Traktorer och processorer

lufta en fergusson 178

7 inlägg 7079 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

lufta en fergusson 178

nybarkad  
#329700 hej jag får inte igång min gamla traktor efter filter byten.
filtrerna var proppfulla med skit och flagor.
hur luftar man insprutningspumpen.
jag har diesel i pumpen (med luft??)men det kommer inget fram till spridarna



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: lufta en fergusson 178

jannee  
#329702 Lossa ett spridarrör för att sen bara pumpa på. Du fyllde väl aldrig de nya filtren med diesel innan du monterade?, om inte har du massor av luft i systemet som måste ut någonstans.

Avatar Fallback

Re: lufta en fergusson 178

nybarkad  
#329708 Nä jag glömde fylla filtrerna med diesel

   TS
Avatar Fallback

Re: lufta en fergusson 178

jannee  
#329713 Hoppas du hittat handpumpen, det kan ta en "viss" tid innan du fått fram diesel, oftast har gamla handpumpar "något" bristfällig funktion.
Viktigt är att du återmonterat filtret rätt, smörj gärna gummipackningen med diesel och dra åt för hand, inte hårdare än vad du kan göra manuellt - INGA verktyg.
Skull handpumpen inte fungera, avmontera filtret, fyll det med diesel, återmontera, lossa en eller flera spridare - kör sedan på starten till ren diesel (obs inga luftbubblor) kommer fram ur spridarrören.

Användarvisningsbild

Re: lufta en fergusson 178

Kse  
#329714 Är det inte allt för stort jobb så ta lös filtrena och fyll med diesel, är ett jäkla pumpande annars och är pumpen lite dåligt tar det en evighet.
Finns det en luftskruv på filtret så lossa den och pumpa tills det kommer diesel utan luftpys emellan, ibland räcker det att få diesel dit annars gör du som jannee skrev och lossar ett spridarrör och pumpar tills det kommer diesel.
Ibland kan man få lossa samtliga rör, och har man fyllt filtret och pumpen inte funkar brukar det funka att bara dra på starten så kommer dieseln fram till spridarna.

När jag ska byta filter så brukar jag först varmköra maskinen, sen fyller jag det nya filtret så mycket det går.
Sen öppnar jag luftningsskruven i filterhuset (finns nästan alltid en sån) och pumpar tills det kommer ren diesel utan luftbubblor(om det finns en pump).
Sen är det bara att vrida på starten så hoppar maskinen igång, är maskinen varmkörd sen innan startar den lätt.

På min Kingcab finns ingen fungerande pump, så jag varmkör, fyller filtret och startar.
Caddyn saknar helt pump men det funkar fint enligt samma metod.
Att börja byta filter på en kall maskin vintertid är att be om problem.

Avatar Fallback

Re: lufta en fergusson 178

nybarkad  
#329717 Tack för Era fina tips.
Jag får prova detts

   TS
Avatar Fallback

Re: lufta en fergusson 178

Tosca  
#329723 Har de gått torrt så kan man ibland behöva lufta även huvudpumpen, jag fick göra det på en valmetmotor med radpump.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).