Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 284874 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#792055 Jag tycker Patun är alldeles för svag i svängen när man står i lite lutning. Har rätt tryckinställning och inget läckage i cylindern. Vågar man höja trycket 20 bar utan att något brister? Svängen består av en stubbe med kuggar likt ett vridhus och en hydraulcylinder som vrider en halvmåne med kuggar.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792067 Vad är trycket nu? Sitter de chocker med i de slidet, isf när löser dom? Har du mätt trycket?
Hade 140 bar i chocker till svängen på kranventilen för förra kranen o körde vidare med samma på M65an ett tag men insåg att de inte funkade bra utan de skulle egentligen vara 160 bar och de gjorde stor skillnad när de lutar lite med de högre trycket

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

rubenpira84  
#792082 Är det inte tungt att ha kran och stegmatate bak på traktorn

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#792084
gnisten83 skrev:Vad är trycket nu? Sitter de chocker med i de slidet, isf när löser dom? Har du mätt trycket?
Hade 140 bar i chocker till svängen på kranventilen för förra kranen o körde vidare med samma på M65an ett tag men insåg att de inte funkade bra utan de skulle egentligen vara 160 bar och de gjorde stor skillnad när de lutar lite med de högre trycket

Chokarna är inställda och kontrollerade på 125 respektive 175 helt enligt instruktionsboken. Systemtryck 210bar.

rubenpira84 skrev:Är det inte tungt att ha kran och stegmatate bak på traktorn

Det hänger helt på vilket axeltryck man är villig att acceptera. Jag valde vagnsmonterat av den anledningen efter att ha testat buret.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#793673 Behöver byta glidplasten i stegmataren. Var köper jag lämpligast denna? Någon som vet vad original tjocklek är? Det tjockaste jag kan mäta nu är ca 6mm.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

ÅsaNisse  
#793759 Lantmännen är ju återförsäljare för dessa maskiner. De bör ha reservdelar också.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793791 http://www.rosenqvistmaskin.se/?p=132&m=3537
Reservdelslista men bara siffror?
Kolla med Rosenqvist vad de vet om saken, jag köpte min Kesla 40 LFe av dem.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#796015 Självklart har Lantmännen, Rosenqvist, Staffans, med flera. Men jag vill helst inte köpa plastbitar till överpris.

Jag beställde en lagom mängd PEHD1000 från Plastmästar'n i Göteborg. Bra service och humant pris.
https://www.plastmastarn.se/

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796025 Frågan var ju hur tjock plast du ska ha, det kan ju de svara på.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#796043 Förvisso. Men det var inga konstigheter att mäta på maskinen och bekräfta att det var 6mm som behövdes. Jag mätte alltså vilket mellanrum som plasten skulle fylla ut. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Mosseboskog  
#821612 Någon som har erfarenhet utav Weimers färdiga "vagn" till kesla stegmatare. Går och funderar på att köpa då jag tycker som fler i denna tråden att kran och stegmatare är baktungt på traktorn trots att jag kör med N135.
Hur funkar det med enkelaxel, hypro har ju också enkelaxel men vill man inte ha boggi?
Hur stabil blir den, lite orolig för vältrisken då det känns som att de är väldigt lite vikt på hjulen?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

ÅsaNisse  
#821616 Inget svar på din fråga, men jag kör med min Patu i trepunkten och vill inte ha någon kärra för allt smör i småland, då jag backar hela tiden när jag arbetar. På så vis får jag riset på vägen där jag ska köra och smidigt att kryssa mellan stubbarna. Hänger på en valtra 6200.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Skogsliv  
#821664 Jag har precis köpt weimers vagn till kesla stegmatare och hunnit köra lite . Bara ca 50 m3 fub än så länge men måste säga att jag tycker allt blev mycket bättre . Mycket mer avslappnad körning i terrängen när man slipper vikten bak på traktorn . Har kört 2 säsonger innan med hela paketet i trepunkten på valtra A114 och tyckte det blev alldeles för begränsat i svår terräng . Jag var nog också lite fundersam kring enkelaxel men har inte upplevt några problem med det än så länge . Visst klättrar en boggi lättare om du ska över en stor sten men samtidigt blir denna lösning väldigt smidig att svänga runt träden med om det är trångt . Stabiliteten känns också fullt tillräcklig men då kör jag med bredaste läget på vagnen typ 2,60 . Sen är det väl lite tidigt kanske att uttala sej om alla detaljer än . Har ju knappt hunnit igång på riktigt än men varje fall än så länge supernöjd .

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#821666 Buret eller monterat på kärra styrs av många aspekter där Terräng och personlig preferens är de två största. Hade jag haft övervägande torra icke kuperade marker hade jag kanske kunnat tänka mig maskin i trepunkten. Men nu är det bitvis blött, bitvis kuperat. Provade buret och det var ingen höjdare. Att backa igenom beståndet är det bästa, men att kärran skulle vara ett hinder har jag aldrig upplevt. Som sagt, olika förutsättningar och preferenser.

Att Weimer tagit fram denna kärra hade jag helt missat. Ser absolut vettig ut tycker jag. Gällande boggi eller enkel axel är det både ge och ta med båda. En boggi klättrar snällare och lutar heller inte lika mycket vid överfart över hinder då den tar "ett hjul i taget". Men är det "permanent sidolut" är det sak samma. Å andra sidan tar boggin aningen mer plats när man ska plocka virke och ris runt maskinen. Jag ser att Wemier gjort kärran ställbar i bredd upp till 2,6m. Inte jättebrett, men det är fortfarande en bra bredd som bidrar till stabiliteten, vätskefyll däcken så blir det ännu bättre.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Skogsliv  
#821751 Kan bara instämma i vad du skriver Johannes G att alla har ju sina förutsättningar i hur skogsmarken ser osv . Hos mej lutar det alltid åt nåt håll och skulle det nån gång vara plan mark så kan man ge sej den på att hamna i ett blöthål istället . Med denna lösning kan jag backa nerför slänter och gallra lika bra som uppför även om det lutar i sidled samtidigt utan att man blir alltför nervös .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).