Sida 2 av 6

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Postat: tis 24 mar 2015, 21:19
av Pe_Er_79
jannee skrev:De är seglivade de där gamla pumparna.
För övrigt har du nog luft i hela systemet, kan ta en evinnerlig tid innan du pumpat bort all luft. Öppna bara vid en spridare och sedan pumpa på, kan nog ta 5 till 10 minuter innan det bara kommer diesel vid spridaren.
Använd INTE startgas, motorn åldras mer än ett år på varje stargasstart.


Jag har tryckt på pumparmen flera hundragånger, utan att ens få fram en tendens till diesel vid första filtret. Och känslan i pumparmen är lika med noll. Det var endast när renarglaset fylldes upp, som det fanns lite känsla i armen..
Startgas hoppar jag över Ja!

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Postat: tis 24 mar 2015, 21:28
av Göt
jag håller nog med den som skrev att motorn står i ett olyckligt läge kör runt den lite med startmotorn bränslepumpen skär inte på en gång


Min har jag nog plågat många tusen varv :mrgreen:

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Postat: tis 24 mar 2015, 21:36
av jannee
Lossa bränslefiltret, fyll det med diesel, kolla så allt är åtdraget utom vid en spridare - kör sedan på starten - den kommer nog att starta. Jag hade i varje fall provat.

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Postat: tis 24 mar 2015, 21:39
av Elfving
Gick motorn dagen innan filterbytet? Om den gjorde det är det osannolikt att insprutningspumpen skulle ha havererat.
Se först till att du har fritt flöde ut ur tank, finns inte det så kommer handpumpen att pumpa "ingenting" och det innebär dåliga pumpslag.
Handpumpen som knappt tar för dig är en slitdel på de där motorerna. Efter 40 år är det inte orealistiskt att man kan behöva byta den (runt 400 kr hos oie).
Än om handpumpen är kass så GÅR det att lufta, det tar bara evinnerlig tid att få fram bränslet till filtren. Första filtret är relativt enkelt eftersom det rinner dit av sig självt om du ger det lite tid med dåligt åtdraget filter (ty filtret sitter lågt). Andra filtret är lite lurigare, som någon tidigare sagt så är det smart att montera filtren förfyllda med bränsle och detta gäller allrahelst det högst belägna filtret på motorn.
Gör det enkelt för dig och nöt på startmotorn för att fylla filtren. Detta skall inte behövas, men går betydligt fortare än att gnugga på en handpump som knappt tar.
Först när du får fint flöde både uppe och nere på insprutningspumpen skall första spridaren öppnas. I detta läge när du inte kört soppatorsk utan bytt filter skall du egentligen inte behöva lufta pumpen öht, detta då man normalt ser till att fylla filtren innan startförsök och då kommer ingen luft att nå pumpen. Endast när luft har nått insprutningspumpen behöver första spridaren öppnas.

Ge inte upp, det kan vara lurigt men skam den som ger sig 8)

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Postat: tis 24 mar 2015, 21:41
av aalg
jannee skrev:Använd INTE startgas, motorn åldras mer än ett år på varje stargasstart.


Vad grundar du det på?

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Postat: tis 24 mar 2015, 21:43
av aalg
Kan vara skräp i backventilen i handpumpen så den inte stänger riktigt, då får man liknande symtom.

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Postat: tis 24 mar 2015, 21:49
av tallen100
aalg skrev:
jannee skrev:Använd INTE startgas, motorn åldras mer än ett år på varje stargasstart.


Vad grundar du det på?

Det resulterar ganska snart i trasiga kolvringar... Använder aldrig startgas, bättre att köpa ett större batteri, det betalar sej i längden.

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Postat: tis 24 mar 2015, 22:17
av jannee
I min ungdom hade vi en lastbil vars motor var något svårtstartad (vintertid) - chauffören iddes inte att elda under tråget när det var kallt. Lösningen blev startgas - och det fungerade, motorn startade blev bara så att startgas fick börja användas titt som tätt och till slut startade motorn inte ens sommartid (kall motor) utan startgas.
Å andra sidan behövdes det aldrig göras något oljebyte på den motorn, den tog till slut nästan mer motorolja än diesel :mrgreen: .

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Postat: tis 24 mar 2015, 22:35
av Pe_Er_79
Göt skrev:jag håller nog med den som skrev att motorn står i ett olyckligt läge kör runt den lite med startmotorn bränslepumpen skär inte på en gång


Min har jag nog plågat många tusen varv :mrgreen:


Ska prova att ändra läge på motorn..

