Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 286153 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#673178 Funderar lite på olika knivkonfigurationer med tanke på bilderna ovan med en Patruuna.
Patu/Kesla har en förkniv, detta har inte Patruuna. Vilka för och nackdelar finns med respektive konstruktion?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Henrik.E  
#673657 Är det nån som vet vad det sitter för sorts ventil på Kesla 40LFe ? Är det bara on/off eller är den proppstyrd så att det går att smyga med funktionerna ?
Har sett att frågan varit uppe 2-3 gånger tidigare men det kom inget svar då.
Hur många funktioner är det sen på ventilen ?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#673686
Henrik.E skrev:Är det nån som vet vad det sitter för sorts ventil på Kesla 40LFe ? Är det bara on/off eller är den proppstyrd så att det går att smyga med funktionerna ?
Har sett att frågan varit uppe 2-3 gånger tidigare men det kom inget svar då.
Hur många funktioner är det sen på ventilen ?

Patu och Kesla använder 5 sektioner, förutom när någon i efterhand kompletterat med tilt, då blir det 6 sektioner.
På de äldre med manuell ventil sitter det en Finnrotor LSV50 ventil.
På de lite nyare med manuell ventil sitter det Danfoss PVG 32 ventil.
Vad jag läst här på forumet sitter det på de elstyrda som tillverkas nu en Walwoil (osäker på modell) ventil. Vet inte om de någon gång använt PVG32 med elstyrning, inte omöjligt.
Både manuella och elektriska ventiler levererade från fabrik är proportionella.

Sedan har vissa köpt ett Hydrocontrol EX38 paket och ersatt den manuella ventilen med. Även detta blir proportionellt, på så många funktioner som önskas. Komplett med spak och diverse kopplingar landar detta på 34 - 35 000kr + moms för 5 sektioner.

Jag valde att på min byta ut det manuella ventilpaketet till NG6 ventiler. Detta blir då enbart ON/OFF. Men mer behövs egentligen inte heller då det inte finns någon levande kraft. Steget stannar när man släpper vippan. Man kan utan problem dutta på brytaren och uppnå centimeterprecision. Kostnaden för detta blev allt som allt strax under 17 000kr + moms för 6 sektioner.
Bygget går att läsa om här: JohannesG - Vreten kran och Patu stegmatare

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Henrik.E  
#673690 Ok. Det låter ju bra.
Verkar som att det bara är den med elventil som säljs idag också om man ska ha nytt men det är väl bara den som är intressant ändå om det skulle bli en kesla.

Har en Mowi 1050 med 400 kran som jag ev tänkte ha den på.
Traktorn jag har är rätt liten och har bara 50 l/min flöde så det blir nog att jag åker nog på att skaffa separat pump och tank till stegmataren då.
Hur har ni som kör eget hydraulsystem till stegmataren det installerat ?
Tar ni av både pump och extra tank när ni tar av stegmataren för att skota eller låter ni detta sitta kvar ?

Fick en till ide igår.
Undra om man skulle kunna ha en sån stegmatare på schaktbladet på grävmaskinen istället :-?
Har en Cat 305E som väger 5,2 ton.
Tror jag kan ta ut 80 l/min ur matningen till schakbladscylindern om nu inte sviveln till undervagnen stryper mer.
Problemet blir väl att få ner signalen till stegmatarens ventil men det kan ju lösas med radiostyrning.
Då behöver man bara fixa dit 12v matning på nåt vis.
Sen lär man väl ha läckoljeledning från sågmotorn också så det lär ju också lösas.Borde dock sitta sånt framdraget till larvmotorerna :-?
Grävaren är ju bra mycket starkare än min Mowi 400 kran så man skulle ju även kunna ha ett utskjut på skickan för att få bättre räckvidd.
Blir ju bra sikt och runtomsvängande så det borde ju bli bättre än att sitta i en traktor som inte har vändbar förarplats.

Har dock aldrig sett nån som kört på detta vis ?

Alternativet med kranhängt aggrgegat går bort då dom inte tar så stora diametrar.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Vardon  
#673692 Kanske är Källshult som ska svara men jag har separatpump på vagnen och den sköter ju även vagnens hydraulik. Sen satt den en elektrisk väljarventil mellan stegmatare och kran. Har du lågt hydraulflöde kanske det skulle förbättra kranen. Men spontant undrar jag om inte 50 l är vad de säger den kräver, jag hade nog prövat först. Annars handlar det väl mest om att få till smidig till och avkoppling... Och slanghanteringen mellan pump, stegmatare och ev tank.

