Traktorer och processorer

Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

56 inlägg 39527 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

hlb  
#663586 Usch, va fina de är, när de är nya. Min har blivit lite matt i lacken. GRATTIS.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

Signofthecross  
#663711
Mats Nilsson skrev:Trevligt avslut på veckan. Idag leverarades min nya Hypro hb 755. Kommer att bli en spännande höst i skogen. Många nya funktioner att lära sig.


Grattis! Vad roligt!

Hämtade min nya i mars. Tyvärr ser den inte lika blank och fin ut längre=).

Glöm inte efterdra alla kopplingar, även de som sitter i skåpet under kranen....har viss erfarenhet av det. Man är ju alltid längst bort i skogen på den mest otillgängliga platsen som finns när det börja spruta olja=)

1598705344_img_6798.jpeg

1598705344_img_6805_2.jpeg

1598705344_img_7809.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

svampbob  
#663735 Ang läckage från slangar. En av de grövsta slangarna på skördaren hade en förmåga att med jämna mellanrum börja droppa i kopplingen. Till sist köpte jag en svivel och satt dit och efter det har det varit lugnt.

Avatar Fallback

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

källefall8  
#663738
Signofthecross skrev:
Mats Nilsson skrev:Trevligt avslut på veckan. Idag leverarades min nya Hypro hb 755. Kommer att bli en spännande höst i skogen. Många nya funktioner att lära sig.


Grattis! Vad roligt!

Hämtade min nya i mars. Tyvärr ser den inte lika blank och fin ut längre=).

Glöm inte efterdra alla kopplingar, även de som sitter i skåpet under kranen....har viss erfarenhet av det. Man är ju alltid längst bort i skogen på den mest otillgängliga platsen som finns när det börja spruta olja=)

1598705344_img_6798.jpeg

1598705344_img_6805_2.jpeg

1598705344_img_7809.jpeg


Är mycket vill-ha faktor nu😊
Kan vi inte få liten recension av dig oxå? Jag är väldigt sugen på en sån här men vill ju vara säker att det är rätt koncept om man ska lägga 550 tusen eller vad kostar dom nu?

Ställer samma frågor som jag gjorde till Mats:

Var det självklart med fällgrip?
Den SER väldigt bred ut över hjulen men hur upplevs den i skogen jmf traktor och traktor + skogsvagn?
Hur lägger ni upp arbetet med fällgrip, mellanzonsfällning, instick, slingerstråk?
Hur funkar det att backa i ris och över stubbar utan boggi?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

Signofthecross  
#663826
källefall8 skrev:
Signofthecross skrev:
Mats Nilsson skrev:Trevligt avslut på veckan. Idag leverarades min nya Hypro hb 755. Kommer att bli en spännande höst i skogen. Många nya funktioner att lära sig.


Grattis! Vad roligt!

Hämtade min nya i mars. Tyvärr ser den inte lika blank och fin ut längre=).

Glöm inte efterdra alla kopplingar, även de som sitter i skåpet under kranen....har viss erfarenhet av det. Man är ju alltid längst bort i skogen på den mest otillgängliga platsen som finns när det börja spruta olja=)

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]


Är mycket vill-ha faktor nu😊
Kan vi inte få liten recension av dig oxå? Jag är väldigt sugen på en sån här men vill ju vara säker att det är rätt koncept om man ska lägga 550 tusen eller vad kostar dom nu?

Ställer samma frågor som jag gjorde till Mats:

Var det självklart med fällgrip?
Den SER väldigt bred ut över hjulen men hur upplevs den i skogen jmf traktor och traktor + skogsvagn?
Hur lägger ni upp arbetet med fällgrip, mellanzonsfällning, instick, slingerstråk?
Hur funkar det att backa i ris och över stubbar utan boggi?


Jag har inte kört så himla mycket men det har väl blivit ca 80-90 fub bestående av vindfällen, barkborreträd och en mindre slutavverkning i ett ungt(45 år), sönderblåst bestånd. Då jag inte kört någon regelrätt gallring har jag lite svårt att svara på framkomligheten med avseende på bredden, ser det dock inte som något problem då min huggarvagn är 2,5m drygt. Har kört en del vindfällen som varit rätt otillgängliga men det har ändå funkat bra. Min tanke vad gäller gallring är att lägga stickvägar relativt glest och göra instick samt en del fällning manuellt. Slingerstråk känns inte aktuellt med maskinen. Jag har hittills inte uppfattat bredden som något problem, självklart är det ju så att om det står två träd med två meters mellanrum så kommer du inte förbi. Tycker dock att det är väldigt smidig med ramstyrningen vilket gör att du kan ta träd nästan åt vilket håll som helst. Ofta kan man "saxa" sig förbi trånga passager med hjälp av ramstyrningen. Lätt att göra instick med maskinen. Då bordet sitter på en "svans" som har två leder blir man väldigt flexibel med varifrån du kan plocka träd. Det som är viktigt och där man behöver tänka till lite extra är var riset hamnar. Gör man inte det har du snart virke och ris blandat överallt. Självklart kan du flytta riset med kranen men det är tidsbesparande om du inte behöver göra det med allt.

När det gäller framkomligheten har jag inte haft några problem hittills. Vid backning får man ibland trycka hjulen över stubbar och stenar med hjälp av ramstyrningen, brukar funka bra.

För mig var det självklart med fällgrip, sparar mycket tid. Det man ska komma är att om det är gran(eller annat trädslag) med mycket kvist långt ner på stammen så behöver du stamkvist innan. Enstaka träd kan man "kvista" med fällgripen men det blir inte helt bra tycker jag.

