Traktorer och processorer

Hypro 500 ls

151 inlägg 76306 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

loppan  
#427151 Hypro kan haverera med.
I dag sköt matarslangen från pump till ventilbord.
Ordet oljebad fick en ny betydelse.

Jag har vart och tittat på begagnade skördare förr om åren,bla 901 or.
Jag kom fram att det inte är realistiskt att hålla igång en sådan när den står still 6-8 mån om året.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

hlb  
#427154 Du hade väl inte bytt hydraulolja på länge.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

loppan  
#427155 Man byter inte hydraulolja på gamla skogsmaskiner.
Den byts kontinueligt av sig själv.

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Skived  
#427234 Har en gammal Hypro tror den heter 550 eller 555. Nu har mätsystemet gett upp!! Inget fungerar. Sitter en PLC i taket på taktorn. Är det någon som vet något om detta mätsystem, se bilder, och någon som vet var man kan få hjälp? Allt som händer är att displayen visar dessa symboler, samt att inga funktioner fungerar.

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427236 Kontakta Hypro, de brukar sägas här attdom är tillmötesgående och dom har ju byggt maskinen.
De bygget fodrar lite mer bilder :mrgreen:
Fmv35xx ser man inte så ofta

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427252
totte skrev:Du kan ju börja med att läsa den här tråden: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Jodå, läst och kanske delvis förstått.
Om det inte kommer in massor med pengar plötsligt så
verkar det som att stegmatare är min grej åtm till att börja med.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

loppan  
#430928 Är det någon som vet vart man kan beställa 404 kedja 1,6 mm 64 drivlänk?
Jag har nämligen två nya svärd som jag vill använda och 1,6 mm spårbredd börjar bli ovanligt på skördarna.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

Erre  
#430938 Sven har.
Förban... bra service på detta stället.

Maila så fixar han.

http://www.skogsverktyg.se/

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Dennis1982  
#435999 Farsan har en Hypro med kran byggd på en larvgående BJM bärare som jag försöker låna så ofta jag kan. Jag håller på att avverka ett mindre område och upplever att den slirar en del på rullarna. Nu hugger jag oftast 1-2 stockar manuellt innan jag kör resten genom maskinen. Jag ser att på de modernare Hyproaggregaten så sitter den gummihjul med kedjor på. Driver de bättre en den gamla typen som vi har med valsade rullar?

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Fredrik N  
#436082 Hej. Jag har gummivalsar på min Hypron från -97. Jag tror det är metalvaldar på dom nyare, vet dock inte när det blev så.
Riktigt fin ekipage du har.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

loppan  
#436086 Jag har en likadan 450 som du och den drar bra efter att jag fyllt på acumelatorerna.
Jag tror att den släpper trycket mot stammen när diametern minskar.

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Dennis1982  
#436095
loppan skrev:Jag har en likadan 450 som du och den drar bra efter att jag fyllt på acumelatorerna.
Jag tror att den släpper trycket mot stammen när diametern minskar.


Med risk för att avslöja min okunnighet men hur och med vad fyller man accumulatorerna? Jag räknar med att det är de 2 tuberna som sitter på undersidan vaggan. Den matar bra på mindre stammar men när det blir lite grövre så händer det att den slirar en del.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

loppan  
#436104 Ta kontakt med en verkstad som servar överum plogar,dom har gasfyllda accar.
Minns ej vad det var för gas men någon form av koldioxid,dock ej mison.
Ja det är dom tuberna som sitter mellan matarhjulen.
Jag tog loss dom själv och tog med dom lösa.
Mina var nästan trycklösa efter 25 år
Annars så kan du höra med Hypro.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

hlb  
#436119 Tyvärr är det nog oftast sprickor i membran så det hjälper inte att fylla. Klockorna är dock inte helt olösbara på Hypro. Bytte förra året.

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Førland  
#436190 fylles med nitrogen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).