Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 285787 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356650 Sicket antiklimax. Idag slutförde jag montaget, tyvärr var en slang för kort. Då en stadstur var inplanerad för julshopping så var planen att inhandla längre slang. När jag parkerade traktorn hittade jag en slang hade rätt kopplingar och räckte till på längden. Hurra!!
Men då var klockan slagen för den tidigare nämnda stadsturen så trots flytet med slangen står ekipaget fortfarande otestat. Men inom 14 timmar, då jä-r ska det vara provkört:-)

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Sti L  
#356697 Off topic,moderator tar grep om denne skal flyttes:Niab 1501 i ok stand prises til 40 000.Er dette riktig pris?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356865 Provkörning idag, stegmataren gick bra, men oljan blev varm. Det sitter en termometer på tanken som visade 70 grader, vilket svärfar sa var normal temperatur, men det började ryka om paketet och pumpen blev het. Någon som har en ide vad det kan vara?

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356866
ImageUploadedByskogsforum forum1449940050.936691.jpg

Bildbevis:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357443 Idag har jag kört lite mer med stegmataren. Jag är mycket nöjd med maskinen. Jag är i en förstagallring med gran och maskinen spar verkligen in massa tungt arbete.
Det blir lite annan strategi i fällningen och där kan man nog tjäna mycket tid.
Jag bytte 1/2 slangarna till 3/4 och oljan blev inte lika varm men det är fortfarande lite vinande ljud som jag vill hitta orsak till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360410
ImageUploadedByskogsforum forum1451224991.386935.jpg
ImageUploadedByskogsforum forum1451225007.338291.jpg


Igår körde jag av en slang som jag otroligt nog hade en liknande hemma. Sen rök knutkorset på kraftaxeln. Tog en grövre axel som dock var för lång. Istället för att kapa axeln skar jag loss pumpfästet och flyttade pumpen bakåt och passade samtidigt på att sänka pumpen. Det blev bättre, så glad i hågen drog jag till skogs, nöjd över att ha kostat på mig tiden för förbättring. Säg den glädje son varar. När jag skulle hem blev det så här:-(
Lyckligtvis var bärgningen en enkel operation och till min stora förvåning tog den nya axeln inte skada. Slutet gott, allting gott, dock är jag fortfarande osäker på om hydraulsystemet är sjysst vilket är irriterande.

Jag har fortfarande i princip bara provkört grejerna, sammanlagt har jag nog inte kört mer än 3-4 timmar. Jag är fortsatt nöjd även om jag konstaterar att jag har mycket kvar att lära vad det gäller att planera fällning osv. Granar som är 10-15 cm i brösthöjd är en fröjd att dra igenom. Snyggt kvistat och samlat i en hög efter vägen. Svårt att uppskatta tidsbesparingen men med tanke på att det är färdigbrosslat på kranavstånd så gissar jag att man säkert spar halva tiden. Dessutom spar det mycket slit på kroppen.
Riktigt klena lövträd med klykor går fortare med motorsågen. Det mest tidsödande är att få in trädet i själva processorn. Är träden för lätta pressar inte stammen ned processorn i vinkel och man får trycka med kranen.
För klena träd får också processorn att väga över så den kvistade biten går i backen när man ska kapa.

Summa summarum, maskinen har inte ännu kommit till sin fulla rätt men jag ser fortfarande en grym potential och jag tror verkligen att det kommer bli så bra som jag trodde. Dock återstår en hel del lärotid samt att jag är lite irriterad över att det tagit så lång tid att få ihop allt och trots det så är jag ändå osäker på att hydrauliken verkligen är sjysst. Jag vill köra med grejerna, inte mecka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

ÅsaNisse  
#360412 Beträffande temperaturen på oljan.
Vilket varvtal kör du på? Behövs det? Kan du sänka varvtalet med bibehållen kvisthastighet och kapning?
Om det går så sänker du också temperaturen och bränsleåtgången för då har du överkapacitet på pumpen som gör att oljan blir varm. Kan även vara en kavitation som orsakar oljudet och den försvinner också om detta är problemet.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360489
ÅsaNisse skrev:Beträffande temperaturen på oljan.
Vilket varvtal kör du på? Behövs det? Kan du sänka varvtalet med bibehållen kvisthastighet och kapning?
Om det går så sänker du också temperaturen och bränsleåtgången för då har du överkapacitet på pumpen som gör att oljan blir varm. Kan även vara en kavitation som orsakar oljudet och den försvinner också om detta är problemet.


Jag kör på ca 1000-1100 varv. Enligt Weimer ska pumpen ge 56 liter vid 1200 varv, men så mycket behövs inte. Pumpen har en kapacitet på 86 l/min vid 540 pto.
Oljan blir inte så jättevarm, runt 45 grader.
Trots det luktar det "varmt". Det som oroar mig mest är ljudet, om det är så att pumpen eller växeln håller på att packa ihop, eller om det är några invändiga problem i ventilpaketet. När jag kör matningen då tystnar det och låter som jag tycker att det borde låta. Annars skorrar pumpen, det låter som det går tungt. Drar jag ned varvet hörs det att traktorn får jobba, men å andra sidan är växellådan dimensionerad för 20kW och om pumpen tar så mycket kraft är det väl inte konstigt om traktorn känner av det?
Tänkte inte på om det vinande ljudet var borta.
Kaviation, det ska jag googla lite på.

Jag funderar på att koppla pumpen direkt till returen och provköra bara för att höra hur pumpen låter då, men som sagt, jag vill köra med grejerna, inte skruva. Och hydraulik kan jag väldigt lite om. :-(

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360492 Hittade lite om kavitation på maskinisten. Skulle kunna vara det. Ett enkelt sätt att motverka var dubbla slangklämmor på sugledningen. Tänk om det är så enkelt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361322 Idag blev det några timmar med stegmataren.
ImageUploadedByskogsforum forum1451504184.899280.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#361412 Vilken fin bild. Idylliskt med lite snö, nyapterade stockar på backen. Lukten av barr och hydraulolja. Fasiken vad vi är lyckligt lottade.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

loppan  
#361453 År 2007 byggde jag ihop denna skapelse som i stort sett funkar bra.
Största problemet är väl att det inte går särskilt fort trots pump på 90 minutliter vid 540 rpm.
Kör på 1200 i motorvarv så min gissning är att det går åt 45-50 minutliter.

Om man går från rullmarate(vimek g 30)till stegmatare så lär man alltid tycka att det går sakta.




1451547154_bild0175.jpg

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361455 Så här kan de se ut efter kranhängd stegmatare i stormkant i en 1a gallring

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361512
Seb macahan skrev:Vilken fin bild. Idylliskt med lite snö, nyapterade stockar på backen. Lukten av barr och hydraulolja. Fasiken vad vi är lyckligt lottade.

Tack, och jag håller med. Idealiska förhållanden nu :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361514
loppan skrev:År 2007 byggde jag ihop denna skapelse som i stort sett funkar bra.
Största problemet är väl att det inte går särskilt fort trots pump på 90 minutliter vid 540 rpm.
Kör på 1200 i motorvarv så min gissning är att det går åt 45-50 minutliter.

Om man går från rullmarate(vimek g 30)till stegmatare så lär man alltid tycka att det går sakta.




1451547154_bild0175.jpg


Asch, se det som att det går bra mycket fortare än med motorsågen iaf.
Jag har 55 liter/min vid 1200 rpm, och jag tycker det går tillräckligt fort. Det som tar tid är att få upp stammen i maskin för mig som är ovan :-(

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).