriver så tror jag att man ska hålla sig till Hypros radiostyrning.
Senast redigerad av Blondin 750 mån 15 feb 2016, 21:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373854 Weimers radiostyrning funkar kanon, kostar ca 5000 om jag inte missminner mig. Är dock osäker på om den är kompatibel med alla vinschar.
GDS-objekt kan vara fynd, men de kan vara källa till långvarig frustration och återkommande vredesutbrott:-) Jag köpte en Belarus som verkade vara ett fynd men kom att fresta på mitt tålamod rejält. Det var inga jättedyra saker som gick sönder, men frustrationen och stressen över att stå och meka istället för att köra i skogen orsakade åtskilliga svordomar. Visst får man räkna med att meka ibland men den Belarusen hade en tendens att braka ihop så fort den var lagad. Ibland får man acceptera att man inte har tid, kunnande och tålamod att få en GDS i skapligt bruksskick, så efter två år bytte jag bort den. Nästa gång kan ett GDS-objekt vara precis det fyndet man tror att det är. Min poäng är att man ska vara ärlig mot sig själv hur mycket tid och pengar det krävs för att få objektet i acceptabelt skick samt att inte satsa pengar man inte kan avvara om det skulle skita sig. Med detta sagt vill jag ändå önska lycka till med affären @loppan:-) och förhoppningsvis också följa fortsättningen här.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

loppan  
#373860 Tyvärr så tog jag ingen bild men maskin är inställd orengjord(ingrodd) direkt efter användande.
Jag ser den lite som ett sommarprojekt därav viss tvekan till affär.

Weimer använder KB radios system vilket jag grejat en hel del med.
Det är dock lite klent och dåligt kapslar vilket medför en del problem.
Winchen på hypro är nog hjävulskt stark misstänker jag så radio måste nog funka felfritt.
Jag hade en Niab 1501 tidigare med strulande radio,den gick att välta traktorn med.

Blev visst en trådkapning här.

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Fredrik N  
#373868 Hypro har nödstoppsfunktion i radiodelen, så jag skulle hålla mig till hyproslösning. Jag har pratat med Hypron om att byta radiodosan, men jag kommer inte ihåg priset.
Det kommer inte ut många på marknaden, så bjud hundra och förhandla.
Visst det är bra med 6m kran, själv har jag 4m kranen och kran är skönt att ha.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Fredrik N  
#373870 Det gör inget loppan. Bara lärorikt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

hlb  
#373872 Att inte kunna lita på radiostyrningen finns inte på kartan för mig. Hyprowinchen drar med 2 ton (lyftkraft) och välter lätt traktorn. Jag använder den vid fastkörning om ett bakhjul fortfarande har fast mark. Att dra upp griplastartraktorn med Hypron går suveränt då den kan stå långt ifrån, men du kan själv styra winchen från hytten på griplastartraktorn. Du får draghjälp precis när du behöver. För att inte välta av misstag sätter jag alltid ner kranen som sidstötta.

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Fredrik N  
#373880 I helgen fällde jag några björkar hos en granne, ca 65-70cm i bröst höjd.
Traktorn stod på vändplanen. Och när jag skulle dra upp en av stockarna på ca 3m så vände det runt traktorn så fint så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

Deddan  
#373881 Angående vinsch problemet så kan du byta batteri själv. Jag har gjort de på våran dosa. Lite pill men de går. Efter ytterligare ett år började dosan krångla med att inte vilja sända till mottagaren i traktorn. Fick tag i företaget som byggt dessa sändare och skickade den på service. Fick tillbaka den efter 5 dagar och den funkar bättre än innan. Passade även på att köpa en 230 V laddare med underhållsladdning så den ligger och underhåller batterierna på sommaren. Jag letar upp nummer till radioföretaget om någon behöver:)

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

loppan  
#373889 Hittade en intressant och fiffig lösning på den kranlösa 555 an.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).