Traktorer och processorer

Stegmaster jaktar valmet/valtra??

139 inlägg 84209 visningar 19 följer Svara, dela mm...   

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Ådii  
gnisten83 skrev:Då måste jag hetsa lite med ett par bilder med Ergo Digistick på armstöden :mrgreen:

Vad finns det för fördelar med ditt stolsfäste annat än att man kan svänga det så man slipper enklare ut genom dörren? Och hur har du gjort det? :smile:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Åke Nilsson  
#302670 Valtra A 83,93 är en fin traktor med slät undersida.
Viktigast av allt i skogen.
Sidopanelen på vänster sida plockas bort då får du nästan 1 dm till när du svänger runt.

Valmet 6000 serien värdelös traktor om du ska använda lastare enl valtrasäljare !!
Hörde en i grannbyn som bytt in till A93 och skulle aldrig byta tillbaks.

Du får en ny A 93 med ac, q 46 lastare för 433 000 + moms.
Bra sikt med lastare.

Enda minus jag kan se är saknaden av snabbväxel men övervägs av knappkoppling och våt fram&back vid ratt.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302672 Fördelen är just de, blev lite trångt annars att komma förbi armstödet med spakar när de var stopp rakt fram.
Tja de var lite kapande i botten och ändra brytarna så dom blev på rätt håll när stolen snurrade på andra hållet

Användarvisningsbild

stegmaster  
Åke Nilsson skrev:Valmet 6000 serien värdelös traktor om du ska använda lastare enl valtrasäljare !!

Nja, säljare ska man vel inte lite på (dom vil ju självklart heller sälja dig en ny) :wink: , dock er jag medveten om at 6000serien er lette bak, så absolut inte den optimla lastertraktoren.
Denna vintaren får min 6400 gå med et 550kg schaktblad bak och snöskopa fram, så det ska nog funka bra.
Men efter denna sesonger er planen at den ska gå som ren skogstraktor, eller rettare sagt före skogsvagnen året rundt.
Om det inte lutar något mot vägkörning får den gärna stå med kedjorna på hela året. 8)

TS

OlaE  
#302689 Är det kanske för att på 6000-serien ligger motorn framför framaxeln? Man har fel viktfördelning för lastare?

Användarvisningsbild

stegmaster  
OlaE skrev:Är det kanske för att på 6000-serien ligger motorn framför framaxeln? Man har fel viktfördelning för lastare?

Visst er det så, men så hopplöst kan det dock inte vara, det finns ju tusentals av dessa modeller med lastare.
Men klart med framaxlen så langt bak så blir den lite lett bak, men det kan inte vara nåt större problem.
Finns då minst 2 stk här som kör/laster höbalar med lastaren utan problem, even utan motvikt, så tills jag vet mer, så näkar jag tro at det er så illa som någon här hevder. :smile:

TS
Användarvisningsbild

Aqualize  
stegmaster skrev:[...]
Skrev vel hydraulisk avvatring av ena dragstången, dette er ekstra, men inte direkt ovanligt.
Mycket smidig för min del för at kunne snedställa shacktbladet hydraulisk, för att få rett lutning på vägen.
[...]

Nu får vi sätta lite svenska ord på det här! Slog upp avvatring på google translate så jag vet vad som menas (och syns på bilden), bara det att jag tänker på något med vatten när jag läser ordet!
"Hydraulisk höger lyftlänk" tror jag det ordagrant står i tillbehörslistan (utan att kolla).

OlaE skrev:Är det kanske för att på 6000-serien ligger motorn framför framaxeln? Man har fel viktfördelning för lastare?

Motorn ligger väl mer korrekt ovanför framaxeln? Till skillnad mot andra där den placeras bakom (och gärna lägre).
6400-4 procentuell fördelning framaxel/bakaxel: 42% / 58%
A93 37% / 63%
Valmet gjorde ju inte detta för att de var dumma - framhålls ju att det är för att ge mer belastning på framaxeln så det drar bättre.
Sen så ligger felet egentligen hos användaren. Det står med varningstext i manualer för Quicke att motvikt ska användas - man ska ha 40% / 60% med tomt redskap. Lastaren och redskap är ju inte med i procensiffrorna ovan så de blir rejält förskjutna. Så ens eget fel att traktorn är lätt i baken. Ska man ha något som är rätt från början får man köpa lastmaskin.

Åke Nilsson skrev:Valtra A 83,93 är en fin traktor med slät undersida.
Viktigast av allt i skogen.
Sidopanelen på vänster sida plockas bort då får du nästan 1 dm till när du svänger runt.

Valmet 6000 serien värdelös traktor om du ska använda lastare enl valtrasäljare !!

Du får en ny A 93 med ac, q 46 lastare för 433 000 + moms.
Bra sikt med lastare.

