Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 286133 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#479853 Riktig trevliga filmar. :-bd
Visar att kranhängd aggregat er kanon.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#482956 Har med intresse ögnat igenom tråden.
Håller på att införskaffa en Kesla 40lfe för vagnmontage.
Tänker mig ha den till lite mindre avverkningar för körning av klentimmer och massa.
Ni som kört länge och har erfarenhet av denna stegmatare vad säger ni om flödet.
Hur stort flöde bör man ha för att få hygglig speed på arbetet ?
Ni som kör med manuell mätning hur upplever ni längderna håller sig i förhållande till det man önskade vid kapning? ( förutsatt att det inte slirat så klart..)

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482967 Nå min New Holland ger 61 l/min vid 2300rpm och jag kör Keslan med endast 1000-1100rpm så jag gissar att flödet är
kanske 40 l/min och det går fint, endast vid kapning behövs en varvtalshöjning momentant.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#482972
mats75 skrev:Har med intresse ögnat igenom tråden.
Håller på att införskaffa en Kesla 40lfe för vagnmontage.
Tänker mig ha den till lite mindre avverkningar för körning av klentimmer och massa.
Ni som kört länge och har erfarenhet av denna stegmatare vad säger ni om flödet.
Hur stort flöde bör man ha för att få hygglig speed på arbetet ?
Ni som kör med manuell mätning hur upplever ni längderna håller sig i förhållande till det man önskade vid kapning? ( förutsatt att det inte slirat så klart..)

Tycker att det stämmer bra med längden. Har en 90 l pump och tank som är till vagnen jag kör på 1200 varv och behöver inte gasa upp när jag kapar. Det går snålt med min nya traktor ligger på 3.5 liter i timmen. På den gamla vagne jag hade så var det en 115 liter pump och det gick fortare. Jag rekommenderar att ha separat pump och tank. Du kan ju prova utan nu i början. För jag provade att köra min på traktorn hydraulik men det gick för långsamt

Sent from my PRA-LX1 using skogsforum mobile app

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#482975

Film från mitt gamla ekipage har ej fått tillfälle att filma det jag har nu

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#483018 Hej och tack för era svar.
Trevlig film ! :-bd

Det blir isåfall vagnsmontage för min del. Har pump och tank på vagnen och lär väl behöva sätta en prioriteringsventil på den och ev uppgradera senare med större pump senare.

Är man en fullständig idiot om man ger sig in en första gallring med denna stegmatare och vinsch på kranen ?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Niklas persson  
#483025 Bra film! Är inte ofta man ser nån som kör så lungt och fint men effektivt på film. Brukar gå fruktansvärt sakta eller/och ryckigt och illa men detta var en riktigt bra film där man ser hur grejerna kan fungera! Kräver naturligtvis att man har bra hydraulkapacitet men framförallt att man är duktig och effektiv i sitt sätt att arbeta...

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#483028
mats75 skrev:Hej och tack för era svar.
Trevlig film ! :-bd

Det blir isåfall vagnsmontage för min del. Har pump och tank på vagnen och lär väl behöva sätta en prioriteringsventil på den och ev uppgradera senare med större pump senare.

Är man en fullständig idiot om man ger sig in en första gallring med denna stegmatare och vinsch på kranen ?

Har kört fösta gallring med min och vinscha och det går bra för jag har kört med niab innan jag skaffade Kesla så man är van att vinsch. Gjorde en första gallring 2008 med niab och har ca 50 meter mellan stick vägarna. Nu gör jag andra gallring i det området med Kesla och vinscha. Det gäller att planera när man kör traktor processor och den stora fördelen med traktor processor är att man slipper gå med motorsågen och kvista och dra ihop virket. Det sliter inte så mycket på kroppen och man kan köra långa dagar fäller när det är ljust och kör processor när det är mörkt om man har bra belysning på traktorn. För min del funkar detta system bra för man sitter inte i traktorn hela tiden man behöver röra på sig också. Ett tips när man vinscha är att man har ett bryt block som man kan sätta i ett träd och styra det man vinsch om man inte kommer rätt med traktorn. Fördelen med Kesla mot niab är att man kan ta från båda sidorna av stick vägen och man kan plocka undan riset med kranen. När man kör vind fällor så hugger man manuellt första bitarna och kör toppen igenom processor och då plockar man undan rot stockarna med kranen så man kommer fram

