Traktorer och processorer

Niab 1501

490 inlägg 167460 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#360090
loppan skrev:Jag hade en 1501 i några år,en av de tidiga i serien tror jag.
Den ledsnade jag på tyvärr för att det var så dåligt stål i den,den sprack i princip överallt även där den inte borde spricka.
Jag har nog aldrig svetsat en maskin så många gånger.

Annars så var den väl rätt okej att använda.
När jag kört fram en bit på stickvägen så backade jag alltid tillbaka knappt en meter och svängde åt höger så att virket kom bättre utanför ock riset mer i mitten på vänster hjulspår.
Riset går att hantera och sprida ut lite granna med kvistknivarna
Man fick ha paralellstagen hårt åtstramade på lyftarmarna så att den inte dinkade i sidled och skavde barken på kantträden
när man flyttade fram.

Vinchen var så stark så att man nog kunde välta traktorn (MF 575)och radiodosan hade en farlig sekunds fördröjning
innan den stannade.
Men trots allt så funkade den nog hyfsat och jag körde nog 500 fub med den på fyra vintrar innan den såldes till småland.


Denna är inte farligt svetsad. Men några ställen är förstärkta. Vi kapade ur och gjort egna bitar i tjockare gods och svetsade dit det istället.

Den du skriver om att backa och svänga för att få processorn i kanten låter bra. Något sådant jag tänkt på.

Vinschen är kopiöst stark. Jag kör alltid ut kvistknivarna en meter eller så och ställer ner i marken på sidan som stöd.

Fördröjningen är lurig. Ngt man måste ha med sig i tankarna hela tiden.
Men inget problem om man bara är medveten.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#360091
Blondin 750 skrev:Jag hade en hydraulkolv istället för stabiliseringsstag på lyftarmarna och kunde på så sätt få lite mer manövermöjligheter och få virket utanför vägen, billigt och enkelt.


Smart!! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Blondin 750  
#360098
Erre skrev:
Blondin 750 skrev:Jag hade en hydraulkolv istället för stabiliseringsstag på lyftarmarna och kunde på så sätt få lite mer manövermöjligheter och få virket utanför vägen, billigt och enkelt.


Smart!! :-BD

Det finns bilder på det i mitt album om någon är intresserad.
Angående radiostyrningen på vinschen så finns det snabbare och långsammare varianter, den jag hade på min Hypro var blixtsnabb och därför kändes den säkrare när man finlirade det sista på väg upp i maskinen. Som back-up hade jag en annan (typ Källefall...) och den var ganska otäck att köra med då den hade lite fördröjning. Nu är det väl inte nåt problem när man kör Niab då stammen "lastas upp" med kvistkniven.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#360100 Ska kolla in ditt album. :wink:

Nej det är sällan ett problem med fördröjningen. Å vill man finlira lite precis intill maskinen så kan man ju dra i vinschen manuellt å då regerar den ju direkt. Både på att dra och att frigöra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

loppan  
#360101 Det var en fiffig lösning Blondin 750.
Hur mycker bättre är det att åka Hypro än Niab?
Jag begärde en offert på en 450 xl i sommras men intresset har nog svalnat,lite mycket pengar tycker jag.

1451129021_a.png

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Blondin 750  
#360104 Haha, ja prislappen på Hypros grejor är ju en smula hög men jag tror att en beg. är ett bra köp alla dagar i veckan. Jag köpte min för 50` och sålde den fem år senare för 70`. Visst, jag hade bytt mätverk för 10` men tycker ändå att det var en bra affär. Det var även en bra affär för ägaren innan mig och för han som äger den nu, det är jag helt övertygad om! Det ÄR bra grejor!! :-BD

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Fredrik N  
#360109 Ja kan bara hålla med. Jag köpte en beg Hypro 500 för inte så länge sen. Jag håller på och lär mig än. Men det är så mycket bättre än det var förut.
Sen är det inte billigt, men det är bra grejer som håller och man får bra hjälp när man ringer till Hypro.

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Blondin 750  
#360112 Ja att deras maskiner kostar mycket pengar tror jag att de flesta av oss här redan vet, men att det kostar mycket pengar är ju inte samma sak som att det är dyrt. Att köpa billig skit är dyrt!

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

loppan  
#360116 Men 370.000+m för en 450 med 6m kran gör att man börjar titta lite på begagnad Rottne 2004 i stället,inte så mycket dyrare.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#360119 Visst är det så.

Men jag tänker så här.
Har man en fräsch och bra traktor, en beg processor och en beg huggarvagn så kommer man väldigt lång som självverksam.
Då har man ju en skördare å en skotare med samma basmaskin. Dvs traktorn.
Vagnen är enkel, processorn är inte så tillkrånglad heller.
Kan man hålla efter och laga själv.

Visst vore det kul med en riktig skotare å skördare, men att ha för att använda ca 150-200 timmar per år känns sådär.
Allra helst en skördare med all den elektroniken.
Å även om man kan köpa exempelvis en beg Rottne för samma pengar som en ny hypro så tror jag ändå rottnen drar iväg i pris med diverse reparationer på några år.

Jag vill hålla det enkelt, har inga visioner om att kunna hinna med att göra allt i vår skog ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Skogs Niclas  
#360188 Ja håller med dig Erre om de med en fräsch traktor och en beg huggarvagn och en processor. Ja har en mf 4335 som ja tänkte ha före en processor och så har ja en vreten kärra 7 ton. Ja vet en granne här som köpte en gallrings sködare och den krångla hela tiden med elektroniken. Så kan man hitta en beg processor så är ju de de bästa anser ja och man kan laga och förbättra själv.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

sundelius  
#360196 Det här börjar bli en av de mest intressanta trådarna då jag också lurar på hur man kan utveckla produktionen utan att få för avancerade grejor, Heders Erre :-BD
En sak jag lurar på efter att diskuterat processor med en erfaren gubbe. Han sa att processor utan att kunna justera position ute på plats inte är bra, något Kärrabol verkar ha löst. Vad säger ni med processorer om den diskussionen :?:

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Blondin 750  
#360216 Visst är det tekniskt möjligt att öka sin dagsprestation med diverse lösningar typ radiostyrning, men då är man ju snart på väg ifrån det fiffiga med att ha enkla, billiga och driftsäkra lösningar. En "Flinta-valmet" och en beg.processor för 150tkr tillsammans kan nog försvara sin plats på många skogsgårdar men börjar man använda sin "fin-Valtra" tillsammans med en processor som tillsammans passerat miljonen så tror jag kalkylen blir svårare att få ihop. Och någonstans där mitt emellan så känns det klokare att kolla efter maskiner som är konstruerade för uppgiften från början, även om dessa kan ses som lite riskfyllda om man inte kan skruva själv. Som alltid så är det väl att anpassa sig efter sina egna mål och förutsättningar som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#360221 Håller med blondin 750.

Nu är ju detta nytt för mig, så jag är barnsligt nöjd med hjälpen maskinen ger.
Men visst efter några år när det inte är så nytt längre börjar man ju tänka i nästa steg.

Känner man att man vill ha den möjligheten så tror jag det är bättre att satsa på en hypro med lång kran. Då kan man sitta i traktorn hela tiden.
Givet att en å annan stam ändå måste vinschas ibland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

sundelius  
#360229 Jag är absolut inte ute efter att kunna sitta i traktorn hela tiden (där trivs jag sådär :???: )
Jag menar när man ska vinscha in till processorn utan att skava på kvarvarande skog, då behöver man nog förflytta sig lite för att komma i position

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).