Traktorer och processorer

Hjälp med snöröjningsavtal !!! Bråttom bråttom

3 inlägg 9278 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp med snöröjningsavtal !!! Bråttom bråttom

Seb macahan  
#345023 Hej på er.
Vi har röjt snö åt vägverket i 4år via en annan större entreprenör (med traktor). Då var det 25k /år i snöjour och 740:-/h. Då röjde vi "GC" vägar (trottoarer, parkeringar och bussfickor). Den röjningen var hyfsat skonsam då man nästan alltid kör i 10-15km/h men desto mer stopp och fixa till korsningar. Det enda som egentligen slet var trottoarkanterna som gör stålen ojämt slitna. Vi kör med en Drivex vikplogar 3,2m.
Nu har uppdraget gått över till en annan totalentreprenör och vi har blivit erbjudna 800:-/h ingen Jour. Jouren är inte hela världen men visst är det synd. Till frågan?
Hur mycket skär/slitstål bör jag beräkna vid vägröjning/km (asfalt och nästan alltid barmark under på ganska stora vägar).
Som mest har vi bytt skär 3ggr/säsong (olofsfors 500brinell) men då har vi kört in nästan 420ksek/säsong per maskin. Det var inte i fjol :cry: ....
Nån som har nån kunskap om detta?? Helst med egen erfarenhet.


Senast redigerad av Seb macahan mån 05 okt 2015, 22:52, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med snöröjningsavtal !!! Bråttom bråttom

Seb macahan  
#345024 Glömde skriva att jag räknar med att hålla en högre medelhastighet på dessa vägar 25-30km/h. Mina tidigare erfarenheter säger att stålen slits mer vid hög hastighet/km än vid låg hastighet/km.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med snöröjningsavtal !!! Bråttom bråttom

alias  
#345052
Seb macahan skrev:Glömde skriva att jag räknar med att hålla en högre medelhastighet på dessa vägar 25-30km/h. Mina tidigare erfarenheter säger att stålen slits mer vid hög hastighet/km än vid låg hastighet/km.


Jag kan inget om slitstålsåtgången per km, men bara det faktum att jourersättningen försvinner gör att du måste snitta 417 timmar/år (25000/(800-740)) för att gå "break even" utan jourersättningen. Det är ca 2,5 månaders heltidstjänst. Jag kan nog tycka att det låter mycket för att vara snöröjning i Blekinge.

Hur långt blir ditt åtagande, några indexregleringar för bränsle, löner m.m.?

Du kan inte luska lite hos någon som kör lastbil med snöröjning åt Svevia eller någon LBC, vad de räknar med för åtgång på de större vägarna?

Jag vill minnas att alla lastbilar skulle bli tvingade att byta ut sina fästen så att de inte åsidosatte något inbyggt säkerhetssystem i lastbilen. Den extrakostnaden borde göra att flertalet av lastbilarna som kör snöröjning vill justera sina taxor uppåt, vilket borde kunna påverka era möjligheter också.

Ett alternativ är ju att lägga ett motbud med en timtaxa där huvudentreprenören står för slitstålen första säsongen.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).