Traktorer och processorer

Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

28 inlägg 14515 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Kse  
#315354
Tosca skrev:Det kan ju vara en kostnadsfråga också, små serier på 6V batterier, så det går förmodligen att hitta ett 12V med samma totalprestanda för en billigare peng än ett 6V kostar.

Ja så kan det vara, men det är ju lite merjobb med att anpassa för ett 12v batteri oxå, fastsättning och kabeldragning.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Elfving  
#315364 Har du bra ordning på generatorn och inte allt för stor effekt belysning så skulle jag inte tveka att gå till ett 12v batteri, av etablerat fabrikat. Den motor som sitter i en bm430 är extremt lättstartad om den är frisk och har du dessutom motorvärmare så kommer inte kallstarter att göras i någon större omfattning.
Det är bra att "slippa" sexvoltare och jag menar att du klarar dig lika bra utan.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Pe_Er_79  
#315365
Kse skrev:
Tosca skrev:Det kan ju vara en kostnadsfråga också, små serier på 6V batterier, så det går förmodligen att hitta ett 12V med samma totalprestanda för en billigare peng än ett 6V kostar.

Ja så kan det vara, men det är ju lite merjobb med att anpassa för ett 12v batteri oxå, fastsättning och kabeldragning.


Behövs inte göras nåt åt standard kablaget på en BM 430, går att koppla på ett 12v direkt. Fastsättningen lär ju anpassas men gör man det smart så lär det ju funka på alla 12v batterier idag och i framtiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315371 Är det Perkins-trean på BM430? Då duger det med ett halvkasst 12V-batteri. Har jag hört... :oops:

Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Pe_Er_79  
#315392
Mangan skrev:Är det Perkins-trean på BM430? Då duger det med ett halvkasst 12V-batteri. Har jag hört... :oops:


Perkins D25 = 3cyl, 2,5 liter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315405
Zixten skrev:
Sweden-viking skrev:Man bör undvika 2st parallellkopplade 12 v batterier.

:wink:


Varför?


Orsaken till att man inte rekommenderar det är att risken finns att om ett av batterierna tex är i sämre skick så självurladdar det mera än det andra batteriet, eftersom batterierna är ihopkopplade så strävar ju spänningen att bli lika i hela kretsen och då "tjuvdrar" det sämre batteriet en del från det bättre batteriet.

Men det är ju inte så att detta händer över en natt, så fort går det inte. Ifall man låter batterierna stå orörda ett längre tag, tex några veckor eller någon månad, då är det troligt att det bättre batteriet har dragits ur ner till samma status som det sämre.

Det är alltså inte själva ihopkopplingen av batterierna som ger upphov till urladdningen, det sämre batteriet skulle ju ändå ha laddats ur. Grejen är ju att istället för att bara det sämre batteriet skulle ha dragits ur så drar det med sig det bättre batteriet också, ganska bortkastade pengar med andra ord.

Om man har olika batterityper, tex ett "vanligt" batteri och ett AGM batteri (typ Optima), så kan liknande fenomen inträffa. Ett AGM batteri brukar ha lite lägre inre resistans och då kan det uppstå potentialskillnader mellan batterierna vilket gör att AGM batteriet dras ur i samma takt som det vanliga batteriet.

Man bör också ha lika stora batterier för att det ena inte ska bli procentuellt mer urdragen än det andra, risken finns då att man knäcker det mindre batteriet fastän det större har en del kräm kvar att ge.

En annan sak när det gäller olika stora batterier är att om det ena batteriet är betydligt mindre så tar det slut fortare än det större, då kan man ju inte utnyttja det större batteriet fullt ut. Man knäcker ju också det mindre ganska lätt om det andra batteriet är betydligt större, då är det inte säkert att man märker när strömmen börjar ta slut i det mindre batteriet eftersom det finns en del kräm kvar i det större.

:wink: :wink:

Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Pe_Er_79  
#315407
Sweden-viking skrev:
Zixten skrev:
Sweden-viking skrev:Man bör undvika 2st parallellkopplade 12 v batterier.

:wink:


Varför?


Orsaken till att man inte rekommenderar det är att risken finns att om ett av batterierna tex är i sämre skick så självurladdar det mera än det andra batteriet, eftersom batterierna är ihopkopplade så strävar ju spänningen att bli lika i hela kretsen och då "tjuvdrar" det sämre batteriet en del från det bättre batteriet.

