Sida 3 av 7

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Postat: ons 16 feb 2022, 20:51
av björken
Uvskogen skrev:Har fått en möjlighet att köpa en Valtra N113 HT5 med lastare. Den är en 2015 som gått 7000 timmar.
Den har bl.a:
* turbinkoppling
* twintrac
* skogstank och bukplåtar
* framaxelfjädring
* Nyservad 7000 timmars (stor service)

Den har gått i entreprenad men "snäll" sådan. Ingen riktig skogskörning.
Vad är ett bra pris för en sån (ska ge ett bud)?
Är antalet timmar något att oroa sig för?

Jag ska ha den till samma syfte , entreprenad och transport men väldigt lite skog (som det ser ut nu)

Den går som en dröm och har all utrustning jag kan tänka mig, men å andra sidan så jämför jag med min Ford 5640 från - 94


- På plussidan är ju bra utrustning
- På minussidan har den ju ganska många timmar i förhållande till årsmodellen.

Jag är ingen expert på värdering och vet inte skick på traktorn, däck osv. Men buden kanske kan börja på runt 400'? Sen om den är riktigt fin, välservad osv kan den säkert vara värd drygt 100' till. Skulle den stå på Lantmännen kanske de skulle lägga ut den för 695 😀

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Postat: ons 16 feb 2022, 21:14
av alias
björken skrev:
Uvskogen skrev:Har fått en möjlighet att köpa en Valtra N113 HT5 med lastare. Den är en 2015 som gått 7000 timmar.
Den har bl.a:
* turbinkoppling
* twintrac
* skogstank och bukplåtar
* framaxelfjädring
* Nyservad 7000 timmars (stor service)

Den har gått i entreprenad men "snäll" sådan. Ingen riktig skogskörning.
Vad är ett bra pris för en sån (ska ge ett bud)?
Är antalet timmar något att oroa sig för?

Jag ska ha den till samma syfte , entreprenad och transport men väldigt lite skog (som det ser ut nu)

Den går som en dröm och har all utrustning jag kan tänka mig, men å andra sidan så jämför jag med min Ford 5640 från - 94


- På plussidan är ju bra utrustning
- På minussidan har den ju ganska många timmar i förhållande till årsmodellen.

Jag är ingen expert på värdering och vet inte skick på traktorn, däck osv. Men buden kanske kan börja på runt 400'? Sen om den är riktigt fin, välservad osv kan den säkert vara värd drygt 100' till. Skulle den stå på Lantmännen kanske de skulle lägga ut den för 695 😀


7000 h på en Valtra är ju inte jättemycket (jmf. X05-, X55-, Mezzo- & Megamodellerna). På en maskin med skapligt mycket elektronik så kan det vara en fördel om den nyttjats kontinuerligt (jmf. förekomst av elfel på gamla skördare som står still längre perioder).

Någon som har koll på ungefär vad nypriset kan ha legat på med aktuell utrustning?

MVH
Alias

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Postat: ons 16 feb 2022, 21:15
av JohannesG
För transportändamål är turbin en nackdel, drar mer bränsle.

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Postat: ons 16 feb 2022, 21:21
av Uvskogen
JohannesG skrev:För transportändamål är turbin en nackdel, drar mer bränsle.


Men det fanns en knapp att koppla ur den med, borde väl göra skillnad?

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Postat: ons 16 feb 2022, 21:46
av JohannesG
På de äldre (6000 serien) står det uttryckligen i instruktionsboken att det slirar ca 2% vid max varvtal på motorn. Och mer ju lägre varv man har, det är ju själva funktionen.
Men de kanske har en lösning så momentomvandlaren går att låsa på de nyare. Det har jag inte koll på.

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Postat: ons 16 feb 2022, 22:43
av Bert1
Har varken hört talas om nån knapp för att koppla bort turbinen (hur det nu skulle funka)
Eller att den går att låsa
Det går ju att experimentera med oljemängden i den för och få den mjukare/hårdare men det påverkar bara på lägre varv

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Postat: ons 16 feb 2022, 22:51
av Uvskogen
Bert1 skrev:Har varken hört talas om nån knapp för att koppla bort turbinen (hur det nu skulle funka)
Eller att den går att låsa
Det går ju att experimentera med oljemängden i den för och få den mjukare/hårdare men det på verkar vara på lägre varv

Ja nu är jag som sagt ingen som kan något om Valtra. Men nör jag provkörde den ordentligt idag så fanns det två lägen. Ett där "turbinen" låg i så den drog när man stannade och man var tvungen hålla bromsen för att den inte skulle gå framåt. Sen finns det en knapp man slår om, då stannar den i friläge när man bromsar, den drar inget alls då.
Men det kan mycket väl vara något annat.

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Postat: ons 16 feb 2022, 23:27
av Erre
Lock Up?

Finns på hjullastare bla

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Postat: ons 16 feb 2022, 23:50
av JohannesG
Du kanske förväxlar det med N Auto funktionen? Då ska traktorn frikoppla automatiskt när man bromsar eller går under ett visst varvtal.

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Postat: tor 17 feb 2022, 00:03
av Uvskogen
JohannesG skrev:Du kanske förväxlar det med N Auto funktionen? Då ska traktorn frikoppla automatiskt när man bromsar eller går under ett visst varvtal.


Så var det nog!

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Postat: tor 17 feb 2022, 01:18
av Bert1
Såg där var en n103 ht5 m lastare 4000t nåt utan fjädring å skogsutrustningen för 449på blocket

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Postat: tor 17 feb 2022, 09:29
av björken
Det man kan tänka på är ju att N113 och större har Adblue vilket inte de mindre N103 och N93 har. Om det är ett problem eller fördel får man avgöra själv.

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Postat: tor 17 feb 2022, 13:24
av Uvskogen
Nu är den köpt! 😀

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Postat: tor 17 feb 2022, 18:53
av björken
Uvskogen skrev:Nu är den köpt! 😀


En bild vore verkligen på sin plats 🚜

Re: Ny Valtra A93 eller N103 Hitech 5?

Postat: fre 18 feb 2022, 16:06
av Uvskogen
björken skrev:
Uvskogen skrev:Nu är den köpt! 😀


En bild vore verkligen på sin plats 🚜


Javisst, får den på tisdag, återkommer då! 😀