Traktorer och processorer

Niab 1501

490 inlägg 167155 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

JohannesG  
#790707 Vändlåda blir otympligt på flera sätt.

Är det en enkel kugghjulspump ska det gå att ändra rotationsriktning. Har dock inte provat själv.
Här är en video som beskriver hur pumpen fungerar och hur man kan vända denna. Finns fler bra videor om du söker.


Skriv gärna vad du har för pump så är det lättare att hitta information.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Ängagärdet  
#790709 Det går inte att byta rotationsriktning på en vanlig kugghjulspump, den går ner sig på bara några få timmar.
Alltså bara byta rotationsriktning på drivaxeln.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

JohannesG  
#790714
Ängagärdet skrev:Det går inte att byta rotationsriktning på en vanlig kugghjulspump, den går ner sig på bara några få timmar.
Alltså bara byta rotationsriktning på drivaxeln.

Självklart. Det var inte det jag menade, om det uppfattades så. Man MÅSTE ändra på pumpens invändiga konfiguration.

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

maltex  
#790719 Enklast måste vara att köpa en pump som går åt rätt håll. Kan inte vara någon jätte kostnad .

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Amatörhuggare 62  
#790723 Jag tänkte inte på det.
Dom har ju sin rotationsriktning.

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790727 Är det en vanlig aluminiumpump så är det inga större pengar för att köpa en som roterar på rätt håll.

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

ESM  
#790871 Men det är ju inte bara pumpen.
Det sitter ett Starspel på den ,går det verkligen att köra den baklänges?

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Gamle_joar  
#791282
ErikSwärd skrev:Lite uppdatering kring vår Niab.

I vinter har den fått arbeta lite, 1ha som vi avverkade själva där vi tog det grövsta på träden med sågen och sen niaben på resten, sparade väldigt mycket arbete måste jag säga.

Jag hittade aldrig några svärd i rätt längd som passade, de tillverkas inte längre av någon så var rädda om de svärd ni har.
Däremot så bytte jag till en kortare modell av oregon maskinsvärd som fungerade fint, tappar lite längd på svärdet men det är bara det grövsta och för att spara maskinen så ska man nog ge fan i det ändå egentligen.

Det ska bli kul att ta mig an nästa gallring där träden är lite mer i rätt storlek för maskinen :)


Hej! Har du nått modell nummer på svärdet som passar? Har krökt mitt lite grann så kedjan hoppar av lite då och då så det är nog dax att skaffa ett nytt.

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Robur Clivus  
#798577 Vad anser ni som har erfarenhet av NIAB/ForsMV är maximal diameter för gran och tall vid slutavverkning? Hur liten traktor klarar man sig med?

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Beper  
#821847 Hallå mitt svärd till niab blev krokigt. Är det mycket någon som har ett tips på ett prisvärd svärd .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).