Traktorer och processorer

Niab 1501

490 inlägg 167097 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

rikard_e  
#364152 Jo visst, ibland känns det dumt att bara flytta några få meter för att vinscha utan att skada.
Man tycker att det kan man lika gärna ta med motorsåget och köra och hämta med vagnen senare, men det är alltid bättre att underlätta för sig själv vid utskotning, blir mycket roligare också :grin:

1452286511_img_20151121_091057.jpg

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#364689 Då är blocket invigt.
Visst, det tar någon minut att slänga runt stropp och koppla ihop men det sparade många små irriterande traktor flyttningar.

Och vid ett tillfälle kunde jag dra trädet i sidled så jag slapp en liten rotvälta som inte ville gå igen.
Så det ska vara med varje runda framöver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

loppan  
#364713 Vid arbete med vindfällen så är kran som jag har till patun ovärdelig.
När jag körde med Niaben så rotkapade jag och lyfte fram stammen lite med griplastaren först innan jag kom med processorn.
Men det var ett meck att åka två gånger med två olika traktorer.

En annan sak med traktorprocessor är att det är en skogskompis.
Det blir lite roligare och på det viset lite mer gjort.
Jag tror att jag presterar ungefär det dubbla per timme jämfört med motormanuellt,inte mer.
Men det är lite skillnad för kroppen.

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

80-90  
#364719 Hej !! Ville bara höra hur du gör när toppen ligger mot dej ?? Kör du hela trädet genom niaben å börjar på nytt från andra hållet ??

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#364729
80-90 skrev:Hej !! Ville bara höra hur du gör när toppen ligger mot dej ?? Kör du hela trädet genom niaben å börjar på nytt från andra hållet ??


I största möjliga mån får man försöka ta sig runt med traktorn.
Några träd har jag kört in med toppen först. Men då har jag markerat med motorsågen var jag ska aptera.
Sen får man lägga ur rotstocken på andra sidan. Men den kan man köra ut medan man håller den i kvistknivarna.
Med block å lite finess kan man dra ut trädet i sidan så man får det rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#364739
loppan skrev:En annan sak med traktorprocessor är att det är en skogskompis.
Det blir lite roligare och på det viset lite mer gjort.
Jag tror att jag presterar ungefär det dubbla per timme jämfört med motormanuellt,inte mer.
Men det är lite skillnad för kroppen.


Visst är det en skogskompis.
Nu tar jag med lite undertryckt när jag ändå är på plats för att hämta vindfällen. Bara för att det är så enkelt å går så fort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364745 Tycker också att det går fortare med stegmatarn men framför allt spar man koppen och då i synnerhet ryggen!
Har väl ibland haft lite övermod och tagit för grova stockar. Rycker och sliter enormt då och vältrisken för traktorn är uppenbar när man vinschar.
Kul med denna tråd!

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364757
Erre skrev:
loppan skrev:Det är kanske den största vinsten med maskin att man slipper att brossla och att utkörningen effekiviseras.

Absolut.
Tar ju lite tid att kasa runt med niaben och att springa med vajern. Men vinsten är att virket ligger där man kommer åt med traktorn och att det ligger sorterat.

Håller med! Nu har jag iofs ännu inte hunnit köra ut men jag ser ju vilka fina högar det blir och vet vilket jobb det skulle vara att brossla fram det.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Seb macahan  
#364875 Spännande tråd Erre. Roligt att du är så nöjd med maskinen. Är planerna på Hypro borta nu?
Sen har jag en annan fråga, du skotar ut med en 4Wd Ford. Har det inte känts lockande o prova Niaben på Forden? Och sen skota ut med samma traktor?

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#364877
Seb macahan skrev:Spännande tråd Erre. Roligt att du är så nöjd med maskinen. Är planerna på Hypro borta nu?
Sen har jag en annan fråga, du skotar ut med en 4Wd Ford. Har det inte känts lockande o prova Niaben på Forden? Och sen skota ut med samma traktor?


Mmnnnjjjaaaaa. Är väldigt kluven idag faktiskt.
Tanken var en hypro 300 och mest hålla på med gallring här hemma.
Men när man märker vilket hjälpmedel niaben är i stormskogen klent som i grovt så är jag lite inne på en niab 5-15 härnäst.

Kan leva med att det går lite långsammare med stegmataresystemet när den funkar att både gallra och att köra grovt med.
Att gå upp i prisklassen som en stor hypro går till är inte aktuellt.

Jo, det hade jag faktiskt tänkt.
Men sen slet svärfar bort hydraularmarna på Forden för att göra den smidigare för körning med vagnen. Vi köpte hela det ekipaget för 5 år sen och har aldrig kopplat av vagnen från traktorn. Och i höstas började han prata om en bättre traktor istället för volvon. Så det är mest att jag inte kan låta bli att köra. :smile:
Ser han att niaben används så är han inte sen i att investera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#364887 Passade på att köra lite undertryckt när jag ändå var på plats i grovskogen.

Går rätt fort när man kan vinscha in några träd samtidigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Seb macahan  
#364891 Fördelen med stegmatare i vindfällen var anledningen att jag valde stegmatare också. Kunde köpt rullmatat för ungefär samma peng. Men han som sålde aggregatet rekommenderade stegmatat i stället till mina behov. Den tid man hanterar stocken i aggregatet är nog inte så avgörande med tanke på hur lång tid det tar innan man väl har trädet där. Hur grovt klara Niaben?

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#364895 Har inte tvingat igenom grövre än ca 35 cm än.
Där det varit grövre har jag kapat någon\några stockar\massabitar med motorsågen och sen bara vinschat fram dom bitarna med saxen.
Så ligger ändå allt där jag kommer med huggarvagnen sen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

molnia  
#372863 en begagnad niab 1501 bör detta vara va? 48 tusen..
http://www.blocket.se/vasternorrland/La ... ?ca=18&w=3

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#372891 Det ser det ut som.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).