Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 285996 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#483797
källshult skrev:
mats75 skrev:@källshult¨
Bra film !´
Vet du ungefär vad för flöde du har där..? och kör du med traktorns hydraulik eller extern pump tex på vagn ?
Slipningen av kvistknivarna...har du ngn erfarenhet om skillnader på vilken sida av eggen som ger bäst resultat när man slipar.
Har hört på andra tex Naarva 23 att man ska slipa insidan ist för utsidan...?

Jag kör på vagnens hydraulsytem har en pump som ger 90 liter och växellåda som är på 1:3 använda 540 varv på traktorn. Vet inte riktigt hur många var jag har på tappen. Har motorvarv på 1200. Jag har en tre två ventilen till att skifta mellan kran och processor trycker på en knapp. Rekommenderar att ha en prioventil behöver man inte tänka på att skifta mellan kran och processor. Slipning av knivarna har jag inte tänkt så mycket på bruka slipa utsida först och tar lite på insidan efter det. Sällan jag slipar knivarna bruka hålla bra det är när man slår i med gripen


Innebär prioventil att man delar upp flödet mellan kran och stegmatare där en får mer än den andra? Men vad händer med flödet till kranen då stegmataren är frånkopplad... har man då fullt flöde dvs det pumpen hade gett annars utan prioventil?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#483801 Det finns en bild på hur man koppla in en prio här på forumet kommer inte ihåg var det var.. Kan inte riktigt svara på det men det finns nog någon här på forumet som kan göra det. Det som är fördel att ha en prio är när du kör kranen och sen köra processorn är att bara flytta handen till spaken som är till processorn och köra .

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#483807 Mats 75 kolla på sida 13 där är bild på prioventil

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#483821
källshult skrev:Mats 75 kolla på sida 13 där är bild på prioventil


Tack!. Är med bättre nu på vad det innebär med priovent. Men de gånger stegamataren är frånkopplad blir man nog tvungen att koppla om ngt för att få fullt blås på kranen... :grin: ...men jag kan fatta fel :lol:

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#483847 Heter väl egentligen prioritetsflödesventil. Har du en kran som behöver fulla flödet från pumpen finns det ingen anledning att sätta en sådan, då räcker det med en serienippel, men den måste kopplas om också när stegmataren tas bort antar jag. Prio-ventilens uppgift är att dela flödet så du inte får mer än du behöver till det ventilpaketet, resten går vidare eller till tank.

Har man en kran som bara behöver ca40l/min så funkar det bra med en prioritetsflödesventil, men har man en kran som behöver ca80 liter och pumpen ger den mängden så är inte ventilen nödvändig.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

paan14  
#483860 Fick besök i skogen igår och vart filmad körandes min Tapio 160. Så här är en video.

https://www.youtube.com/watch?v=1VXuXT7j4cI

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#483914 johannesg ville ha en längre film på min stegmatare så håll tillgodo

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#483929 :-bd :grin: :-bd :grin: :-bd :grin: :-bd :grin: :-bd :grin:

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483969 Härliga filmer, kul att se.
Jo en prio-ventil är nog att föredra vs elventil som jag har, med den måste man komma ihåg att slå om den
vid varje byte mellan kran och processor och det känns som att det tar mer tid än det är värt i längden.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#484003
JohannesG skrev:Heter väl egentligen prioritetsflödesventil. Har du en kran som behöver fulla flödet från pumpen finns det ingen anledning att sätta en sådan, då räcker det med en serienippel, men den måste kopplas om också när stegmataren tas bort antar jag. Prio-ventilens uppgift är att dela flödet så du inte får mer än du behöver till det ventilpaketet, resten går vidare eller till tank.

Har man en kran som bara behöver ca40l/min så funkar det bra med en prioritetsflödesventil, men har man en kran som behöver ca80 liter och pumpen ger den mängden så är inte ventilen nödvändig.


Men i mitt fall då typ...har en kran som det sägs behöver mellan 30-60 lit. Har en pump som ger knappt 60 lit/min vid 540.. på normalt arbetsvarv 1200 rpm på traktorn ger den cirka 43 lit/ min.

Det jag inte förstår är ..Vad händer då man lyfter av stegmataren och kopplar loss hydraulslangarna...vad händer då med prioventil kran o pump...ger pumpen då max till kranen vad pumpen behagar pumpa vid resp varvtal ?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#484055 Vid bortkoppling av stegmatare får man leda om flödet så det som gick till stegmataren går till tanken istället. Flödet till kranen är oförändrat.

Tror inte jag fick svar förut; är LFe proportional eller on/off?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#484061 Den ventilen som grannen har är prioriterad till kranen, när han börjar köra stegmataren så prioriterar ventilen denna, när han kör utan stegmataren så går all olja till kranen, stegmataren har snabbkopplingar

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#484137 Forskade lite i ämnet om Keslas ventil. Tydligen skall deras ventil få signal från joysticken ( föutsatt det är en 40LFe) så fort man tar i spaken skall den ventilen öppna o ge fullt flöde till stegmataren....

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#484139 Kommer från en slang från paketet som sitter i ramen på LFe, kallas ls signal, trycket i ls slangen trycker sliden över så att oljan går till stegmataren, när man är färdig med stegmataren så ä det bara att ta tag i spakarna och köra kran

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484202 Menar du att jag har en sån ventil redan monterad i Keslan?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).