Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 285789 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Forestboy  
#501512
20180304_151023.jpg

Tanken på plats..

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#519930 @källshult
Har för mig att du kör med snabbkopplingar mellan ventilpaket och slangar. Hur fungerar detta? Både praktiskt vid till och frånkoppling samt blir det något problem att de stryper. Vilken typ av snabbkoppling har du, gissar större än vanliga 1/2" Lantbrukskoppling?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#519954
1533244111_20180802_224525.jpg
JohannesG skrev:@källshult
Har för mig att du kör med snabbkopplingar mellan ventilpaket och slangar. Hur fungerar detta? Både praktiskt vid till och frånkoppling samt blir det något problem att de stryper. Vilken typ av snabbkoppling har du, gissar större än vanliga 1/2" Lantbrukskoppling?

Ja jag har snabbkopplingar som man skruva på som är på bilden . Fördel med dom kopplingarna är när man inte använder processorn och ska använda den igen så kan det bli tryck i slangarna och då är det bara att skruva in dom så långt det går förhand och det sista ta man en fast nyckel och dra sista biten . För mig funkar det mycket bra kunde montera ventilen på ett bra sätt så man har bra arbetsställning . Har inga problem med att dom stryper använder 3/4 . 1/2 och 1/4 . Slangarna väger lite också men det är bra mycket lättare än att lyfta ut hålla ventilpacketet och då hade jag inte haft så bra placering av ventilpacket om man ska lyfta ut allt ihop . Man får vara noga med att göra rent kopplingarna när man koppla in dom. Har bilder på hur det är monterat på traktorn någon stans på forumet

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#519956 Är bilder på sidan 31 i den här tråden

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Robertberg  
#522543 Var hos grannen och högg barkborreträd förra helgen. Var rätt mycket grovt/pattagranar så blev 7,5 timmar fällning och 4,5 timmar med niaben.
Han har inte hunnit köra ut det än så vet inte hur mycket det blev.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#524960 Huggningssäsongen närmare sig.
Ni med Kesla 40..vilka vinklar använder har ni när ni slipar kedjan för bästa resultat.
Har en 1,6 Sthilkedja.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#525365 Såg en intressant sak i Keslas monter. Han flyttade traktorn med stegmatare och kran i trepunkten. gick ner i en håla och upp... ...på bakhjulen, trodde inte N154 var så lätt i fronten. Lasten i trepunkten vägde ju bara ca1500kg, visserligen ganska långt bak, men blev ändå smått förvånad. Så viktbryggan full är det som gäller antar jag. Nästan så man blir lite kär i sin framtunga MB trac 1000 som hade skrattat åt det hela, utan extra frontvikter.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

ananders  
#525425
JohannesG skrev:Såg en intressant sak i Keslas monter. Han flyttade traktorn med stegmatare och kran i trepunkten. gick ner i en håla och upp... ...på bakhjulen, trodde inte N154 var så lätt i fronten. Lasten i trepunkten vägde ju bara ca1500kg, visserligen ganska långt bak, men blev ändå smått förvånad. Så viktbryggan full är det som gäller antar jag. Nästan så man blir lite kär i sin framtunga MB trac 1000 som hade skrattat åt det hela, utan extra frontvikter.


Såg det också, undra också lite vad de höll på med.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#525429 Kan tilläggas att den som körde såg ut att vara lite ovan, men det ändrar inte viktfördelningen. Hade möjligen hjälpt om han inte haft kranen i parkeringsläge, men vi ville se den i parkeringsläge så...

Jaså du stod där också?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

ÅsaNisse  
#525495 Det känns som det samverkade ganska många fel i denna demonstrationen. Det blev nog ingen försäljningshit på denna visningen. Jag kör med patu LF40 och en 203T kran i trepunkten på en Valtra 6200 och har kopplat på traktorns hydraulik. Det går tre gånger så fort mot vad som visades vid demonstrationen och jag har aldrig lyckats få framhjulslyft. Visst är den lätt i fronten så man tappar kursen om en stubbe tar i vid bakhjulet men då är det bara att diffa en lite stund så är det löst. Man får ju även välja sina strider så branta lutningar tar jag baklänges uppför.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#525507 Hydrauliska inkopplingen av stegmataren var ett kapitlet för sig, en massa T-kopplingar ihop till en 1/2" retur, därför den inte kapade som den skulle, för mycket mottryck i systemet. Vid flera tillfällen var det besökare som provkörde (jag var en av dem), då på tomgång av förklarliga skäl.

Den norska säljaren var inte glad över hur det såg ut, men han var inte med när det monterades. I övrigt mycket kunnig och trevlig.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Robertberg  
#526523 Är glad över att vi köpte Niaben i våras, med tanke på alla barkborrar. Har hållt på i veckan på lediga stunder. Ju mer man kollar ju mer hittar man. Här var det en liten lucka sedan tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#526920 Regenerativ ventil har diskuterats förr som ett bra sätt att öka hastigheten. En fundering. Finns det tryckstyrda som är regenerativa tills ett visst tryck uppnås och då sluter bli regenerativa? Säg att vid tryck under 180bar går steget snabbt, men över 180bar går det i "normal" hastighet med full kraft (210bar)?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Ängagärdet  
#526946 Japp det finns. Har en sådan på min klipp. Ställ skruv för att justera vid vilket tryck den växlar över.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#526947 Intressant! Var kan man köpa sådana? Antar att de kostar en slant också?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).