Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 284833 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340916 Spännande Brassel! Ska du ha den hängandes i skogskran eller grävare? Räknar du med att processa ved direkt i skogen avverkar du först och processar hemma på vedbacken?

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

brassel  
#340972 Tanken just nu iaf är att ha den i kran och underlätta huggningen frfa.
Klyvningen är mer bonus för stunden.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340997 Ok, du får uppdatera oss hur den funkar[emoji4]

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344308
Domppi skrev:Tyvärr tror jag att du blir besviken på hastigheten, 705:an har väl bara 48 l/min vid fullt varvtal! Vi har ca 60 l/min vid 1300 varv/min.
]
Är det Weimers P3-pump du har? Den ger 61 liter vid 350 varv på kraftaxeln

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Domppi  
#344347 Nä det är ett hopplock på lokala hydraulik verkstan. (Jag bor i Finland )
Men den borde vara ganska lika.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344505
Domppi skrev:Nä det är ett hopplock på lokala hydraulik verkstan. (Jag bor i Finland )
Men den borde vara ganska lika.

Kanon, tack för svaret! Det blir nog ett separat hydraulsystem med högre kapacitet än 705:an.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er steg

Domppi  
#344745 Löste det sig med ventilbords placeringen?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344776
Domppi skrev:Löste det sig med ventilbords placeringen?

Jag har inte haft tid att prova än. All tid går åt till renovering av maskinhall[emoji16]

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

beda  
#346222 Köpte en patu lf40 med kran för montage i trepunkten ganska tung ca1800kg kändes som man skulle välta så fort man körde i terrängen har ändå en Valmet 805. Efter lite fundering så flyttades kranen till traktor på ett hemgjort fäste typ Jake. Efter ombyggnaden så är jag mycket nöjd med processoraggregatet som går på eget hydralsystem, kranen går på traktorns pump lite dålig kapacitet så det är väl nästa ombyggnad. Till frågan, har kört förstgallring o ved i huvudsak Normal timmer upp 30cm inga problem ska ju klara ca 45cm men tror inte grejerna håller för det i långa loppet.
Fördelen med patu är att man kan upparbeta från både höger o vänster sida av stickvägen bäst är att få börja från rotändan men det går börja på mitten

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

brassel  
#346232 Funderade på nått liknande som du skriver beda; innan jag bestämde mig för Naarva S23
Får se om några år om jag mer vill kunna ta grovt vad de blir för investeringar...

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347085 Beda, du får gärna lägga upp nån bild på ditt fäste. Jag börjar som sagt med att ha den på vagnen, tror det blir för tungt för trepunkten.
Ska bli spännande att testa i vinter. Vid slutavverkning har jag tänkt att man kan hugga första stocken manuellt om det är grovt, så kan man köra resten genom processorn. Jag resonerar som dig, att det sliter onödigt mycket att ligga på teoretiska maxgränser.
Jag har beställt pump och tank från Weimer. Efter lite diskussion med Weimer blev det en pump som ger 56 liter vid 1200 rpm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

beda  
#350162
1446990335_image.jpeg
1446990305_image.jpeg
1446990304_image.jpeg
Lite bilder på mitt hembyggda fäste
Tycker att det fungerar riktigt bra, Jag behöll ramen för kranfäste och stödben där sitter hydraultanken
sitter monterad,men som jag beskrev tidigare så borde jag montera en extra pump för kran, kör på orginalpumpen, kapaciteten är som bekant inte så stor. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350367 Snyggt Beda!
Själv smet jag från renoveringen av grabbens rum idag och donade lite med stegmataren.
Det är en del jobb ska göras innan jag kan börja använda den. Bygga fäste på kärran, montera pump och tank samt få till ventilplacering. Jag får inte in båda paketen i lilla rutan så just nu lutar det åt att jag får bygga en bakrutekil. Blir säkert bäst så men det tar nån dag att få ihop.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350375
ImageUploadedByskogsforum forum1447087068.696538.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350377
ImageUploadedByskogsforum forum1447087139.592513.jpg


Provisoriskt monterad med 5 spännband:-)
I bakgrunden syns även resultatet av sommarens projekt. Nya reglar på väggar och tak samt ny panel och takplåt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).