Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 286014 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#491661
JohannesG skrev:Nu vet jag inte exakt vad du har för låda. Men kan vara så att glaset inte stämmer om lådan är monterad åt ett visst håll. På min låda från Olssons sitter glaset väldigt högt upp när den är monterad med pumpen uppåt. Fyllde i vad jag hittade hos tillverkaren då det var en mängd olja för varje position. Bra att ha i åtanke och kolla upp noga, dumt att fylla på för mycket, men för lite är absolut inte bra det heller. Kolla noga hur mycket det skall vara i just din låda, för den position den är monterad i.


Har bara sett att det står Made in italy på den :lol: Den sitter inbyggd i en bygel på dragstången. Det var en pump och växel som kom med vagnen från Kesla.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#491662
JohannesG skrev:Nu vet jag inte exakt vad du har för låda. Men kan vara så att glaset inte stämmer om lådan är monterad åt ett visst håll. På min låda från Olssons sitter glaset väldigt högt upp när den är monterad med pumpen uppåt. Fyllde i vad jag hittade hos tillverkaren då det var en mängd olja för varje position. Bra att ha i åtanke och kolla upp noga, dumt att fylla på för mycket, men för lite är absolut inte bra det heller. Kolla noga hur mycket det skall vara i just din låda, för den position den är monterad i.


Ja där har du en bra poeng Johannes. :-bd
Tror det står att den ska fyllas med 1l olja, men nivåglaset sitter alldeles för långt nere för att kunna visa 1 l volym, kanske typ 0,2l eller så.
Så man kanske inte ska lita på nivåglaset, men det er ju det enda man har att kolla. :???:
Egentlig konstig det inte står nåt om detta i användermanualen.
För oljenivået står langt över glaset, even när traktoren står snett så er det olja över toppen av nivåglaset har jag märkt.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#491664
DSC_2384.JPG
Så ser det ut på den jag har

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Førland  
#491666 @stegmaster,hvis det er hydraulikk olje som lekker ut må simmerringen i pumpen være dårlig,det skal ikke komme hyd.olje ut.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#491671
Førland skrev:stegmaster,hvis det er hydraulikk olje som lekker ut må simmerringen i pumpen være dårlig,det skal ikke komme hyd.olje ut.

Ja det skulle jo ikke lekket noe i det hele tatt, uansett hva det er for olje.
Men det er så lite at jeg gjør ikke noe med det foreløpig.


Slik ser det ut på min Snurra, med luftingen där du har nivåglaset och nivåglaset sitter langt ner på växelen.
Kan vel inte vara 1l iolja där nivåglaset er???

1515881528_p1020779.jpg

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#491672 Nej då får vi nog stå på huvudet om vi skall få i en liter i den
Senast redigerad av snurra sön 14 jan 2018, 00:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#491674 Om du kan få lös luftningen kan du fylla på olja så den kommer ut ur hålet, då kan det stämma

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491696 ...
Senast redigerad av getost91 tis 07 feb 2023, 22:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Ängagärdet  
#491775 Om ni tänker till lite... det viktiga är att drevet i botten på växeln kan ta med sig olja upp i kuggorna när det snurrar, så det behövs inte många dl för att det ska smörjas. Det är alla gånger rakskurna drev i dessa växlar så det kommer höras ett jäkla oväsen när det blir dålig smöejning, det gjorde det i min så då slog jag i en slurk å sen har det gått ca 1000fub utan mankemang!

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#491776 Precis, men det finns 4 st lager inne i där med

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#492249 Ja man får nog ta med sig en lite flaska 80-90 så man kan fylla på för va säker på att det inte går torrt o hålla koll 100%. Min låda läcker genom packboxen vid honan splince.... hm funderar på varför det hänt..och kan inte hitta mer än ingjuten logo ( ob ) och made in italy samt tillverkningsdatum...

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

ÅsaNisse  
#492955
1516535942_dsc_0307.jpg
1516535942_dsc_0308.jpg
Plockade fram ett par bilder på "lättgallring i flaggstångsodlingen " som blev klar före jul.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#493778 En fråga till er som kör med 40Lf och med extern pump o tank.
Vad har ni för slangdimensioner på tryck respektive tankretur?
Är det original 1/2" el har ni modifierat?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#493781
mats75 skrev:En fråga till er som kör med 40Lf och med extern pump o tank.
Vad har ni för slangdimensioner på tryck respektive tankretur?
Är det original 1/2" el har ni modifierat?

Jag har 3/4 på tryck och retur och det är två retur på ventilen till processorn det var så på dom gamla lf40 patu. Har även 3/4 på tryck och retur till kranen på vagnen och det är original på moheda 101 med m40 kran

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#493818 Jag har 1/2" på min och jag ska byta till 3/4". 1/2" känns inte som helt optimalt då jag ligger lite över på gränsen av vad som rekommenderas på en 1/2".
Tänkte uppgradera pumpen så lika bra att ha det gjort med slangarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).