mån 25 maj 2015, 19:44#331235Har funkar värme reglaget i era Valtra A75/85/95? På min stänger inte värmeventilen helt så det går inte att köra med fläkten på för att få in lite kyla när det är varmt. Jag trodde det var ventilen så jag bytte den förra sommaren men det blev samma resultat dvs. den stänger inte flödet helt. Jag har sparat den gamla ventilen och funderar på att modifiera den så att den stänger helt. Jag vill helst inte köra med öppna rutor eller dörrar då det är lätt att köra sönder dem samt att jag inte vill ha in mer damm i hytten än nödvändigt.
Hur funkar det på era A75/85/95-or?
På min fars Valmet 455 stänger värmeventilen helt och den kör vi alltid med stängda fönster och dörrar och det funkar bra även på sommaren så därför letade jag inte efter en A95-a med ac.
Martin N
Traktorer och processorer
Värme i Valtra A95 -06
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 26 maj 2015, 22:10#331423är det inte ett justirings problem ?
ons 27 maj 2015, 08:05#331431
Samma här. På min gamla JD har jag en vanlig "Ballofix"-kran framme vid motorn. Kranen står just nu i läge PÅ, trots att det snart är juni enligt min väggkalender....
uge skrev:Jag monterade en vanlig kran på slangen till värmaren så jag manuellt kan stänga av den. Det var på visserligen på en annan traktor.
Samma här. På min gamla JD har jag en vanlig "Ballofix"-kran framme vid motorn. Kranen står just nu i läge PÅ, trots att det snart är juni enligt min väggkalender....
tor 28 maj 2015, 06:29#331547En extra ventil kan ju vara en lösning. Nackdelen är ju att man måste gå ut och öppna huven om man fryser. Jag får nog försöka leta fram den gamla ventilen och se om jag kan modifiera den att stänga helt.
Undrar vad anledningen är att värmeventilen inte stänger helt? Jag menar det borde ju finnas en tanke bakom det.
Undrar vad anledningen är att värmeventilen inte stänger helt? Jag menar det borde ju finnas en tanke bakom det.
TS
tor 28 maj 2015, 09:39#331568Om du lyckas så får du gärna dela med dig då jag har samma problem med min A85...
Den används huvudsakligen till jordbruk så det blir fort väldigt dammigt med rutor och taklucka öppna...
Den används huvudsakligen till jordbruk så det blir fort väldigt dammigt med rutor och taklucka öppna...
David Krokmark
Ardennerhästen - framför allt...
Ardennerhästen - framför allt...
tor 28 maj 2015, 18:45#331627
Jag ställer om kranen två gånger per år och reglerar värmen med fläkten (halvfart eller fullfart). Enda anledningen att leda in värmen i hytten är väl att traktorn går varm annars, men det syns ju på motortempen om det händer.
Jag hade värmen på i min gamla Opel på högsommaren eftersom den hade en igensatt kylare. Efter första sommaren köpte jag en ny kylare.
Martin_N skrev:En extra ventil kan ju vara en lösning. Nackdelen är ju att man måste gå ut och öppna huven om man fryser. Jag får nog försöka leta fram den gamla ventilen och se om jag kan modifiera den att stänga helt.
Undrar vad anledningen är att värmeventilen inte stänger helt? Jag menar det borde ju finnas en tanke bakom det.
Jag ställer om kranen två gånger per år och reglerar värmen med fläkten (halvfart eller fullfart). Enda anledningen att leda in värmen i hytten är väl att traktorn går varm annars, men det syns ju på motortempen om det händer.
Jag hade värmen på i min gamla Opel på högsommaren eftersom den hade en igensatt kylare. Efter första sommaren köpte jag en ny kylare.
mån 01 jun 2015, 17:13#332185Tack för svaret Krokmark då vet vi att det inte är ett fel utan en egenskap A75/85/95 har. Så nu skall jag bara försöka hitta den gamla ventilen och se hur den kan modifieras. Jag åter kommer med resultatet. Men du får ha tålamod det kan ta lite tid.
TS
mån 01 jun 2015, 18:39#332193
Ingen fara, jag har ingen brådska.
Traktorn funkar ju fint i övrigt så det är mest en komfortfråga...
Martin_N skrev:Tack för svaret Krokmark då vet vi att det inte är ett fel utan en egenskap A75/85/95 har. Så nu skall jag bara försöka hitta den gamla ventilen och se hur den kan modifieras. Jag åter kommer med resultatet. Men du får ha tålamod det kan ta lite tid.
Ingen fara, jag har ingen brådska.
Traktorn funkar ju fint i övrigt så det är mest en komfortfråga...
David Krokmark
Ardennerhästen - framför allt...
Ardennerhästen - framför allt...
mån 13 jul 2015, 17:29#336434Det blev en ny ventil i stället för en modifiering. Enligt instruktionsboken skall det gå att använda fläkten som hyttventilator. Tyvärr har jag inte kört så mycket sedan bytet att jag kan säga om den nya funkar bättre än den gamla.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
mån 13 jul 2015, 20:20#336442
Återkom gärna med resultatet.
Vad kostar ventilen?
Martin_N skrev:Det blev en ny ventil i stället för en modifiering. Enligt instruktionsboken skall det gå att använda fläkten som hyttventilator. Tyvärr har jag inte kört så mycket sedan bytet att jag kan säga om den nya funkar bättre än den gamla.
Återkom gärna med resultatet.
Vad kostar ventilen?
David Krokmark
Ardennerhästen - framför allt...
Ardennerhästen - framför allt...
tis 28 jul 2015, 21:36#337860Öppna huven så sitter den på höger sida ca 20 cm framför hytten med 2 slangklämmor och en skruv som klämmer fast vajern från värmereglaget. Kolla så att den verkligen står i stängt läge (Det finns tydliga markeringar på den). Jag fick byta vajern då den blivit lite misshandlad.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).