Traktorer och processorer

Går sönder av att stå still?

6 inlägg 4349 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Går sönder av att stå still?

skogsrisen  
#336683 Tja skogsfreaks!
Vi har en ferguson 698 som det ständigt är problem med.
Fick kopplingen bytt för 2år sedan typ och när den sedan var bytt och det var "bara" att tuta och köra så fick vi en oljeläcka i främre vevaxel.
Packboxen byttes där och det var tätt igen.
Gick igenom alla oljor och vätskor och den skulle vara fit for fight nu när vi skulle köra grus men icke.
Nu läcker den olja både framtill och baktill och jag hann inte se var den läckte utan backade in skiten bara så får grannen ta en titt.
Pratade med en i byn och han påstod att saker går sönder av att stå still.
Vi åker ju upp sommar, höst, samt påsk men kör bara traktorn en sväng på sommaren och hösten.
Har han rätt i det han säger? Torkar verkligen packningar osv så fort så man får byta en ny sak varje gång man ska använda skiten eller har vi otur?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Går sönder av att stå still?

Fredrik Reuter  
#336684 Hej,
Jag håller med.
När jag körde skördare så kunde det läcka både här och var efter fyra veckors semester.
Känns också att saker gick sönder lättare efter semester (har jag dock inga belägg för).

Så jag håller på devisen att det ska snurra och gå!

Avatar Fallback

Re: Går sönder av att stå still?

haggloader  
#336691 En traktor eller annan maskin ska man nog köra minst 200-300 timmar per år för att undvika onödiga problem!
Det sista åren har diesel blivit en riktig färskvara bl.a.

Avatar Fallback

Re: Går sönder av att stå still?

skogsrisen  
#336692 Ja vi använder den max 5h per år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Går sönder av att stå still?

jannee  
#336695 Tänker man efter är det ganska logiskt att packboxar och annat läcker något eftersom fordonet endast används sporadiskt.
Blir under en längre tid endast en punktbelastning dessutom smörjs inget - allt torkar upp inom sinom tid.
Är ungefär som med en människa - används inte musklerna förtvinar de.
Ibland kan man tolerera ett visst läckage, kan t.o.m. självtäta under användning.

Avatar Fallback

Re: Går sönder av att stå still?

rikard_e  
#336814 En maskin är ämnad för att gå. o-ringar kan börja torka, packboxar är ju ämnade för att leva med rörelse. Dom maskinerna som går mest mår bäst. Jag är mer rädd att köpa en maskin som gått för lite timmar än en som gått för mycket, för när man börjar använda det så kan allt krångla.

När jag inte använder sakerna som nu på sommaren så burkar jag torrköra dom, traktorn, huggarvagnen och motorsågen, 1 gång i veckan för traktorn och vagnen, motorsågen går ju mindre.

Om den inte används hyffsat regelbundet, så nöjeskör maskinen

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).