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#483046
1511981244_112749648-origpic-b50481.jpg
1511981214_file.jpg
lite uppdatering av mätsystem har väl kört ca 100 kubikmeter igenom processorn elektroniken med pulsgivare och display har funkat klockrent. Diameter mätning funkar mycket bra . Längdmätning stämmer också men konstruktionen som jag har gjort är inte bra. Mäthjulet har strulat den konstruktion ska jag försöka bygga om .hela fäste har vridit sig och det är att jag inte har varit noga med att få stammen i linjer med mäthjulet så när man klämmer åt med grip klon dra stammen till centrum och då vrider sig mäthjulet och det är mitt eget fel . Är ingen konstruktör bara en glad amatör som försöker göra något. Drevet till mäthjulet är för vekt .Har diskuterat här på forumet om att placera mäthjulet på såg del har funderat på det och det skulle nog inte vara omöjligt att ha den där. Har titta på wimer hydraulik dom säljer jobo stegmatare och dom har mäthjulet som tillbehör och det hade nog funkat till en kesla också om man vill köpa något färdigt. Måste försöka få till en film när man kör då ser man själv hur stammen beter sig. Men har inte tid att göra det i vinter får vara till våren sommaren. Ska se över ventil paketet läcker lite olja får plocka isär och byta o ringar den är ju en gammal patu. Den översta bilden är från wimer hemsida

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#483051
källshult skrev:
mats75 skrev:Hej och tack för era svar.
Trevlig film ! :-bd

Det blir isåfall vagnsmontage för min del. Har pump och tank på vagnen och lär väl behöva sätta en prioriteringsventil på den och ev uppgradera senare med större pump senare.

Är man en fullständig idiot om man ger sig in en första gallring med denna stegmatare och vinsch på kranen ?

Har kört fösta gallring med min och vinscha och det går bra för jag har kört med niab innan jag skaffade Kesla så man är van att vinsch. Gjorde en första gallring 2008 med niab och har ca 50 meter mellan stick vägarna. Nu gör jag andra gallring i det området med Kesla och vinscha. Det gäller att planera när man kör traktor processor och den stora fördelen med traktor processor är att man slipper gå med motorsågen och kvista och dra ihop virket. Det sliter inte så mycket på kroppen och man kan köra långa dagar fäller när det är ljust och kör processor när det är mörkt om man har bra belysning på traktorn. För min del funkar detta system bra för man sitter inte i traktorn hela tiden man behöver röra på sig också. Ett tips när man vinscha är att man har ett bryt block som man kan sätta i ett träd och styra det man vinsch om man inte kommer rätt med traktorn. Fördelen med Kesla mot niab är att man kan ta från båda sidorna av stick vägen och man kan plocka undan riset med kranen. När man kör vind fällor så hugger man manuellt första bitarna och kör toppen igenom processor och då plockar man undan rot stockarna med kranen så man kommer fram


Förstår jag din film rätt att du backar in och jobbar dig framåt efterhand in i beståndet ?
Nu låter detta kanske lite dumt men eftersom jag ev kommer köpa osett och oprovat...sågkedjeolja..är det en sådan tank som sitter vid svärdet? Har sett at en del fabrikat smörjer med hydrauloljan...

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#483055 Ja jag backar när jag kör första gallring. Det är en tank vid sågen man öppnar en kran och så är det själv tryck har kört med kedjolja men det skulle nog funka med rapsolja det har skrivits om det här på forumet att det funkar på motorsågar är ju ett miljövänligt alternativ

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483065 Apropå mäthjulet @källshult, du menar att de får stryk av att stammen trycks i sidled när du klämmer åt?
Skulle tro att de hjälpt om du haft ett brett mäthjul istället som övre bilden.
De på min Arbron är nog 2dm brett

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#483074
gnisten83 skrev:Apropå mäthjulet @källshult, du menar att de får stryk av att stammen trycks i sidled när du klämmer åt?
Skulle tro att de hjälpt om du haft ett brett mäthjul istället som övre bilden.
De på min Arbron är nog 2dm brett

Det var tänkt så från början och fritidshuggarn 2 rekommendera att göra det bredare. Då jag höll på och göra det så tyckte jag att det blev tungt med det materialet som jag hade tillgängligt då. Kan du fixa några bilder på din

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483077 Kan jag fixa imorrnkväll, hade ingen bild på Arbron alls i telefonen märkte jag...rensat.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483220
källshult skrev:
gnisten83 skrev:Apropå mäthjulet @källshult, du menar att de får stryk av att stammen trycks i sidled när du klämmer åt?
Skulle tro att de hjälpt om du haft ett brett mäthjul istället som övre bilden.
De på min Arbron är nog 2dm brett

Det var tänkt så från början och fritidshuggarn 2 rekommendera att göra det bredare. Då jag höll på och göra det så tyckte jag att det blev tungt med det materialet som jag hade tillgängligt då. Kan du fixa några bilder på din

Lite överdrivet i minnet men 150mm bred o ca 65mm i diameter

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).