Traktorer och processorer

Niab 1501

490 inlägg 167332 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Camaro1969  
#596746
busholle skrev:
Camaro1969 skrev:fungerar den bra även till lite krokig björk/löv?


Finns väl ingen maskin i världen som funkar till krokigt löv?

Allt maskinkvistat löv jag sett har sett ut som skit.



skördaraggregat går väl skapligt tycker jag.

men om man ändrar på frågan då till:

går det att få igenom krokigt löv genom niaben? eller undviker man att hugga dem

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

källshult  
#596764 När jag hade min 5-15b så funkar det mycket bra i jämförelse med Kesla lf 40. Stammen hänger under aggregatet på niab mot Kesla där stammen ligger på aggregat

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596766
Camaro1969 skrev:
busholle skrev:
Camaro1969 skrev:fungerar den bra även till lite krokig björk/löv?


Finns väl ingen maskin i världen som funkar till krokigt löv?

Allt maskinkvistat löv jag sett har sett ut som skit.



skördaraggregat går väl skapligt tycker jag.

men om man ändrar på frågan då till:

går det att få igenom krokigt löv genom niaben? eller undviker man att hugga dem


Har kört en del skördarhugget genom vedmaskinen och det är inte det minsta roligt med vidhängande kvistar och knaggar som fastnar överallt. Det verkar inte spela så stor roll om det står Komatsu, Ponnse eller Logmax på aggregatet, lika illa har det varit.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

källshult  
#596770 Det kan jag hålla med om att ska det gå till en vedmaskinen så funkar det inte så bra.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

halvproffs  
#596774 Det är ju bara att titta i björkstödorna hur det ser ut. Är nog kanske omöjligt att konstruera ett aggregat som kvistar björk bra?
Mågen köpte 30 kubik maskinavverkad björk för några år sedan och då stod jag och kvistade med motorsågen före innan vedmaskinen.
Blev nog nästan full tippvagn med kvist dock väldigt högt luftinnehåll men ändock.
Björkbestånden jag har och som jag gallrat är det mest raka fina stammar kvar så hoppet lever. 👍 🙂

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#596776
Camaro1969 skrev:fungerar den bra även till lite krokig björk/löv?

Det går men hugger jag björk så brukar jag ta motorsågen och putsa till det värsta direkt efter att man har fällt trädet. Då har man ändå sågen igång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

hlb  
#596781 Jag, som inte springer så snabbt , har sågen igång vid Hypron om det är mycket "klynnig" björk/asp. Sedan kör jag Hypron fram till klynnan, tar tag i en branch med kranen , så den inte slår upp eller klämmer sågen vid kapning , kapar, låter hänga i kranen och tar efteråt. En elkedjesåg kanske vore bra för det ändamålet (snabbstartad), men det kan ju vara grovt rätt ofta.
Tycker björken ska komma till mig, inte jag till björken.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Camaro1969  
#596784
Erre skrev:
Camaro1969 skrev:fungerar den bra även till lite krokig björk/löv?

Det går men hugger jag björk så brukar jag ta motorsågen och putsa till det värsta direkt efter att man har fällt trädet. Då har man ändå sågen igång.


tack!

det va lite det som var frågan,

och som kallshult skrev, att niaben var fördelaktig med hängande stam

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

svampbob  
#596804 Jag brukar gå över björkhögarna med motorsågen innan jag börjar skota ihop. Sedan har jag en Fiskars röjkniv liggande på vedmaskinen och tar de kvistar som har smugit sig med hela vägen hem.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#637482 Rastar Niaben lite.
1586782338_dsc_6354.jpg

1586782348_dsc_6356.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#637505 Lite kvar men nu måste vi skota så jag får ny plats att vara på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

ErikSwärd  
#666122 Då har vi med blivit med 1501.

Hittade en i princip oanvänd 92a på blocket och slog till.
Nu är den hemma och påhängd på 6650n, imorgon blir det första provkörningen med träd.

Tror det här kan bli ett klart lyft i vinter 🙂

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#666125 Den såg väldigt fin ut.
Gratulerar. 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

ErikSwärd  
#666127 Tackar!
Den var inte så billig men färgen är inte ens bortsliten på knivarna så det kan det vara värt.

Måste säga att det var till stor del din tråd här och dina filmer som avgjorde att vi slog till på denna.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#666128 Bara ut och testa och hoppas att jag har varit ärlig i mina omdömen. 😁

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).