Traktorer och processorer

Halvbandare med takmonterad kran

14 inlägg 11951 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Halvbandare med takmonterad kran

Sunilorblede  
#289799 Hej,

Jag börjar vara sugen på att inom ett år eller så försöka införskaffa något hydrauliskt att lasta virke med och har sneglat en del på halvbandare med takmonterad kran. Dels för att jag tycker det är lite rolig konstruktion, dels för att jag har en timmervagn utan kran och för att priserna på blocket ofta ligger ungefär så att det skulle passa plånboken då det trots allt mest ligger på nöjeskontot och verksamheten är av hobbykaraktär. (Jag undanber mig förslag om att införskaffa fyrhjulsdriven Valtra med skogshytt och driven vagn)

Maskinen ska användas på lättdrivna marker med mycket lite sten och block samt bra bärighet (Tallhed) för att köra ut virke av alla dimensioner.

Jag är inte främmande för att skruva och har gärna ett rullande renoveringsobjekt men undrar lite kring erfarenheterna från denna typ av maskin här på forumet. Det finns ju ett antal traktorer som byggts om på detta sätt: Bm 350 (Boxer) & 400, har sett Ford, MF, Nuffield skymta förbi på blocket också. Så mina funderingar är ungefär följande:

1. Hur vettig är denna typ av konstruktion (halvband och takkran), är det något som ofta fallerar?

2. Är det någon grundtraktor som är att föredra framför någon annan? Med avseende på tillgång till reservdelar och kända svagheter.

3. Om någon har erfarenheter eller tips kring hur dessa maskiner är att använda och vad dom passar och inte passar till så får ni gärna dela med er av dessa!


Senast redigerad av Sunilorblede mån 08 sep 2014, 17:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Halvbandare med takmonterad kran

mbtrac  
#289803 har ägt 3 st 2 boxer , 1 ford county, har du museum, samtliga med tak kran köp hellre valtra jd n-h med kärra. nej,nej... sten ålder,har du sydvest att ta på dig när du kör

Användarvisningsbild

Re: Halvbandare med takmonterad kran

Sunilorblede  
#289807 ...och exakt det man skriver att man inte vill höra får man som första svar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Halvbandare med takmonterad kran

mbtrac  
#289821 du frågade i fråga 2 svagheter då skrev jag som det är efter 10 år användande av sådana maskiner att det är så ändrar mig aldrig , det ,rinner, droppar olja ur alla svirvlar i tak om du inte kör utan olja fett

Avatar Fallback

Re: Halvbandare med takmonterad kran

isteskog  
#289826 Hade en farbror här i byn som hade en Nuffield med kran på taket och en enkel vagn efter. En smidig maskin att ta sig fram, när det var trångt så kunde han ta och lyfta vagnen(olastad) och nästan vända på en femöring! Den hade både bärgnings och vanlig vinsch. Inte körde han ut några stora mängder men till småkörningar var den suverän! Men visst droppade det från taket ... :grin:

Avatar Fallback

Re: Halvbandare med takmonterad kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289829 Farsan hade en fordson super major, dock inte halvband och kranmontaget var gjort i slutet av 70 talet med en kran från den tiden så den hade inga svirvlar som läcker.
Funkade alldeles utmärkt, stora hjul o redig different, lite knepig stekning i växellådan bara o vår saknade styrservo

Avatar Fallback

Re: Halvbandare med takmonterad kran

Tosca  
#289839 En plåt under slangarna i taket som leder av ev. läckande olja löser den saken.
Just som du resonerar så är de oftast enkla och robusta, så hittar du någon i närheten till rätt pris så behöver du nog inte tveka.
Det är väl oftast grundtraktorn som krånglar, varje märke har ju sina egna akilleshälar, men är man inte främmande för att skruva så är ju inte det något problem heller.

Användarvisningsbild

Re: Halvbandare med takmonterad kran

Sunilorblede  
#289898 Okej, ja det låter väl som att det är ungefär den bild jag haft av dessa traktorer.

Hur är det med tillgång till delar? Äldre BM (typ Victor/Bamse) börjar väl vara svåra att få tag i, hur är det med Boxern och eventuella MF?

   TS
Avatar Fallback

Re: Halvbandare med takmonterad kran

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289900 Har du lättdrivna marker så kan detta vara ett alternativ.
http://www.blocket.se/jonkoping/BM_650_ ... ?ca=17&w=1

Avatar Fallback

Re: Halvbandare med takmonterad kran

ostnordväst  
#289933 stå på knäna på sitsen och bryta nacken bakår när mankörde gripen.350 med halvband med 10 tons ilonboggy gick fram många gånger där man trodde det var omöjligt att köra ,körde kors o tvärs över myrar o hämtade älg.På hårt underlag for han dit han hade lust.Finns en äldre hyllningstråd .Grundtraktorn var nog minst problem boggyn slets ut banden slets ut och gick av (jag blev rutinerad på att laga o lägga på med hjälp av gripen)

Avatar Fallback

Re: Halvbandare med takmonterad kran

ostnordväst  
#289934 viewtopic.php?t=3316&start=30 läs o begrunda.

Avatar Fallback

Re: Halvbandare med takmonterad kran

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290136 Hade en Boxer i ett antal år, körde en hel del ved och stock. Nackdelen är ofta kranarna som
brukar vara korta, med dagens mått iallafall. Har du så bra mark kommer det säkert att funka.
Du får en tålig skogstraktor till ett vettigt pris, är ju redan skogsutrustade med bukplåt o.dyl.

Avatar Fallback

Re: Halvbandare med takmonterad kran

Anton k  
#291292 Jag såg en ferguson 65 med halvband på blocket nyss. Visst är det ett stort habegär!!

Avatar Fallback

Re: Halvbandare med takmonterad kran

Bappen69  
#295824 Har ägt en David Brown 990 -70 med Simson Junior, takmonterad kran, med lämplig boggivagn bakom. Dock inga halvband utan piggkedjor i stället.Liten hydrauloljetank innebar att kranen blev svag när oljan blev varm! Kört fram några hundratals fub.stormfälld skog med detta ekipage. Dock i klenaste laget i stenig Hälsingeskog! Så nu har jag en BM 868 för jobbet. Men det är så klart en helt annan maskin!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).