Traktorer och processorer

Generator mf 35 diesel

14 inlägg 12074 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Generator mf 35 diesel

jf-jf  
#328957 Hej. Jag undrar om laddregulatorn sitter inne i orginal likströmsgenerator? Det är en 3 cylindrig diesel. Är denna generator tillräcklig eller vill man ha växelström?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Generator mf 35 diesel

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328964 Vi bytte till en Volvo växelströmsgenerator, aldrig fel att slippa Lucas :grin:

Avatar Fallback

Re: Generator mf 35 diesel

axwell  
#328965 Klart du skall byta till en modernare generator utan laddningsrelä.
Min tidigare MF135 -67 hade i original det kritiserade Lucas likströmssystemet, tror därför att MF35 har samma nackdel.

Användarvisningsbild

Re: Generator mf 35 diesel

Göt  
#328995 Renoverade likströmsgeneratorer till Ferguson är billiga ger inte mycket ström men det räcker jag bytte generator för ca 1 år sedan och den funkar bra :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Generator mf 35 diesel

ÅsaNisse  
#329020 Likströmmare brukar ha ett löst laddrelä.
Finns inget som motsäget ett byte till växelströmmare mer än om traktorn ska bevaras i orginalskick som museieföremål

Avatar Fallback

Re: Generator mf 35 diesel

tallen100  
#329022 På dom fyrcylindriga 35:orna krävs en växelströmmare om man inte vill springa med laddare hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Generator mf 35 diesel

jf-jf  
#329033 Det är en 3 cylindrig. Ja hitta generator för 750 kr. Så tänker nog iallafall testa med en ny likströmsgenerator. Kör bara när det är ljust så den behöver ju bara ladda upp startförloppet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Generator mf 35 diesel

axwell  
#329049
jf-jf skrev:Det är en 3 cylindrig. Ja hitta generator för 750 kr. Så tänker nog iallafall testa med en ny likströmsgenerator. Kör bara när det är ljust så den behöver ju bara ladda upp startförloppet.


Du får en ny växelströmmare för 800 kr inkl moms. och slipper allt strul som dom föråldrade kan bidra med.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000032961/

Användarvisningsbild

Re: Generator mf 35 diesel

Camwood  
#329058
MF 35 harvning.jpg
Jag tycker att ni dömer ut gamla MF 35 !! Jag har en original 4 cyl diesel och generatorn funkar fint .
Jag laddar batteriet EN gång på våren vid första start det räcker hela året.

Användarvisningsbild

Re: Generator mf 35 diesel

Göt  
#329061
jf-jf skrev:Det är en 3 cylindrig. Ja hitta generator för 750 kr. Så tänker nog iallafall testa med en ny likströmsgenerator. Kör bara när det är ljust så den behöver ju bara ladda upp startförloppet.


Problemet är nog egentligen att man har för dåligt batteri istället för dålig generator, :mrgreen: Själv har jag varit snål och köpt mindre batterier till 135 an än det egentligen skulle vara och det har varit dyrt i längden 8-| :roll:

Avatar Fallback

Re: Generator mf 35 diesel

jannee  
#329064 Man ska INTE nedvärdera en likströmmare, gäller bara att ha lite varv på motorn så fungerar de minst lika bra som en växelströmmare. På den gamla goda fanns det bara likströmmare och det gick det också, man fick eller får bara inte ta ut mer ström än vad generatorn ger - så enkelt är det.
Likströmmaren kanske inte ger mer än 200 watt men på en gammal diesel är det bara starten som tar ström, sen bara går den.

Avatar Fallback

Re: Generator mf 35 diesel

Ferguson system  
#329065
Göt skrev:
jf-jf skrev:Det är en 3 cylindrig. Ja hitta generator för 750 kr. Så tänker nog iallafall testa med en ny likströmsgenerator. Kör bara när det är ljust så den behöver ju bara ladda upp startförloppet.


Problemet är nog egentligen att man har för dåligt batteri istället för dålig generator, :mrgreen: Själv har jag varit snål och köpt mindre batterier till 135 an än det egentligen skulle vara och det har varit dyrt i längden 8-| :roll:


Jeg kjenner igjen det med å ha batteri med for dårlig kapasitet. Likestrøms dynamo fungerer helt fint det så lenge den er i orden og man har bra batteri, og gjerne ett som er oppgradert.

Avatar Fallback

Re: Generator mf 35 diesel

jf-jf  
#329641 Kul att så många skriver. Har en gammal tvåtakt saab o skriver man på de forumet kanske man får ett svar om man har tur efter någon vecka. Blev en likströmsgenerator nu. Mest för att det är jag som skruvar o andra som använder den. Gjorde det lätt för mig.
Går det inte att sätta ett lite större drivhjul på generator för att få laddning på låga varv? Är det svårt att få tag i?

   TS
Avatar Fallback

Re: Generator mf 35 diesel

tallen100  
#329830
Camwood skrev:
MF 35 harvning.jpg
Jag tycker att ni dömer ut gamla MF 35 !! Jag har en original 4 cyl diesel och generatorn funkar fint .
Jag laddar batteriet EN gång på våren vid första start det räcker hela året.

Jo på sommaren går det ju bra, låter som att du inte kör med den på vintern.
En stor strömförbrukare är dom fyra glödstiften som sitter på förkammarmotorn.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).