Men det är ju inte så att detta händer över en natt, så fort går det inte. Ifall man låter batterierna stå orörda ett längre tag, tex några veckor eller någon månad, då är det troligt att det bättre batteriet har dragits ur ner till samma status som det sämre.

Det är alltså inte själva ihopkopplingen av batterierna som ger upphov till urladdningen, det sämre batteriet skulle ju ändå ha laddats ur. Grejen är ju att istället för att bara det sämre batteriet skulle ha dragits ur så drar det med sig det bättre batteriet också, ganska bortkastade pengar med andra ord.

Om man har olika batterityper, tex ett "vanligt" batteri och ett AGM batteri (typ Optima), så kan liknande fenomen inträffa. Ett AGM batteri brukar ha lite lägre inre resistans och då kan det uppstå potentialskillnader mellan batterierna vilket gör att AGM batteriet dras ur i samma takt som det vanliga batteriet.

Man bör också ha lika stora batterier för att det ena inte ska bli procentuellt mer urdragen än det andra, risken finns då att man knäcker det mindre batteriet fastän det större har en del kräm kvar att ge.

En annan sak när det gäller olika stora batterier är att om det ena batteriet är betydligt mindre så tar det slut fortare än det större, då kan man ju inte utnyttja det större batteriet fullt ut. Man knäcker ju också det mindre ganska lätt om det andra batteriet är betydligt större, då är det inte säkert att man märker när strömmen börjar ta slut i det mindre batteriet eftersom det finns en del kräm kvar i det större.

:wink: :wink:


2 batterier ska väl gå bra, så länge batterierna är identiska vad gäller ålder och modell?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315408 Finns ju traktorer som levereras med parallelkopplade batterier. Grannens MF, med någon fyrsiffrig kombination, har ett fack under hytten med plats för två 70 Ah parallellkopplade batterier. Man behöver byta båda samtidigt om ett blir utslitet men å andra sidan kostar de bara hälften per styck av det 142 Ah batteri jag har i min.

Användarvisningsbild

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

halvproffs  
#315483 Hade en gång en MF-65 med 2st 6v batterier som det mest var problem med. Satte dit generator och relä från en Golf och 2st 12v batterier och aldrig mer krångel.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Midgård  
#315513 Bytte ut de 2 st 6-voltsbatterierna i min Buster 400 mot 2 st parallellkopplade 12-voltsbatterier för 8-10 år sedan. Har aldrig haft problem med motorstart. Har också kvar original likströmsgenerator, så man får se till att köra med lite varv på motorn om man har belysningen tänd.
Parallellkoppling av batterier är vanligt i många sammanhang för att erhålla högre kapacitet t ex i många UPS-bankar, ombord på båtar/fartyg mm.. Naturligtvis skall alltid parallellkopplade batterier vara identiska vad gäller typ, storlek, spänning, kapacitet. Alltså inte parallellkoppla gamla batterier med nya.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Pe_Er_79  
#315693 En fundering.. 2st seriekopplade 6v batterier på 84Ah, kommer att resultera i 12v och 84 Ah.
MEN vad händer med CCA värdet vid seriekoppling? Oförändrat eller summan av båda batterierna...

Mina Global batterier som är orsaken till att den här tråden skapades, har följande data:
6v
84 Ah
460 CCA (EN)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Elfving  
#315702
Pe_Er_79 skrev:En fundering.. 2st seriekopplade 6v batterier på 84Ah, kommer att resultera i 12v och 84 Ah.
MEN vad händer med CCA värdet vid seriekoppling? Oförändrat eller summan av båda batterierna...

Mina Global batterier som är orsaken till att den här tråden skapades, har följande data:
6v
84 Ah
460 CCA (EN)


Oförändrat eftersom de sitter i serie. Om du parallellkopplat dem hade du fått det dubbla (vid 6 V, dvs oanvändbart i ditt fall).

Ingen trecylindrig perkins med rätt olja går så tungt vid kallstart att just dessa CCA kommer att vara ett problem! Om det fortfarande är startproblem, så beror det på något annat. De AD3.152 som jag haft att göra med har startat obönhörligen efter ett varv oavsett temperatur. Det låter som terror mot motorn och är nog det också, menar bara att motortypen är extremt lättstartad och inte är beroende av CCA.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 2st 6v batterier med 1st 12v batteri?

Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315943 Har kört med ett 12v Banner batteri i 430:in i många år. Aldrig några problem. Inte ens om man glömt motorvärmaren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).