Finns lite om att aggregat i grävaren med tex här :https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=131&t=22699&hilit=gr%C3%A4vmaskin

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673721 Om du funderar på köra stegmatare på grävmaskin varför inte köpa en kranhängd skördare typ Tapio el Arbro istället.
Dom klarar mer än du tror

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Henrik.E  
#673725 50 l/min är ju på fullgas och så vill man nog inte köra.
Är nog inte mer än kanske 30l-35/ min vid lämpligt varv på traktorn men det räcker gott och väl till kranen som det är nu.
Sen har jag bara 170 bar på traktorn också.
Fast kopplar man även kranen till vagnens egna system så slipper man ju en del slangar att koppla. Dock åker man ju alltid på att koppla på pumpen istället även om man bara ska skota.
Kesla har ju en prioriteringsventil också om man vill slippa fördelningsventil. Tror den ventilen kostade 7000kr 🤔 ?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Henrik.E  
#673728 Har kollat massa kranhängda aggregat också men misstänker att dom inte tar lika grova träd som keslan klarar av ?
Grävaren kanske blir i minsta laget för tex ett Arbro 350 också eller?
Blir väl mest till förtagallring det duger då med min lilla traktor eller grävare ?
Det blir mycket barkborreträd som står dumt till som ska köras så det blir mycket som lär fällas manuellt och sen vinchas in.
Mycket är ju över 30 cm också.

Fast klarar ett kranhängt aggregat samma dimensioner som en Kesla stegmatare eller kanske en Niab så hade jag nog hellre valt det.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#673761 Gällande inkoppling av stegmataren samt egen hydraulik så placeras processorn i serie före kranen alternativt någon forma av väljarventil som väljer mellan kran och stegmatare. Keslan har högre tryck än vad som brukar vara inställt max i kranventilen, därför bör denna sitta först alternativt väljas.

Pump och tank ska givetvis sitta kvar. Även kranen mår gott av extra flöde. Jag kör vår Mowi 3060 (steget under 400an) med ca 35-40l/min. Vid användning av flera funktioner samtidigt går det åt en del olja, även på en Mowi, oavsett vad diverse säljare säger.

Stegmataren har rekommenderat flöde 50-60l/min. Det högre är att föredra. Jag har pump med växel konfigurerad så att jag får ut 60l/min vid ca 900 motorvarv. Dock ska man tänka på att det krävs vridmoment för att hålla detta vid belastning. Alla motorer har inte så bra vridmoment vid lågt varvtal. Bättre då kanske att få önskat flöde vid säg 1400 motorvarv.
Senast redigerad av JohannesG fre 16 okt 2020, 10:09, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673769 Nackdelen med att använda grävaren med jibb är väl att förflyttningar mellan olika objekt tar tid, tex vindfällor o gbb träd som är spridda över fastigheten
Arbron väger ca 300kg och har 16” svärd så klara den att kapa.
De hanterar jag på en 5tons traktor i 2a gallring med 8,7m kran o 1ton vikter på lämpliga ställen.
Kört mkt vindfällor genom åren och är de grovt blir de rotkapning och kapa en längd med motorsåg o ligger de bra till o lagom grovt tar jag dom direkt med Arbron

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Henrik.E  
#673900 JohannesG

Ja du har nog rätt. Det vore nog inte dumt att ha kranen på det separata hydraulsystemet heller.
Jag lär räkna på vilken storlek av pump som är lämpligt till traktorn och vad den orkar med.
Den har bara 55 hk ( 40kw ) och keslan vill ju ha 210 bar och 60 l/min vilket blir 21 kw.
Skullle tro att jag lär ligga rätt högt i varv för att orka detta med lite förluster.

gnisten83

Jag har fastigheten samlad i ett enda skifte och jag bor mitt i så det blir aldrig några jättelåna sträckor att flytta.
Är det längst bort så brukar jag flytta grävaren på långgafflarna med lastmaskinen så det går rätt fort ändå.

Jag lär kolla upp lite kranhängda aggregat mer. Som du säger så kan man ju kapa första biten manuellt om det blir grovt.
Denna bit är ju sälla jobbig att kvista heller.
Det verkar ju vara både längd och diametermätning på vissa. Även förval.
Är det mycket jobb med installationen om man ska ha ett kranhängt aggregat på en grävare med rullspakar ?
Kör man allt på en hydraulkrets bara ?
Har två kretsar med hydraulik fram på stickan. Ena ger 80l /min och 186 bar. Den andra ger 25 l/min och 175 bar.
Det bör gå att öka trycket om det skulle behövas då övrig hydraulik är ställd på 245 bar.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#673904 80 liters kretsen räcker bra till Arbro eller Tapio, sen behövs de en till rotator och en till att tilta aggregatet.
Tror att man kan beställa aggregatet med tiltfunktionen inbyggd.
Sen behövs en mångledad kabel fram till aggregatet från styrburken/skärmen.
De följer med en knappsats att montera bredvid spakarna på nåt vis

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Henrik.E  
#674012 Hittade bild på nån som monterat stegmataren på schaktbladet som jag var inne på.
Verkar dock som dom inte tagit ut hydrauliken eller styrsignalen genom sviveln till undervagnen så den där lär man inte kunna svänga runt med obegränsat.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Blondin 750  
#674048 Det där konceptet borde vara framtaget för stationär upparbetning i alpmiljö, som att alternativ till stora upparbetningsmaskiner som används vid slutavverkning. Tror inte på att det fungerar i en normal gallringsskog som vi har i södra/mellersta Sverige.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675309 Smart nyttjande av grävaren.
Jag antar att det är någon vinsch på grävaren. Jag har min stegmatare på kärran så jag står alltid i vägen och upparbetar träden. Det som inte nås med kranen vinschas in. Det blir ju samma koncept med en grävare, bara olika redskapsbärare för stegmataren.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).