Traktorer och processorer

Vilken traktormodell skulle ni sett ... ?

46 inlägg 24267 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Vilken traktormodell skulle ni sett.................

T Landström  
#349940
molnia skrev:om man bara tänker på trådtiteln, viken traktormodell skulle ni vilja sett..?
jag skulle vilja ha sett en MF 135, 4WD och midjestyrd, fabriksbyggd kraftig lastare, lite åt Hemas spår där. :lol:

sen X05 och framförallt X55 med fram/backlåda,lika många växlar framåt som bakåt, krypväxel och dubbelkomndo, "skogstak" och något mer utrymme för fötterna bakåtvänd än vad det är i 705 original. jo stepnos hade den gärna fått haft lite mer också. :-BD
Valmettraktorerna som byggdes om på Rollo i Danmark fick ju både hydrostatisk och mekanisk drift... hade inte smakat fel de, istället för turbinkoppling.. \M/
ja jag kom på det, när vi ändå drömmer om det omöjliga, släng dit New hollands "super steer" också.. :-BD

Samma tanke hade jag [WINKING FACE]

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

valtra mega  
#350010 Valtra 8950

Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

Henrik Petersen  
#350035 Jag röstar helt klart på volvo bm 350 Boxer en outslitlig klassiker.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

Robertberg  
#350056 En ny 6350 fullutrustad skogsdäck och riktiga bukplåtar, skogshytt, frontlyft, Hypro och driven vagn. :YMDAYDREAM:

Har en 6300 -02 om nån vill byta :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

Ådii  
#350061
molnia skrev:sen X05 och framförallt X55 med fram/backlåda,lika många växlar framåt som bakåt, krypväxel och dubbelkomndo, "skogstak" och något mer utrymme för fötterna bakåtvänd än vad det är i 705 original. jo stepnos hade den gärna fått haft lite mer också. :-BD


Lite OT här, men kom bara på när du skrev X05 att det faktiskt funnits en sådan en gång i tiden. Dock bara som sagt en, var ett hopkok av en teknisk högskola med 2stk 3 cylindriga motorer med varsitt turbo och IC. Levererade 250hp och hade nån slags turbinkoppling med 16+8 växlar. :mrgreen:

Själv skulle det nog vara med en nyproduktion av Mezzo-serien som ligger högst på listan samt att man skulle börja producera F-Linen igen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

molnia  
#350077 bilden på X05 :An har jag sett för inte så länge sedan men fattade inte att det var 2 motorer i den. insåg heller inte att den hette X05.
tyckte motorhuven var X05 serien medans hyttens bakkant påminde om mezzoserien så jag trodde det bara var någon protoyp på messoserien.
men ser bara en anledning till varför man skulle vilja bygga en traktor med 2 motorer i, för bevisa att det går.. någon vettig nytta kan jag inte se, snarare ett stort orosmoment till felkälla.
F-line såg trevlig ut :D

Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

valmet 500  
#350100 i x05 var där en 6.6 liters 6a me 2 st turbon från valmets 3 cylindriga motorer

Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

Kantrix  
#498413 .....ska försöka återuppliva den här tråden och då skriver jag VALMET H 800 ,
den ramstyrda tvåvägskoncepttraktorn som skapades på 1980 - talet .
När jag i höstas hade möjlighet att provsitta en äkta ramstyrd präriedragare kom jag
att tänka på att det har faktiskt gått 30 år sen man hade nån sån möjlighet . Det hände på
NOLIA mässan 1987 , där fanns H 800 utställd bland dom traditionella Valmet traktorerna.
Den hydrostatdrivna H 800 var tydligen för långt före sin tid för att slå igenom just då.
Vad jag minns hade t.ex storsäcks - och rundbalshanteringen inte kommit igång ,
inom skogsbruket fanns inte nätta skördaraggregat eller giljotiner som var anpassade
till vanliga traktorkranar .
Man tycker att det borde finnas möjlighet idag att lansera en dylik midjestyrd eller
varför inte en fyrhjulsstyrd mångsysslartraktor - vad tycker du ?
Finns det nån skogsforumist som äger / har ägt eller kört med en H 800 ?
Bilden nedan finns i broschyren från nämnda Nolia-mässa

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

ananders  
#498422 Jag har tre som jag skulle vilja se i nyproduktion.

1. Volvo 2654, bara för att man känner sig som "King of the road" när man kör den.

2. Jd 4955, i stort sett av samma anledning som ovan särskilt när man är 4.7 m bred med dubbelmontage.

3. Volvo 400, en av de roligaste traktorer jag någonsin kört.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

JohannesG  
#498427 Med tanke på rubriken då:
En MB trac med fyrhjulsstyrning, vändcirkel på ca 8m, stora hytten med vändbar förarplats ,130hk, 600nm. Men samma yttermått som MB trac 1000. Låg huv, 50/50 viktfördelning, kameror i de döda vinklarna. Samt PowerShift-låda istället för lastbilslåda med splitt. Detta utan massa datorer. Skulle kunna säga mer, men då blir det tjatigt. 😉

Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

Hema  
#498440 En teleskoplastare med 3-punkt bak är väl rätt så allsidig, om man väljer en modell med någorlunda markfrigång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

Seb macahan  
#498451 Ford 276 Versatile. Har aldrig sett någon i verklighet och har ingen aning om den var bra, men vad den hade löst mångas bekymmer på detta forum?
Bild

Avatar Fallback

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

Fredrik N  
#498518 Jag har sett två. En som Hypron satt på när jag köpte den, norr om Västerås.
Sen finns det en i västra värmland.
Jag har dock inte kört någon av dom ,bara setat i den ena.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

totte  
#498523 Fanns en i Björnlandsbäck utanför Vännäs, men det är rätt många år sen.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktormodell skulle ni sett.....................

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498525 En bekant hade tidigare en med mowi kran och skördaraggregat..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).