Om du är seriöst intresserad av en maskin skulle jag rekommendera en kontakt med Ronnie Johansson utanför Bodafors. Ser att du håller till i Jönköping så det är ju inte så långt att åka heller. Han har lång erfarenhet av Hypro och är väldigt duktig på det mesta. Allt från hur maskinen är uppbyggd till service och underhåll och planering av arbetet. Han är dessutom väldigt trevlig! Jag har varit där flera gånger och tittat och han har dessutom varit till stor hjälp för mig att komma igång med maskinen.

Sammanfattningsvis så skulle jag absolut rekommendera maskinen, men allt beror ju på vilka förutsättningar man har själv. Man ska också vara beredd på att, lite beroende på vilken tidigare erfarenhet man har, det är en viss inkörningsperiod. Mycket nytt att lära sig. Min tidigare erfaret var i stort sett att köra i skogen med en MB-trac med griplastare och flerspaksstyrning(manuellhuggning). Hoppet är ganska stort till Hypros styrsystem, känns nästan som att jag har större nytta av mitt tidigare liv som gamer=).

En annan sak att fundera på är att få till samma spakar och styrsystem till huggarvagnen, det är väldigt smidigt. För mig tar det ca 10 min att byta från 755:an till huggarvagnen.

Hoppas detta gav lite nytt iaf. Fråga gärna mer om du undrar något särskilt.

1598785965_img_6893.jpeg

1598785991_img_7504.jpeg

1598786006_img_7812.jpeg

1598786006_img_7567.jpeg

1598785991_img_7563.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

Mats Nilsson  
#666703 Det är en viss uppstart sträcka innan man kan kört ut till skogen. Allt ska kopplas in och ihop. Nu äntligen har jag fått till det med montaget av kablar, kontakter, display och spakarna. Man vill ju inte ha hytten full av kablar. Nu ska datorn kollas så att diameter och längder stämmer. Det är måååång knappar och funktioner att lära sig. Nu har jag letat upp några lämpliga granar som får agera som försöksträd. För oavsett vad så ska det provköra i helgen.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

Mats Nilsson  
#667429
1600620213_hypro.1.jpg
Idag var det premiär i skogen med Hypro hb 755. Det blev ett gäng barkborre träd som plockades ner och blev ved. För mig var det självklart att köpa med fällgrip. Jag tycker att jag utnyttjar min traktor bättre med att kunna sitta skyddat och ombonat i hytten än att stå utanför i väder o vind. Jo den känns väldigt bred. 2,70m är bredare än vad min Moheda 121 4wd är. Värst är det till o från skogen på vägarna. Väl inne i skogen tycker jag att det fungerade bra. Med ramstyrningen så följer den fint med traktorn. Däremot är den betydligt mera knyckig att köra i terrängen pga avsaknaden av boggi. Det är en massa inställningar som måste vara rätt. Det är diameter, längder, förval, sortiment mm. Men med ett antal timmar i hytten så kommer detta bli bra. Jag ser också nyttan och bekvämligheten med ekipaget när man ska hugga/röja längs alla gärdsgårdar och längs med vatten drag. Så skönt att kunna sitta i hytten och hugga. Min spontana känsla efter en dag med Hypro hb 755 är att det kommer att bli kanon. Det har också blivit precis så som säljaren sa, vänta bara så kommer strax grannarna och vill ha hjälp med huggning. Precis så har det redan blivit:-) Ångrar jag investeringen? Absolut inte.
Vet inte om filmen kommer med. Det är visst inte helt lätt att lägga till en film snutt:-(

Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

totte  
#667438 Jodå, nog kom filmen med! Nästa gång vill vi ha mer än 8 sekunder 👍

Avatar Fallback

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

källefall8  
#667510 På tal om bredden, är det verkligen nödvändigt med 500 hjul? Den är väl inte så tung så det behövs för bärigheten eller? Jag tänker att det skulle funka med typ 400/55-22,5 med rätt offset kunde maskinen då bli 20cm smalare men ha samma plats mellan hjulen samt ha nytta av den större hjuldiametern över hinder. 2,50 känns närmre många traktorer och skogsvagnar. Visst vid körning med fällgrip är den säkert stabilare med 500 hjul och man kan köra större träd utan att använda stödben. Men utan fällgrip borde det inte påverka nämnvärt, vad jag sett så hade den 400 hjul som standard dom första åren dock 15” så lite för liten diameter.

Avatar Fallback

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

källefall8  
#667512 @Signoffthecross och Mats
Tack för utförliga svar! Intressant att läsa och se andras erfarenheter och inte bara reklamen från tillverkaren som så klart alltid är polerad. Bilder och filmer är ju extra spännande! 😊

Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

Mats Nilsson  
#748181 Tiden går och jag har inte återkommit med hur det fungerar, förrän idag. Bättre sent än aldrig. Jag är väldigt nöjd med mitt ekipage. Valtra N104 med Twin-trac, bukplåt och Nokian Multiplus 650/65x38. Den trivs riktigt bra med att vara i skogen. Det känns tryggt med den utrustningen. Denna säsong har jag gallrat heltid i 6 veckor med min Hypro hb 755. Det är många trix att lära sig med. Det står ju tex alltid ett träd i vägen på sidan där kub-biten matas ut😡man får ut o fälla lite träd som står för långt ifrån men det är bara uppfriskande. Trotts att det regnar nästan varje dag så sitter man torrt i hytten o gallrar. Slipper allt brosslande. Snart ska jag börja skota så allt är framme till 1 mars.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).