Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 284854 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#490497 Kör samma som motorsågen

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#490500 @mats75, hur gick det, vilken pump kör du med nu???
Ser att har prog20 gripen, er du nöjd med den??
Var någon som sa det inte finns smörjningnipplar på den, er det verkligen korrekt?? :surp:
Fina bilder. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#490502 Jag har en 32cc pump på min vagn. Jodå jag har smörjnipplar på den på alla leder. Vissa kommer man endast åt när grip är öppen och vissa enbart när den är stängd. Den funkar till det mesta men kan vara liten till stockar >60cm diameter , se bild tycker jag.
Kranen är en 204T

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#490504
källshult skrev:Kör samma som motorsågen


Under tiden här fann jag Oregons slipinformation :-bd Japp stämemr som du skrev samma som motorsågskedjan man lär sig alltid ngt varje dag :smile:

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#490515
mats75 skrev: Jodå jag har smörjnipplar på den på alla leder. Vissa kommer man endast åt när grip är öppen och vissa enbart när den är stängd.

Misstänkte att det måste vara så.
Har aldrig hört om nån grip utan förr.
Så inga problem med bulter som kappas eller andra problem???
Har den 1 eller 2 paralellstag??
Den gripstorleken (prog20) hadde egentlig vore perfekt för mig med, då jag inte brotslar med så stora träd, men vet inte om denna fanns som tillval til 304T kranen jag har. Vil minnas det er prog 25,26 eller 28 som finns som val til denna kran.
Ska höra med ÅF va han säger.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#490530 Du kan väl höra av dig om du ska byta grip stegmaster?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#490540
Seb macahan skrev:Du kan väl höra av dig om du ska byta grip stegmaster?

Jo det kan jag vel göra, dock kommer den gå i inbyte tilbaka til ÅF(då det forfarandet er en garantisak),
Skulle sen absolut inte rekommandera dig att köpa denna grip, varken min eller en ny, då det vore trassel med den sen ny.
Och det er inte bara min, utan mange andre ochså som fått byta bultar på just denna modellen, så något er fel konstruert vil jag nästan påstå.
Så hoppas Kesla gör om gör rett med denna modellen.
Dock har jag fått tips av Morgan Nordin hos KTS att kolla hur man vänder bulten vid montering, så gör just nu sista forsök, annars er mitt tålamod slut och det blir byte av grip direkt.
Så får se, har kört några timmar nu, utan problem, så får se hur det slutar.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#490986
DSC_2380.JPG
Så där, då var det lagat [emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#491644 Jodå det blev lite körning idag med. Hade förberett innan i veckan med lackering av en linjal med utsatta dm men det blev inget bra med finishen för färgerna reagerade med varandra och schablonen med rutor och siffror reagerade också med färgen så det blir omlack senare i vår för just nu fyller den sin funktion iaf :) Inte fel att kunna ta ut en annan stock där lämpligt :)

En nackdel man märkt med Keslan är att där är något på sågdelen som gärna stöter tillbaka stocken på återgång i av slaget.

Dock så upptäckte jag att det hade läckt olja ur växellådan, fann en droppe på undersidan...se bild,,.vad kan det vara??

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#491645 Bara du ser att det finns olja i nivåglast så är det ingen fara, kolla botten pluggen, sänn är tätningen runt den inte den bästa, byt ut den med en tredo tätning

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#491654
snurra skrev:Bara du ser att det finns olja i nivåglast så är det ingen fara, kolla botten pluggen, sänn är tätningen runt den inte den bästa, byt ut den med en tredo tätning


Oki tack för checka first thing imorgon.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#491657 Min växelläda läcker ochså, inte bara en droppe, utan jag kan törka bort lite olja med en trasa efter nån dags körning.
Verkar som det er mellan pumpen och växelen det läcker på min.
Det er det fullt i nivåglaset på växelen, så inget jag gjordt nåt med.
Kan vel even vara hydraulikolja sen det kommer ut mellen pumpen och växelen???
Kanske 8-10 dropper under en hel dags körning.
Men håll koll på nivåglaset ifall det er där det läckar, för det er ju inte jättemycket olja på sådan växel.


Som syns på denna bild, er det helt blött av olja på skyddplåten under växelen.

1515878858_img_20180108_145410.jpg
Senast redigerad av stegmaster lör 13 jan 2018, 22:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#491658 Nu vet jag inte exakt vad du har för låda. Men kan vara så att glaset inte stämmer om lådan är monterad åt ett visst håll. På min låda från Olssons sitter glaset väldigt högt upp när den är monterad med pumpen uppåt. Fyllde i vad jag hittade hos tillverkaren då det var en mängd olja för varje position. Bra att ha i åtanke och kolla upp noga, dumt att fylla på för mycket, men för lite är absolut inte bra det heller. Kolla noga hur mycket det skall vara i just din låda, för den position den är monterad i.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#491659
stegmaster skrev:Min växelläda läcker ochså, inte bara en droppe, utan jag kan törka bort lite olja med en trasa efter nån dags körning.
Verkar som det er mellan pumpen och växelen det läcker på min.
Det er det fullt i nivåglaset på växelen, så inget jag gjordt nåt med.
Kan vel even vara hydraulikolja sen det kommer ut mellen pumpen och växelen???
Kanske 8-10 dropper under en hel dags körning.
Men håll koll på nivåglaset ifall det er där det läckar, för det er ju inte jättemycket olja på sådan växel.

Oki tack för input ska kolla imorgon. Återkommer med rapport :)


Som syns på denna bild, er det helt blött av olja på skyddplåten under växelen.

1515878858_img_20180108_145410.jpg

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#491660 Alla ni som har sådana gör en årlig service på dessa, fick min lagad, skruvade lös pumpen från växellådan och där var det rost och is, bara lossa pumpen och dela, gör rent, gör även en möjlig dränering så att vatten kan rinna ut och smörj in splines med fett eller olja, om ni har lite för mycket olja i den trycker det ut den genom avluftningen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).