Enda minus jag kan se är saknaden av snabbväxel men övervägs av knappkoppling och våt fram&back vid ratt.

Du kom nog in lite sent i tråden, stegmaster har ju köpt en 6400 redan.

Ska vi ta lite siffror så har 6000-serien (4wd) 6 cm kortare hjulbas än A93 men 100 kg mer axeltryck. A93 är ~350 kg lättare på framaxeln just p.g.a. motorns placering.
Hur detta gör en A93:a till en mycket bättre lastartraktor i absoluta tal mot 6000-serien förstår jag inte.

Och nu blir det raljerande mot försäljare, inte dig:
Försäljarna vill bara ha lite mer pengar därför de säljer förstora lastare om kund vill komplettera med det i efterhand.
Sikten mot redskapet blir ju bra med Q46 eftersom den jäkla lastaren är för stor mot traktorn. Motors placering spelar återigen roll, sikten. Det må vara sagt till det positiva för A93.

Men en Quicke Q46 motsvarar en Quicke 930/960 i ramen får jag det till (jämför siffror i broschyrer). 940 är mindre. Och en 940 får man på en 6000-serie med längre huv än A93!
För A93 så listar Ålö X36, Q36,Q39,Q46 & Q49. 6000-serien har Q39, X46, Q46, Q49 & X56, Q56 i sin rekommendationstabell för återförsäljare.
Vill man ha något väl avvägt ska man ta det mindre av det. Eller kolla om det inte går med en ännu mindre. Jag har med god hjälp av Agne på Ljungs traktorförmedling en Trima X36:a på min 6300. Må väl vara att den är 2wd. Men det gick fritt med 1,5 dm tror jag mot frontviktsrampen (lågt tvärrör på Versa-X serien).
Antar framhjulen på A93 tar i vid sväng annars skulle jag vilja se en X26:a (minsta Versa-X) på den, det är jag säker på går fritt från frontviktsrampen

Jämför bilder:
A93 med Q46:
Bild

6400 med 640 (ska väl vara som 940):
Bild

A93 med Q35 (ska väl vara som Q36):
Bild

Användarvisningsbild

stegmaster  
Aqualize skrev:
stegmaster skrev:[...]
Skrev vel hydraulisk avvatring av ena dragstången, dette er ekstra, men inte direkt ovanligt.
Mycket smidig för min del för at kunne snedställa shacktbladet hydraulisk, för att få rett lutning på vägen.
[...]

Nu får vi sätta lite svenska ord på det här! Slog upp avvatring på google translate så jag vet vad som menas (och syns på bilden), bara det att jag tänker på något med vatten när jag läser ordet!
"Hydraulisk höger lyftlänk" tror jag det ordagrant står i tillbehörslistan (utan att kolla).

Ber om ursakt för denna språkförvirring som uppsto i samband med detta. :oops:
Hadde ingen koll på Svenska ordet, så brukte det vanliga Norska.

TS
Användarvisningsbild

Åke Nilsson  
#302792 Killen som ägt en 6250 i 5000 timmar klagade att det inte räckte med bakhjulsvikter.
Traktorn ändå för lätt bak.

Lastare till A serien qvike 46 är samma som Trima 3,1 .
Den som var standard qvike 36 är för klen lyfter lite och når kort.

En 940 är som en MF 894 eller Trima 1490.
Har jämförelsetabeller jag fått av Trima/Ålö support.

Användarvisningsbild

Aqualize  
#303530 Hade han en sju helvetets lastare på 6250:n måntro?
Har sett någon annons med en traktor ur 6xx0-serien som hade en Q65...

Användarvisningsbild

stegmaster  
#306738 Då har jag entligen fått hem min Valtra-valmet.(kom kl 24.00 i natt).
Så det var dags för en rejäl tvätt idag efter ca35 mil på skitaga väger och öppen trailer.
(tvättat både utvendig och invendig)
Hann med och legga på kedjor bak med, så nu er det bara på med shacktbladet, så er man klar för lite snö.(som ni ser så er det nästan sommar fortfarandet, dock er det meldt kallt väder nu över jul).
Var riktig trevlig att köra, dock var det som jag redan visste krongligt att snurra sitsen, men det kanske blir lite smidigare med lite trening.

P1020010.JPG

P1020014.JPG

P1020012.JPG

TS

brassel  
#306749 Snyggt!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306752 Ser bra ut, tom bra mönster på däcken

Robertberg  
#306763 Jag menade såklart hydralisk dragstång, men skrev fel.. Har aldrig sett det live :)

Såhär sitter vårat ventilpaket, sitter med armbågarna på knäna. Kan lägga in fler bilder på montering ikväll.

Valfridsson  
#306768 Snyggt! Ett är säker och det är att du inte behöver nå fler julklappar iår!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).