Sida 2 av 4

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Postat: fre 28 nov 2014, 09:41
av jannee
Det är inte så att du tog fel olja när ni bytte senast(omsvärmad som du var) - kedjeolja blir nämligen lite trögflytande när det blir svalt :grin:

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Postat: fre 28 nov 2014, 10:19
av ÅsaNisse
Det är ju inte bara motoroljan som ska snurra igång. Även transmissionsoljan/hydraul börjar ju gegge runt. Det är lika viktigt att ha en lättflytande olja i hydraulen för då snurrar det mycket lättare

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Postat: fre 28 nov 2014, 18:40
av Bosse1
GÖR ALDRIG SÅ HÄR DET ÄR LIVSFARLIGT OCH BRANDFARLIGT! :shock:
GAMMEL TRAKTOR KALLSTART
1 Lägg ur växlarna bromsa fast VIKTIGT!!
2 Full handgas!!
3 På med "tändningen"
4 Eventuell kallstart knapp intryckt på pump
5 Ordna extra startknapp vid motor insugsida
6 Ordna extra öppning i ände insug efter filter stort hål med gängad greppvänlig propp
7 Doppa en pinne i dieseltanken tutta på pinnen
8 Tryck startknapp sug in elden i öppningen
9 Låt den tuffa igång REGLERA VARVTALET MED STOPPHÄVARMEN INGEN RUSNING
10 Fortfarande utanför traktorn,stäng av med stopphävarmen när den gått en stund,tryck in kallstarten igen gå in i traktorn och starta den som vanligt.
GÖR ALDRIG SÅ HÄR DET ÄR LIVSFARLIGT OCH BRANDFARLIGT! :shock:

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Postat: fre 28 nov 2014, 19:13
av tallen100
Hmm, vore det inte nästan enklare att montera ett dieselglödstift i insuget istället 8)

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Postat: fre 28 nov 2014, 19:17
av machonisti
Köp nytt!!!

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Postat: fre 28 nov 2014, 19:21
av olli
Glödstift???

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Postat: fre 28 nov 2014, 20:08
av Orsa
40 års erfarenhet av maskiner och batterier. Lär fortfarande men har sett och hört mycket.

1. Kablarna blir det undantagsvis fel på som inte syns utanpå. (Ärga sönder i ändarna, men då är vi på punkt 2)

2. Kritiska är pressningarna av kabel/polskor och fästpunkterna. Det är säkert här du har "flaskhalsarna" för elektronerna. Det blir som vasaloppsstarten och första backen.

3. Huvudströmbrytaren. Byt den eller öppna så får du säkert se brända bleck.

4. Batteriet/ -erna. Jag tycker Optima är en livskamrat som jag aldrig blivit besviken på. Köpte bland de första och de kör jag ännu som rent startbatteri. Annars är batterier ingen evighetsvara.
Typ CETEK-laddare ska man också bara ha.

5. Startmotorn. Tja säkert i sista hand att ge sej på den.

6. Startgas har ett oförtjänt dåligt rykte

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Postat: fre 28 nov 2014, 20:09
av jannee
Startspray sen är motorn snart slut :mrgreen: :mrgreen:

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Postat: fre 28 nov 2014, 20:37
av ulfgustav
Märkligt att alla här verkar fokusera på det elektriska, det är en del av problemet, men faktiskt efter mångårig erfarenhet av kallstarter av olika maskiner så vill jag nog påstå att: spridare och dess kondition, insugs och avgasventilerna samt bränslet kan vara nog så viktiga faktorer för bra kallstarts egenskaper.
Kan som exempel nämna: Bm Viktor 1959, med många tusen timmar men ok vad gäller spridare och ventiler denna startar i alla väder ner till -25 med kallstarten intryck som om den haft värmare.
BM 600 1970 startar också väldigt bra ned till -25 båda dessa har korrekta spridare och ventiler
Zetor 1987 2000 tim, behöver värmare från 10 gr, har inte kontrollerat spridare och ventiler på denna

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Postat: fre 28 nov 2014, 20:40
av Elfving
Jag vill påstå att det inte är praktiskt att behöva använda startgas i minus fem. I övrigt håller jag med om de tips Orsa ger.

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Postat: fre 28 nov 2014, 20:51
av machonisti
ulfgustav har helt rätt. Är dieseln inte finfördelad krävs högre temp för att den skall förångas.

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Postat: fre 28 nov 2014, 21:04
av Erre
ulfgustav skrev:Märkligt att alla här verkar fokusera på det elektriska, det är en del av problemet, men faktiskt efter mångårig erfarenhet av kallstarter av olika maskiner så vill jag nog påstå att: spridare och dess kondition, insugs och avgasventilerna samt bränslet kan vara nog så viktiga faktorer för bra kallstarts egenskaper.
Kan som exempel nämna: Bm Viktor 1959, med många tusen timmar men ok vad gäller spridare och ventiler denna startar i alla väder ner till -25 med kallstarten intryck som om den haft värmare.
BM 600 1970 startar också väldigt bra ned till -25 båda dessa har korrekta spridare och ventiler
Zetor 1987 2000 tim, behöver värmare från 10 gr, har inte kontrollerat spridare och ventiler på denna


Håller med dig till fullo ang att motorn tänder igång lättare med rätt inställning, rätt öppningstryck på spridare osv. Men jag svarade på frågan som tråden började med. Alltså hur får man bättre fjutt i startmotorn? DET problemet bör vara enbart elektriskt.
Hur frisk motor du än har måste startmotorn få upp farten på motorn.

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Postat: fre 28 nov 2014, 23:08
av Skogstomte
Något tok är det. 505:an startar utan några åthävor i -15°c, kallare blir det sällan här. Visst snurrar den lite saktare när det är kallt. Vet från IH 1056 som var seg i starten att ny startmotor gjorde stor skillnad men även invändig rengöring och eventuellt nya kol gör stor skillnad.

Har knäckt ett par Optima-batterier, en cell blir varm vid startförsök och väldigt dåligt ös. Pratat med ett par olika batterisäljare och de säger båda att ett par ordentliga urladdningar så tappar de fort kapacitet. I Valmeten som har ett stort batteri original så tycker jag ett konventionellt batteri är bättre. Bytt ett batteri på 12 år och nuvarande som är 5 - 6 år visar inga tecken på trötthet.

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Postat: fre 28 nov 2014, 23:19
av jannee
Hela vintersäsongen står min boxer på motorvärmare/batteriladdare, den lilla extra stömkostnad detta innebär är det värt. ALDRIG rört varken spridare eller pump - kvalitet.

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Postat: fre 28 nov 2014, 23:23
av Elfving
jannee skrev:Hela vintersäsongen står min boxer på motorvärmare/batteriladdare, den lilla extra stömkostnad detta innebär är det värt. ALDRIG rört varken spridare eller pump - kvalitet.

Lite OT i tråden, men att bokstavligen ha motorvärmare på hela vintersäsongen är dyrt. Däremot skall man naturligtvis koppla in sladden några timmar innan körning!