Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 284894 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533652
mats75 skrev:
Slurfi skrev:På min LFe måste jag röra nån anna funktion för att svärdet ska börja backa, sen när den kommit upp
10cm så åker den själv.


Har själv en Lfe. Som nämnts här ovan så far svärdet tillbaks så fort man släpper tryckknappen oavsett om den är fullt nere eller halvvägs.
Drar jag tex joysticken bakåt så går den ännu snabbare tillbaks, och normalt går den ej speciellt sakta.
Hur har du det på retursidan går det direkt till tank eller genom ventilbordet på traktorn ?

Returen går via en elventil sen direkt i tank, kanske jag kunde prova att sätta returen från LFe direkt i tank.
Det blir när jag har mekdag isf.
Tack för tipset.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#533658
Ängagärdet skrev:jag har en lf -08


Min betedde sig så för några år sedan, men förra säsongen funkade det, däremot så fastnade hydraulkolven i skyddsramen så att svärdet inte gick upp, om du har spakstyrt så är det bara att trycka spaken åt andra hållet så skall svärdet gå upp

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#533763 Har flyttat fram boggin på min skogsvagn i kväll så vagnen blir lite kortare gör 50 cm ska prova att köra med det till helgen . Nu när jag har processorn på

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533781
källshult skrev:Har flyttat fram boggin på min skogsvagn i kväll så vagnen blir lite kortare gör 50 cm ska prova att köra med det till helgen . Nu när jag har processorn på

Intressant, det har jag tänkt testa men inte hunnit än. Väntar på recension.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Davvi  
#533867 Ligger sjuk med gott om tid för Youtube, inte stegmatare men intressant redskap. Erfarenhet av dessa? Fördel kontra montering på skogsvagn?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#533877 Har också olika funderingar om olika alternativ som kran på traktorn eller i trepunkten eller på en speciell vagn typ en beg skogsvagn som man bygger om så den blir kort med kran och processor tankarna går fram och tillbaka fördelar och nackdelar. Det funkar som jag har i dag men man är ju bekväm och man vill producera mer och det ska var lättare det är ju det som driver utvecklingen framåt och samtidigt ha man det ekonomiska att ta hänsyn till och alla dom här funderingar är ju olika från individ till individ och vad man har för olika typer av skogsmark

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533878
Davvi skrev:Ligger sjuk med gott om tid för Youtube, inte stegmatare men intressant redskap. Erfarenhet av dessa? Fördel kontra montering på skogsvagn?

Ja det är nästa steg uppåt på vägen till ett grävmaskinsburet skördarhuvud.
I filmen kör de på extremt lättkörd mark, med extremt lättprocessade träd.
Jämfört att ha den på en standard skogsvagn är den ju bättre på alla sätt utom investeringskostnaden.
Traktorn är extrautrustad med helt omvänd förarplats och det är nog ett krav om man
ska köra seriöst med en sån maskin.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#533879 Smidigare än en lång vagn, lättare att lägga i träd bakifrån. Men helst skall det ju hänga i trepunktslyften, oavsett rull eller stegmatare. Gäller dock att ha traktor som står stabilt med 1500 kg i trepunkten.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Davvi  
#533887 Ser ju som sagt väldigt smidig ut men bara kranen och aggregatet drar nog iväg en del. Manuellt fällda träd med kortad timmervagn och stegmatare bör ju vara betydligt mer överkomligt. Frågan är ju om skillnaden mot vanlig vagn blir stor nog att motivera det?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533889 Kolla bland Bjm på tuben så hittar du en movikran på en kort styrd boggivagn med navmotor i bakre hjulet och bjm350 i kranspets.
Säkert oxå dyr men den ser smidig ut

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#533991 Nu har even Jobo kommet med sin version.


Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534015 Ser bra ut bortsett från stödbenen, det blir mkt köra upponer de hela tiden och föraren var inte så van
iom att det tvekades flera ggr.
Tydligen kör de med traktorns hydraulik och det går nog fort bortsett från vid kapningen när han måste gasa på.
Jag ser inte winchen, finns den på kranen?
Lite väl kort kran åxå, jag har 6,6m och den känns för kort.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

ananders  
#534026
Slurfi skrev:Ser bra ut bortsett från stödbenen, det blir mkt köra upponer de hela tiden och föraren var inte så van
iom att det tvekades flera ggr.
Tydligen kör de med traktorns hydraulik och det går nog fort bortsett från vid kapningen när han måste gasa på.
Jag ser inte winchen, finns den på kranen?
Lite väl kort kran åxå, jag har 6,6m och den känns för kort.


Vinsch finns, zooma in vid stickan så ser du brythjulet och kroken.

Håller med om att kranen känns kört, är nog en kompromiss för att hålla vikten nere så man kan ha en mindre traktor.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#534028
1542452352_img_20181117_095833.jpg
1542452352_img_20181117_102636.jpg
lite slutaverkning

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Davvi  
#534035
Slurfi skrev:Ser bra ut bortsett från stödbenen, det blir mkt köra upponer de hela tiden och föraren var inte så van
iom att det tvekades flera ggr.
Tydligen kör de med traktorns hydraulik och det går nog fort bortsett från vid kapningen när han måste gasa på.
Jag ser inte winchen, finns den på kranen?
Lite väl kort kran åxå, jag har 6,6m och den känns för kort.


Ser ut att sitta vinch på kranen? Såg ju ganska smidigt ut och har man möjlighet att vincha borde det gå att minska förflyttningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).