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Postat: tis 24 mar 2015, 22:36
av Mangan
Du måste ju lufta vid bränslefiltret/-en. Har du cav296-filter med kopp under? Två nästan lika stora oringar en vid koppen under och en ovanpå. Sen en liten som skall sitta på "mitt-tappen" och den fjärde slänger man. :)

Bild


Luftskruven är den i mitten på toppen. Eller den andra, men någon av dem är det. ;)

Om motorn står i taskigt läge, så kan det vara så att matarpumpen inte går att pumpa med.

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Postat: tis 24 mar 2015, 22:48
av Pe_Er_79
Elfving skrev:Gick motorn dagen innan filterbytet? Om den gjorde det är det osannolikt att insprutningspumpen skulle ha havererat.
Se först till att du har fritt flöde ut ur tank, finns inte det så kommer handpumpen att pumpa "ingenting" och det innebär dåliga pumpslag.
Handpumpen som knappt tar för dig är en slitdel på de där motorerna. Efter 40 år är det inte orealistiskt att man kan behöva byta den (runt 400 kr hos oie).
Än om handpumpen är kass så GÅR det att lufta, det tar bara evinnerlig tid att få fram bränslet till filtren. Första filtret är relativt enkelt eftersom det rinner dit av sig självt om du ger det lite tid med dåligt åtdraget filter (ty filtret sitter lågt). Andra filtret är lite lurigare, som någon tidigare sagt så är det smart att montera filtren förfyllda med bränsle och detta gäller allrahelst det högst belägna filtret på motorn.
Gör det enkelt för dig och nöt på startmotorn för att fylla filtren. Detta skall inte behövas, men går betydligt fortare än att gnugga på en handpump som knappt tar.
Först när du får fint flöde både uppe och nere på insprutningspumpen skall första spridaren öppnas. I detta läge när du inte kört soppatorsk utan bytt filter skall du egentligen inte behöva lufta pumpen öht, detta då man normalt ser till att fylla filtren innan startförsök och då kommer ingen luft att nå pumpen. Endast när luft har nått insprutningspumpen behöver första spridaren öppnas.

Ge inte upp, det kan vara lurigt men skam den som ger sig 8)


Motorn gick fint tidigare. Har ingen anledning att misstänka fel på insprutningspumpen. Däremot misstänker jag fel på matarpumpen då handpumpningen inte går direkt bra..
Fritt flöde ur tank är det, behöver bara lätta lite på bränsleslangen vid matarpumpen så rinner det soppa.
Du skriver att det rinner av sig själv till första filtret. Traktorn har stått minst 15 timmar med utgående ledning vid första filtret helt utskruvad och det har inte kommit en droppe diesel där..

Och jag kommer aldrig att ge upp. Winners never quit, quiters never win.. 8)

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Postat: tis 24 mar 2015, 22:56
av Pe_Er_79
Mangan skrev:Du måste ju lufta vid bränslefiltret/-en. Har du cav296-filter med kopp under? Två nästan lika stora oringar en vid koppen under och en ovanpå. Sen en liten som skall sitta på "mitt-tappen" och den fjärde slänger man. :)

Bild


Luftskruven är den i mitten på toppen. Eller den andra, men någon av dem är det. ;)

Om motorn står i taskigt läge, så kan det vara så att matarpumpen inte går att pumpa med.


Jag har Cav296. Den fjärde oringen "som man slänger" vart ska den sitta igentligen?
Skruven mitt uppe på är den som håller filtret. Om det finns någon mer skruv vet jag inte. Men som jag tolkar verkstadshandboken, så ska filtren luftas vid utgående ledning..

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Postat: tis 24 mar 2015, 23:03
av Mangan
Så var det ja, då är det den andra då, bakom. Men lossa bränsleledningarna funkar det med.

Ingen aning var den ringen skall sitta, någon annan kanske vet?

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Postat: ons 25 mar 2015, 08:58
av Skogsola
Gissar att "den fjärde ringen" är medskickad för en annan typ av filterhållare.

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Postat: ons 25 mar 2015, 09:17
av 0470
[quote="Mangan"]Du måste ju lufta vid bränslefiltret/-en. Har du cav296-filter med kopp under? Två nästan lika stora oringar en vid koppen under och en ovanpå. Sen en liten som skall sitta på "mitt-tappen" och den fjärde slänger man. :)

Det skall väl vara en tätning överkant filter, överkant glaskopp, under glaskopp och på mitt- tapp.