Traktorer och processorer

Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

56 inlägg 39531 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

SkogenStefan  
#589809 Väldigt spännande att läsa om denna kombination av maskin. Kombinationen är högintressant för gården när man vill göra mycket själv och produktion jämfört med motorsågen är ett måste.

Nu till kruxet. Ekonomi, Är det någon här i forumet som har några bra kalkyler på avverkningskostnader och produktion, och kört länge med kombinationen.
Jag vet att det är billigast att leja. Men en tanke med detta är att kunna leva på bland annat detta tillsammans med andra ströjobb. Det finns 200 hektar på gården.
Alternativet är en beg skördare i samma prisklass.
Ett budget steg neråt med stegmatare känns inte som ett alternativ.
Väldigt spännande om någon vill dela sina ekonomiska erfarenheter gällande detta.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

Peiv  
#589946 Driftskostnad: 180-200 kr/h
Produktion: 2-8 kr/m3
10 års erfarenhet
Hälsn.Peiv

Avatar Fallback

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

ÅsaNisse  
#589951 M3?? M3sk, fub., to? +föraren?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

Peiv  
#589956 Driftskostnad traktor + Hypro: 180-200 kr/h
Produktion: 2-8 m3fub/h
Peiv

Avatar Fallback

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

Hema  
#589970 Alternativt skotare hänger väl på om du har all skog i din närhet, annars kanske traktorn vinner.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

SkogenStefan  
#590176 Tack för svaren
Nu gäller det bara att hitta en maskin.
Som det ser ut finns ju tyvärr nästan inga begagnade så då måste det bli något nytt

Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

svampbob  
#590183
SkogenStefan skrev:Tack för svaren
Nu gäller det bara att hitta en maskin.
Som det ser ut finns ju tyvärr nästan inga begagnade så då måste det bli något nytt


Jag vet inte hur erfaren du är i skogen. Min åsikt är att börja försiktigt och jobba sig upp. Att efter vägen lära sig vad som funkar i skogen och passar en själv.
Jag började med en Jonsered och en vajerkran. Nu har jag ny skördare och skotare på gården. Jag tror inte att det hade blivit rätt om jag direkt hade gått på proffsmaskiner.

Användarvisningsbild

PRe: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

SkogenStefan  
#590216 Tack för synpunkten svampbob.
Kan bara hålla med dig i det du säger. :-bd

Avatar Fallback

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

Hypro77  
#661168 Har en 3-punktshypro 755 och skulle väldigt gärna slippa flytta traktorn när man manuellfäller träd. Vill ju inte riskera att granen går åt fel håll....Men att ha ytterligare 170 kg ute på 7 meters utlägg känns sådär. I praktiken tappar man räckvidd då man måste komma närmre ett redan fällt träd. Förvisso så drar man till sig trädet i fällögonblicket och trädet slipper hamna ned på fel sida stubben som man annars måste lyfta över. Men det känns ändå som att det väger för mycket. Ni som använder FG45, lyckas ni fälla ett 1 m3träd på 7 meter utlägg och dra till er eller hur funkar det i praktiken?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

Peiv  
#661328 Vid fällning av ett grovt träd är det säkrare att ha kort utlägg och se till att gripen ät hårt ansatt så att den inte glider på stammen. Lägg maximal lyftkraft med pelarkolven.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

Peiv  
#661332 Såga igenom utan att tveka tills trädet är genomsågat. Lyft trädet från stubben. det faller då från traktorn och kan dras in och läggas upp i aggregatet. Lägg aldrig tryck på utskjutet. Då kan det glida av stubben på fel sida och trilla mot traktorn. Fäll aldrig grova träd men lutning mot traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

Mats Nilsson  
#663557 Trevligt avslut på veckan. Idag leverarades min nya Hypro hb 755. Kommer att bli en spännande höst i skogen. Många nya funktioner att lära sig.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

Torbjörn Johnsen  
#663558 Trevligt Mats Nilsson! Vi ser fram mot att följa din Hyprohöst här på Skogsforum 👍

Användarvisningsbild

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

ss0803  
#663562 Mycket fint ekipage!

Avatar Fallback

Re: Hypro 755 + FG45 Fällgrip på en Valtra 6250 TwinTrac

källefall8  
#663566 Grattis!! Nu blev nog många med mig lite avundsjuka! Hoppas vi får höra recensioner allt efter som du kommer igång. Hur gick tankarna inför beslutet att köpa just en hjulburen processor och var det självklart med fällgrip? Hur tänker du dig arbeta med fällgrip, manuell mellanzonsfällning eller tätare mellan stickvägarna? När man tittar på en 755hb ser den väldig bred ut, närmare 2,70m ska bli intressant att höra hur den upplevs i skogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).