Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 287406 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#535790
goran skrev:Vid något tillfälle kanske du kan ta ett kort på hur du har fäst pumpen.

Kör samma vagn men har kranen på traktorn, pumpen till driven sitter på kraftuttaget.

Med vänlig hälsning Gpe


Det är Keslas lösning allt. De har ett kit med hållare för växellåda som fäst med typ "rörklammer" runt dragstången. Jag hade en bild på ett likadant ekipage. Här ser du hur det är monterat.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

goran  
#535972 Tack för informationen

Gpe

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Själv-verksam  
#536218 Jag håller på och räknar om det skulle löna sig med en stegmatare för mig, så jag ställer ett par frågor om dem.
Jag har titta främst på vagnsmonterad kesla.

Hur mycket mer hinner man med en stegmatare jämfört med motorsåg, om man räknar även med fällning?

Hur lång livslängd har en kesla ungefär, drifttimmar/kubikmetrar?

Någon som prövat kellfri varianten?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#536221 Jag har kört ca 500 fub under ett år och det är bara på helger och semestern och det hade inte jag klarat att köra med Motorsåg och det spar på kroppen att ha en någon form av traktor processor

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536318 Som Källshult skriver, med stegmatare gör du mer helt enkelt. Jag kör motorsåg när det är ljust, sen sitter jag i hytten när det är mörkt.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#536323 Instämmer med övriga, stegmataren gör det så mycket enklare. När man väl blivit varm i kläderna så går det som en dans. Tänker man hela kedjan och beaktar skotningen efter på, så spar man så mycket tid där med lastningen när man oftast har allt ihop samlat. En annan stor fördel som jag ser det är, som nämnts innan, att man spar kroppen och minimerar riskerna.

Keslan är idag en gammal konstruktion. Jag tror faktiskt att den modellen har över 20 år på nacken.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536333 Kan bara instämma med ovan, att slippa brossla sparar ryggen.
Den mängden som jag körde efter alla stormarna hade varit omöjligt utan , i mitt fall en Arbro.
Och de bästa då var virket i högar och allt ris vid sidan om.
Även Arbron börjar vara gammal då den debuterade i Sverige -99 men den har uppdaterats lite genom åren

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Bax  
#536338 Hur lägger ni upp arbetet?
Hugger ni och vinschar in till väg först och sen efter dusch, lunch och siesta kör ni stegmataren?

Jag själv kör Vimek G30 så jag tror inte arbetsgången blir riktigt lika.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

svampbob  
#536340 Jag var ett tag nära att köpa en Jobo från Syketec. Jag var där och besökte fabriken och tyckte att dom hade bra koll på grejerna.
Jag såg att dom nu har breddat utbudet till jordbrukstraktorer rejält.
http://www.sykeharvesteri.fi/produktpor ... obo-th125/

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#536346 jag fäller en tank eller två och sen kör jag upp det och sen är det till och fälla igen så blir det variation på arbetet och innan det blir mörkt fäller jag så man kan köra med processorn när det är mörkt och att man ha lite på morgonen innan det ljusna

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536398 Brukar ta så långt jag når med kranen innan jag fäller i mellanzonen och för att slippa att bråka med att få kull dom blir de att dom lutar mot nåt annat träd innan jag vinch till mej dom

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536406
källshult skrev:jag fäller en tank eller två och sen kör jag upp det och sen är det till och fälla igen så blir det variation på arbetet och innan det blir mörkt fäller jag så man kan köra med processorn när det är mörkt och att man ha lite på morgonen innan det ljusna

Ganska lika som jag gör.
Jag är dock ännu nybörjare så ibland missbedömer jag mängden men kanske jag lär mig, jag vill inte ha
helt slut på körning när det varit mörkt ett tag då blir det så korta dagar.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#536415 Jag har inte heller kört så länge, jag lägger ned allt runtokring där jag når med vinsch och sen när jag kommer med stegmataren så det jag ej når med kranen det vinschar jag in, är det mindre träd så börjar längst bort och samlar ihop de jag kan få med i samma vinschning. Är det vinklar så har jag brytblocket till hands. På så vis går det rätt snabbt att samla ihop knippen med träd. Jag stamkvistar så högt jag når på varje träd. Hittills har jag försökt smita ut i veckorna o hugga innan det blir mörkt och sen köra processorn på helgerna.
Det som e absoult viktigast och som man kanske slarvade med i början var att man underskattade vikten av att få rotändarna i rätt vinkel.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Huggar Herman  
#536530
mats75 skrev:Det som e absoult viktigast och som man kanske slarvade med i början var att man underskattade vikten av att få rotändarna i rätt vinkel.

Precis!
Jag kan fortfarande förbanna mig själv när jag varit lat eller slarvig och inte fällt i rätt riktning. Det sparar oerhört mycket arbete vid vinschningen att planera fällningen rätt.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

paan14  
#541026 Fick lite besök i skogen nu i jul och fick två videos inspelade på när jag gallrar med min lilla Tapio 160 stegmatare. Ålder på beståndet är strax över 20 år, G22 och ligger i Hälsingland utanför Hudiksvall.

https://youtu.be/U_CW5H-JV64

https://youtu.be/z4Rv9nHM2i0

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).